Amazon -63 Projekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Tack så mycket för tipsen Mats, ska försöka tänka på det :)

Eftersom detta är min första bil jag renoverar så kommer det nog ta ett tag, både för att jag är ovan och för att jag är ganska pedantisk av mig. Som sagt så vet jag inte riktigt HUR noggrann jag måste vara för att det ska bli bra, men jag får ju hjälp av han som ska lackera bilen som tur är.

Kanske inte är det roligaste projektet för er som är på detta forum att läsa om men ett Amazon projekt är ju alltid ett Amazon projekt :)
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Mats »

Bettan wrote:Tack så mycket för tipsen Mats, ska försöka tänka på det :)

Eftersom detta är min första bil jag renoverar så kommer det nog ta ett tag, både för att jag är ovan och för att jag är ganska pedantisk av mig. Som sagt så vet jag inte riktigt HUR noggrann jag måste vara för att det ska bli bra, men jag får ju hjälp av han som ska lackera bilen som tur är.

Kanske inte är det roligaste projektet för er som är på detta forum att läsa om men ett Amazon projekt är ju alltid ett Amazon projekt :)
Visst är ALLA bilrenoveringar intressanta, kanske tack vare hur man gör arbetet. Bifoga gärna bilder under arbetets gång, så vi får se hur det framskrider !
(Man kan aldrig ta för många bilder...) :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Det ska jag absolut göra, alltid kul med lite peppning :D
Last edited by Bettan on Tue Aug 28, 2012 9:48 pm, edited 1 time in total.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -62 Projekt

Post by granfot »

Haha, skit i vad folk säger! Jag är it-nörd och lika maskinteknisk som en kyrkråtta, men jag köpte mig en Amazon som projekt med. Dels för att jag och brorsan haft en förr (som han har nu) och dels för att jag gillar bilarna. Jag kunde ingenting om det mesta när jag köpte den, och alla verktyg och sånt som jag ansett mig behöva har jag skaffat för att kunna göra det själv. :) Det enda jag saknar (i stort) nu är en brygga eller smörjgrop.

Saker löser sig allteftersom man försöker, och här på forumet kan man få svar på det mesta!

Lycka till, och än så länge ser det bra ut! :)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Tack så mycket!

Jo, jag har märkt att man kan man få svar på det mesta, men jag som är lika maskinteknisk som dig har vääldigt många frågor ibland, som känns alldeles för basic för det här forumet.

Frågade en väldigt bil-kunnig person här om veckan vad dom där 2 konstiga trådarna som gick till bensintanken var till för, förstod ingenting om varför det gick två trådar till ovansidan av tanken. "Dom är till tankmätaren.." Ja, hur ska jag kunna veta det?!, men nu vet jag haha :D Man lär sig ingenting om man inte frågar.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -62 Projekt

Post by granfot »

Äh, inget är för basic för att fråga, bättre att fråga och lära sig än att tro och få fel. :) Jag har gjort många fel med min eftersom jag trott att det är si eller så, eller så har jag bara haft otur när jag tänkt. Bara som exempel var när jag lackade mina fälgar utan att ta bort dom gamla blyvikterna, på nåt sätt så tänkte jag att dom balanserade ojämnheter i plåten och inte i gummit. :) (Nu har jag finfina "hål" i färgen där däcksnubben knackat bort dom gamla vikterna för att balansera om däcken.)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

Det finns alla nivåer på frågorna här vilket det också skall finnas. Det svåra för en frågeställare i början är att fundera ut vem man skall tro på eftersom svaren kan vara rätt olika ibland :idea:

/Janne
som ibland har rätt och ibland fel på de svar man ger......
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

granfot wrote:Äh, inget är för basic för att fråga, bättre att fråga och lära sig än att tro och få fel. :) Jag har gjort många fel med min eftersom jag trott att det är si eller så, eller så har jag bara haft otur när jag tänkt. Bara som exempel var när jag lackade mina fälgar utan att ta bort dom gamla blyvikterna, på nåt sätt så tänkte jag att dom balanserade ojämnheter i plåten och inte i gummit. :) (Nu har jag finfina "hål" i färgen där däcksnubben knackat bort dom gamla vikterna för att balansera om däcken.)
Ja, om inte annat lär man sig av sina misstag, men jag ska fråga på så mycket jag kan så det blir rätt från början :)
QV wrote:Det finns alla nivåer på frågorna här vilket det också skall finnas. Det svåra för en frågeställare i början är att fundera ut vem man skall tro på eftersom svaren kan vara rätt olika ibland :idea:

/Janne
som ibland har rätt och ibland fel på de svar man ger......
Ja, det har du rätt i, isf får det bli magkänsla!


