Amazon 1958

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Hehe, den gör sig faktiskt bättre på bild än i verkligheten för då ser man inte alla smårepor o småskavanker. Men vänta bara tills jag är klar med den om ett antal år :wink:
Volvo P1200VB 1958
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Post by Hugger69 »

Jag blir tårögd!! :lol:
...men visst skall du på med snobbringarna åxå?? :roll:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Fantastiskt vackert!!!
Inredningen är ju så enormt fin!!! :shock: O sen de breda cromelisterna ovanför dörrhandtagen på dörrarna.... Jösses...
Jag vill oxå ha en fyrdörrars... :cry:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

Hugger69 wrote:Jag blir tårögd!! :lol:
...men visst skall du på med snobbringarna åxå?? :roll:
Absolut, ska bara försöka få tag i en uppsättning som är i perfekt skick först. Ska nog titta över de jag har kanske bara är någon som behöver bytas. De är väl gjorda av rostfritt och i så fall borde man väl kunna få dem riktigt blanka o fina förutsatt att det inte finns några märken eller småbulor? Har hört att man ska kunna lämna in rostfria delar för behandling så att de blir som nya vilket jag hade tänkt göra med min grill så småningom. Tack för alla kommentarer :)
Volvo P1200VB 1958
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

CVI ska ju börja sälja nytillverkade ringar
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Ok, undviker gärna att köpa nytillverkat om det går. Ska försöka renovera det som går att renovera och köpa resten NOS.

Smorde föresten upp skuffmattan med glycerol idag. Att mattorna i bilen har klarat sig helt från sprickor kanske beror på att även den förra ägaren gjort samma sak lite då och då :)

Image
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

Uffe wrote:Njae, jag skulle bara kolla om du hade någon bild på ditt motorrum och då såg jag att alla bilder vara "puts väck!"
http://bildarkiv.hififorum.nu/Amazon/Motorrum.jpg

Någon som vet om det är rätt spolarhållare jag har? Finns ingen spolarpump vad jag kan se men däremot spolarmunstycken.
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Jag vet inte om du har \"rätt\" hållare. Vad jag däremot vet är att min 59:a är beställd med vindrutespolare från fabrik och då såg det ut som nedan. Kanske är din eftermonterad eller så var det skillnad även på denna detalj mellan årsmodellerna :?:
Image
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Nu har jag fått tag i en ljuddämpare samt ett cellsystem till det tidiga värmepaketet bägge NOS. Ska bli kul o höra hur bilen låter utan hål i avgassystemet :P

Image
Volvo P1200VB 1958
amazon4ever
Posts: 31
Joined: Wed Nov 22, 2006 7:59 pm
Location: Sätila

Re:

Post by amazon4ever »

Amazon wrote:
Uffe wrote:Njae, jag skulle bara kolla om du hade någon bild på ditt motorrum och då såg jag att alla bilder vara "puts väck!"
http://bildarkiv.hififorum.nu/Amazon/Motorrum.jpg

Någon som vet om det är rätt spolarhållare jag har? Finns ingen spolarpump vad jag kan se men däremot spolarmunstycken.

Ser inte vad du har för spolarbehållare men hållaren ser likadan ut som på min frus -58. Den monterades av återförsäljaren och är vaccumdriven.
Vet detta pga att hon har ärvt bilen efter sin mor som köpte den ny.
Spolarmunstycket sitter mitt på ventgallret. Sitter en knapp som det står "Trico" på inne på instrumentbrädan. Saknar tyvärr glasbehållaren.


Image
Last edited by amazon4ever on Mon Jan 07, 2008 4:56 pm, edited 1 time in total.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Precis så ser det ut på min Amazon också. Antar att det ska finnas någon form av vakuumpump eller hur fungerar det? Knappen finns till höger på denna bild.


http://xs123.xs.to/xs123/08016/Knapp.jpg
Volvo P1200VB 1958
amazon4ever
Posts: 31
Joined: Wed Nov 22, 2006 7:59 pm
Location: Sätila

Post by amazon4ever »

Om du ser på min bild så går det två svarta slangar till höger om hållaren. Den ena går in till knappen och den andra till spolarmunstycket. Sen går det en tredje slang mellan insugningsröret och knappen. Det är där den får vaccumet. Min spolarknapp sitter mitt imellan fläktknappen och ljusknappen. Har du kvar spolarburken? Skulle vara kul att se hur den ser ut.
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Vacum!

Post by Mats Lysekil »

Hej Amazon! Ja visst finns det en vacumpump, och det är motorn!
På insuget finns det en liten skruv där du kan ansluta en ledning till spolningen. Jag fick för nåra år sen en beskrivning för Trico anläggning
Hälsningar Mats
p.s Vi sågs väl på senaste VROM??
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Kan du / jag scanna av den först? Så vi får ordning på Amazon infon ....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

amazon4ever wrote:Om du ser på min bild så går det två svarta slangar till höger om hållaren. Den ena går in till knappen och den andra till spolarmunstycket. Sen går det en tredje slang mellan insugningsröret och knappen. Det är där den får vaccumet. Min spolarknapp sitter mitt imellan fläktknappen och ljusknappen. Har du kvar spolarburken? Skulle vara kul att se hur den ser ut.
Ok då förstår jag hur det fungerar. Jag har tyvärr inte kvar burken men jag ska försöka få tag i en. Har hittat en bild på hur den ser ut.

Image
Mats Lysekil wrote:Hej Amazon! Ja visst finns det en vacumpump, och det är motorn!
På insuget finns det en liten skruv där du kan ansluta en ledning till spolningen. Jag fick för nåra år sen en beskrivning för Trico anläggning , Hälsningar Mats
p.s Vi sågs väl på senaste VROM??
Hej dig kommer jag ihåg. Hur går det med 57an? Hade varit trevligt med lite bilder på forumet.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply