Page 2 of 2

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Sat Mar 12, 2011 3:01 pm
by J.LUNDIN
Som jag ser det så gäller det att ha så lite skrot i vägen som möjligt. Det finns ingen anledning till att använda halsringar, jag kan inte se att dom skulle tillföra något annat än tryckförlust i insuget.

Re: Weber 40 el 45?

Posted: Tue Mar 15, 2011 10:03 pm
by Erland Cox
Att köra utan halsring är ingen fördel eftersom förgasaren är 48mm invändigt fram till halsringens stoppklack som är runt 43mm.
Utan nån slags halsring så blir det en skarp kant. Flödesmässigt så gör en 40mm:s halsring ingen skillnad mot en 43mm:s
men man bör åtminstone stoppa i något med radie framför den skarpa kanten för att få max flödesarea.
Spjället i sig motsvarar areamässigt 40mm men flödar sämre än ett 40mm runt hål.

Erland