OT: Nu har jag iallafall hämtat ett helt släp med reservdelar (en överenskommelse när jag skulle köpa bilen var att jag tog ALLA reservdelar till amazon som han ägde) så snart åker framskärmarna och en annan huv på. Dom såg fina ut så slipper nog ganska mycket spackling på dom.

Det ska bli dåligt väder i veckan så det kommer nog inte bli så många uppdateringar, eftersom att jag står ute för tillfället. Hoppas på att få låna min brors garage om nån vecka, men nu under sommaren så kan jag ju faktiskt vara ute när vädret tillåter :)

Tog inga bilder på alla delar (var en hel del!), antar att det räknas som annonsering, så det skippar jag. Har dock tänkt ta bilder när jag satt dit alla "nya" delar :)
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Tog lite bilder idag, blev dock ingen slipning.

Efter städningen i bagaget

Image

"Nya" huven

Image

En framskärm som ska på!

Image


Ska byta höger dörr också, vet någon hur mycket en glasmästare brukar ta för att sätta in ett nytt fönster?
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Mats »

Kan dessvärre inte svara på din fråga om kostnaden, däremot vill jag berätta att jag tror att det blir en väldigt fin bil med tanke på arbetet som du lägger ner på den, speciellt nu när du har så mycket "nytt" material att skruva på plats ! :D

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Ragge »

vilket fönster är det du skall byta ??
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

Bettan wrote:[Tog inga bilder på alla delar (var en hel del!), antar att det räknas som annonsering, så det skippar jag.
Att med en bild visa sina fynd har inte varit någon annonsering.

Om man däremot skriver "många delar vart det så hälften skall avyttras" eller något liknande så kan det hända :!: att annonsvarningn kommer.

Så fota du och lägg upp bilder på löpande band.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Ragge wrote:vilket fönster är det du skall byta ??
Höger dörr, både "vanliga" rutan och lilla rutan på ventilationen. Eller byta och byta, jag ska sätta dit ett för det finns helt enkelt inget där nu :)
QV wrote:
Bettan wrote:[Tog inga bilder på alla delar (var en hel del!), antar att det räknas som annonsering, så det skippar jag.
Att med en bild visa sina fynd har inte varit någon annonsering.

Om man däremot skriver "många delar vart det så hälften skall avyttras" eller något liknande så kan det hända :!: att annonsvarningn kommer.

Så fota du och lägg upp bilder på löpande band.

/Janne
Okej, då gör jag det :D
Mats wrote:Kan dessvärre inte svara på din fråga om kostnaden, däremot vill jag berätta att jag tror att det blir en väldigt fin bil med tanke på arbetet som du lägger ner på den, speciellt nu när du har så mycket "nytt" material att skruva på plats ! :D

/Mats
Tack så mycket, jag hoppas på ett fint resultat, men det tror jag faktiskt att det blir! :D
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Ragge »

den rutan byter du själv, eller ihopa med någon kompis . tar man loss klädseln på insidan dörrsidan så ser du bättre , i botten sitter en wire med en skruv som du lossar, och i framkant av rutan går det ner en skena som också hålls av en skruv , så lossar man den kan man trä in nya rutan och sätta tillbaka allt i omvänd ordning.
det enda som kan vara knepigt är clipsen som håller handtaget och fönsterveven, men sån tång tror jag men kan köpa på biltema för 30-40 kr ...
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Okej, jag har övervägt att köpa en ny dörr för att slippa sånt, så jag får se hur jag gör, men tack för tipsen, ska komma ihåg dom!


OT: Var och slipade idag, hann nästan med hela huven, bara lite små skrymslen kvar att handslipa.

Image

Den enda rost som fanns

Image

Nåt konstigt material som var jättesegt att slipa bort, ser ljusare ut än vad det egentligen är, fick inte till nån bra bild.

Image

Ni får säga till om jag ska sätta in små bilder istället för stora, men jag tycker det blir enklast med stora.

Har ju glömt att visa mina nykromade askkoppar :D

Image

Och mitt fina bagagehandtag!

Image
Post Reply