Amazon 1964 4d

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 1964 4d

Post by Hugger69 »

Imponerande arbete du lagt ner här Petter! :D
Jag känner Bo Zolland personligen så jag ska visa honom vid tillfälle vad du gjort av hans skisser! :)

Var hade du möjligheter till elpolering av rf-listerna?? Jag har några lister till min mahognyracer som skulle behöva poleras nämligen!

Sedan tror nog jag ändå att helvita blinkers blir bäst och ger mer harmoni till detta custombygge! USA-blinkers kommer INTE at matcha din kopparfärg, tro mig! :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Det vore ju kul om han fick se det, och höra hans åsikt :)

Poro i Norrlångträsk elpolerar rostfritt stål

Ja jag får nog ta och beställa vita blinkers. Jag har nog tänkt det ett tag, men det blir fort många utgifter.

I veckan jobbar jag en hel del med bilen, det blir varannan vecka som jag kan jobba med den. Lägger ut bilder så fort jag har något att visa, igår hände inget som gick fota ;)
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Amazon 1964 4d

Post by gudu »

Jag sällar mig till skaran som tycker orginalblinkers passar bättre. :D :D Som det ser ut på bilden skulle det se lite naket ut med vita och inte heller färgpassande.

Men det blir fint hursom!
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 1964 4d

Post by Hugger69 »

Petter E wrote:Det vore ju kul om han fick se det, och höra hans åsikt :)

Poro i Norrlångträsk elpolerar rostfritt stål

Ja jag får nog ta och beställa vita blinkers. Jag har nog tänkt det ett tag, men det blir fort många utgifter.
Jag skall visa Bosse!
Vad kostar det att elpolera och varför blev du inte helt nöjd sa du?
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Nu känner jag dom på Poro och fick det nog lite billigare, men runt 3000kr betalade jag för allt. Då var det ju skuren plåt, både dessa lister och lister till dörrsidor och en logga med mitt företagsnamn på. Elpolering inkluderat. Jag tog hen listerna och rundade kanterna för att sedan lämna in dom igen för elpolering. Elpolering kräver en mycket slät yta från början. Jag hade lite för mycket slipränder kvar, så jag fick efterpolera en hel del med polertrissa.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 1964 4d

Post by Hugger69 »

OK, då kanske d blir trissa för mig med! :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon 1964 4d

Post by daniel_sandberg »

Hasse63 wrote:Förr fick man inte ha fast orange ljust framåt... vet inte hur det är nu..
Vad jag vet så får man ha gult ljus framåt men inte orange. Tänk er dimljusen som fanns på 70-talet. Men själv tycker jag inte det är så stor skillnad på gult och orange så förstår inte riktigt den regeln.

OnT
Blir riktigt läckert bygge =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon 1964 4d

Post by A-masen »

Innan blått fanns på utryckningsbilar så fanns det en färgkod i trafiksammanhang och annat också. Rött var stopp och odiskutabelt. Bergstopp! Grönt var (nästan) motsatsen, alltså klart, men man hade ändå skyldigheten att kolla så alla andra följde signalen och man skulle agera därefter. Orange var något mitt emellan, inte klart men inte heller stopp. Och man skulle se upp. Alltså en sorts varningsfärg.
Detta tror jag (är ganska övertygad) gick igen på bilarnas färgsignaler. Gula dimljus var ungefär som något som hade "teknisk dispans". Det passade inte in i färgkoden, men hade ändå en viss säkerhetsnytta. Därför fick det finnas.
Så kallade varselljus (senare uppfinning) tolkar jag som ett försäljningstrix från bilprylförsäljarnas sida. Det kom bestämmelse på att man skulle ha strålkastare tända även under dagen. Orsaken var att man skulle synas bättre. Parkeringsljus, eller positionsljus som det också heter är för svaga för att synas på avstånd. Då lanserade bilprylindustrin dom här gula varselljusen, för det var många som tyckte det var onödigt att köra med strålkastarna på dagen. "Det drog ju ström" sa man. Därför var varselljusen lite svagare. Varför dom var just gula vet jag inte riktigt, men det kanske fanns någon "lucka" i färgkodsbestämmelserna och den hakade bilprylindustrin på?
Jag minns inte exakt när blått kom som utryckningsfärg, men det kan ha varit mot slutet på 60-talet. Och det kom från USA. Jag har läst förklaringar på att blått ljus skulle ha någon annorlunda våglängd eller polarisation som gjorde det bättre än rött ljus i det avseendet. Detta skulle konstaterats redan under WWII i Tyskland. Det blåa ljuset från brandbilar syntes inte lika bra från luften för dom allierade bombflygarna, som då inte kunde orientera sig så bra mot målen. Jag vet inte hur riktigt detta är, men har någon gång läst det.

Avdelningen för överflödigt vetande.
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Tack för den informationen :)

Status på projektet är att det går lite långsamt just nu, av någon oförklarig annledning så har jag tid att skruva varannan vecka. Nu har en sådan skruvarvecka gått och jag har knappt haft tid vara där :(
Men listerna är i alla fall monterade nu, limmade fast dom med Sikaflex-liknande lim från Wurth. Hoppas det sitter bra. Har ju skruvar i listerna också, men i stort är det nog limmet som dom sitter med.
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Amazon 1964 4d

Post by Gunnar S »

A-masen wrote:Avdelningen för överflödigt vetande.
Tycker det kändes mycket informativt.

Personligen har jag dessutom alltid fått ett släng av svår kopparsmak i munnen när jag ser bilar med eftermonterade varselljus.
Har tom. sett sånt monterat framför bilens ordinarie huvudstrålkastare...
URK!!

Fast, jag vet att begreppen tycke & smak kan vara både objektiva och subjektiva, beroende på vem man frågar.

Nu gick jag off topic och ber om överseende.
:oops:
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Blått ljus

Post by QV »

Man har valt blått ljus på utryckningsfordon för att det är ljuset man ser sämst! Det är riktigt.

Det blåa ljuset blir väldigt "ofokuserat" på avstånd.
Om ni har en kompis som äger en blå laserpekare så ser ljuspunkten som träffar väggen större ut på avstånd än vad den gör vid väggen.
Detta kommer av en kombination av ögats ofulkommighet och ljuset våglängd på det "blå området".

men det är som sagt var "off topic"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us


Lite hände ändå i veckan. Listerna är monterade, och dörrarna är på gång.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon 1964 4d

Post by Blomquist »

Beklagar att lusa ner dena tråd med ytterligare nördande
om blåljus, men blåljusreformen kom till Sverige 1970.
210 -64, 223 -68
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Amazon 1964 4d

Post by Petter E »

Image

Uploaded with ImageShack.us


Dörrarna är helt klar, så nu blir det snart golvmatta och instrumentering!
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon 1964 4d

Post by Amazonsport »

Vackert som vanligt.. Finns flera välrenommerade bilsadelmakare som gör sämre jobb. Detta är toppklass!

Just detta att stoppningen är lite tjockare gör hur mycket som helst..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Post Reply