Re: koppla ignitor till orginalspole med enbart plus på ?
Posted: Sun May 22, 2011 6:12 pm
När det gäller den gammla tändspolen så skall + in på tändningslåset vara på "30"
Om du vrider med skruvmejsel till "ändlääget" medurs och sedan så fjädrar det tillbaka så står den rätt.
Om du nu har + på "30" och låse i rätt läge enligt ovan så skall du med din testlampa se 12 volt på "minuspolen" på tändspolen.
Koppla nu in ett tändstift direkt mot spolen med en tändkabel.
Tag valfri kabel och jorda tändspolens minuspol. Efter någoon sekund tar du bort kabeln från jordpunkten och då skall du få en gnista på tändstitet.
-----------------------------------------------
När det gäller födelaren så finns det en mängd förklaringar om Övre Dödpunkten "ÖD" på ettans cylinder.
När vevaxeln gradskiva pekar på 0 grader så kommer (skall) rotorn peka på ettan eller fyrans cylinder. Vilken av de två den pekar emot ser man om man lyfter på ventilkåpan. Det är den cylinder som ventilerna är stängda på som är i tändläge.
/Janne
Om du vrider med skruvmejsel till "ändlääget" medurs och sedan så fjädrar det tillbaka så står den rätt.
Om du nu har + på "30" och låse i rätt läge enligt ovan så skall du med din testlampa se 12 volt på "minuspolen" på tändspolen.
Koppla nu in ett tändstift direkt mot spolen med en tändkabel.
Tag valfri kabel och jorda tändspolens minuspol. Efter någoon sekund tar du bort kabeln från jordpunkten och då skall du få en gnista på tändstitet.
-----------------------------------------------
När det gäller födelaren så finns det en mängd förklaringar om Övre Dödpunkten "ÖD" på ettans cylinder.
När vevaxeln gradskiva pekar på 0 grader så kommer (skall) rotorn peka på ettan eller fyrans cylinder. Vilken av de två den pekar emot ser man om man lyfter på ventilkåpan. Det är den cylinder som ventilerna är stängda på som är i tändläge.
/Janne