Svetshjälp bit för bit

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by Pälle »

knilsknilsson wrote:
jaka wrote:Hej!
Ser bra ut! Jag skulle (ska göra) gjort precis som du (Gjorde så för 25 år sedan ialla fall när jag först gången bytte framvagnsbalkar)! Håller på att renovera min ungoms Amazon igen efter 35 år. Den här gången blir det helrenovering så de gamla balkarna ska väck!
Jag skulle sätta framvagnsbalken som på översta bilden och sedan fylla ut med plåt där så fodras, men det viktigaste är som redan sagts att skärmen hamnar rätt iförhållande till front, dörr och motorhuv.
MIG eller TIG svets??
Tack så mycket! :) Roligt att du håller på med din ungdoms-Amazon :D Tack för svaret det blir som du skriver att fylla ut med plåt där det behövs.

MIG utan skyddsgas :oops:
Jäää, Biltema MIG140 väl? Har en sån jag också. Ser man ditt arbete så funkar den bevisligen.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by QV »

Jag förstår inte detta hat mot rörtråd utan skydsgas. De jag har sett fungerar.
Jag har inte sett någon som inte fungerar men förmodar att de inte har vänt polariteten, vilket man MÅSTE göra. Sen kan jag hålla med om att feltemas saker måste man välja med omsorg.....

Janne

vars svetsar inte blir bättre med skyddsgas, någon har sagt till mig att tråden inte får vara för gammal (oxiderar) och det är den, minst 10 år i kallföråd kan vara nästan 20
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by Pälle »

QV wrote:Jag förstår inte detta hat mot rörtråd utan skydsgas. De jag har sett fungerar.
Jag har inte sett någon som inte fungerar men förmodar att de inte har vänt polariteten, vilket man MÅSTE göra. Sen kan jag hålla med om att feltemas saker måste man välja med omsorg.....

Janne

vars svetsar inte blir bättre med skyddsgas, någon har sagt till mig att tråden inte får vara för gammal (oxiderar) och det är den, minst 10 år i kallföråd kan vara nästan 20
Roligt att höra nån som inte rackar ned på rörtråd :D Köper man en svets anpassad för rörtråd, typ MIG140 så tror jag det går bättre än när man, som du skriver, glömmer att polvända sin gamla hederliga ESAB :roll:

Sprätt och rök får man stå ut med när man kör rörtråd men å andra sidan kan man svetsa utomhus när det blåser och det kan ju vara värt mycket ibland.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by knilsknilsson »

Ja det går över förväntan utan skyddsgas men där man ska svetsa måste vara riktigt rent bara :D
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
Post Reply