Page 2 of 2

Re: Su problem med tomgång.

Posted: Sun Jul 22, 2012 11:44 am
by Hasse63
Låter som du missat nåt i synkningen... Eller så är det något med motorn, ventiler, kompression, tändning, skräp i någon kanal, förgasarna inte ett par :roll:

Re: Su problem med tomgång.

Posted: Sun Jul 22, 2012 6:13 pm
by carbs
Du skriver att den ökar rejält i varv när du lyfter kolvarna med lyftpinnen. Detta indikerar att den går alldeles för fett, vilket också din förbrukning och svartrök tyder på. Hur mycket lyfter du kolvarna med pinnen? Plocka alltid bort luftfiltret så att du kan se hur mycket kolvarna lyfts, du behöver inte använda pinnen, det går lika bra med en smal skruvmejsel. Du skall bara lyfta kolvarna ca 0,8 mm vid detta prov. Ökar varvet då så går den för fett, och du skall höja munstycket på den förgasare som du lyfter kolven på. Gör samma lyft på den andra förgasaren och när varvet sedan bara ökar marginellt så har du hittat rätt inställning.
Men för övrigt gäller som alltid, först justering av ventiler och tändning, när detta är perfekt fortsätter man med förgasarna. Det går inte att justera förgasarna korrekt om inte det andra är klart. Och givetvis förutsätts att förgasarna inte är slitna.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik

Re: Su problem med tomgång.

Posted: Sun Jul 22, 2012 8:35 pm
by mekomaskin
När nålarna är slitna blir de ofta mest nötta nere vid "roten". där de står i munstycket vid tomgång och lågvarv. Justerar du sådana nålar så att det går lagom fett på tomgång blir det magert högre upp i registret.

Re: Su problem med tomgång.

Posted: Sun Jul 22, 2012 10:01 pm
by Amazon_Sleper
carbs wrote:Du skriver att den ökar rejält i varv när du lyfter kolvarna med lyftpinnen. Detta indikerar att den går alldeles för fett, vilket också din förbrukning och svartrök tyder på. Hur mycket lyfter du kolvarna med pinnen? Plocka alltid bort luftfiltret så att du kan se hur mycket kolvarna lyfts, du behöver inte använda pinnen, det går lika bra med en smal skruvmejsel. Du skall bara lyfta kolvarna ca 0,8 mm vid detta prov. Ökar varvet då så går den för fett, och du skall höja munstycket på den förgasare som du lyfter kolven på. Gör samma lyft på den andra förgasaren och när varvet sedan bara ökar marginellt så har du hittat rätt inställning.
Men för övrigt gäller som alltid, först justering av ventiler och tändning, när detta är perfekt fortsätter man med förgasarna. Det går inte att justera förgasarna korrekt om inte det andra är klart. Och givetvis förutsätts att förgasarna inte är slitna.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Nu vill jag mest bara gå å gömma mig :oops: :oops: Har ju för tusan blandat ihop de hade för mig att man skulle feta på blandningen när den ökade i varv :oops: :oops: Har ju kunnat skruva tills fan avlöst mig har stirra mig blind på att de är något fel då största felet i detta fal var mekanikern.

Ja måste som plocka bort hela arangemanget med luftfilter och trattar för å se å kunna skruva med dom.

Men ska kika lite i morgon så får vi se om de kanske löser sig om jag skruva åt rätt håll :wink:

Men knepigt ändå då man ju ger mera bränsle då man lyfter kolven. Men är ju beprövat å du om någon ska ju ha koll på de hela.

Re: Su problem med tomgång.

Posted: Sun Jul 22, 2012 10:02 pm
by Amazon_Sleper
Ja å nålarna har väl gått till å från besiktningen typ :wink:

Re: Su problem med tomgång.

Posted: Mon Jul 23, 2012 8:54 am
by carbs
När du lyfter kolven ger du inte mer bränsle utan mindre. Det är undertrycket vid munstycket som suger upp bensinen genom munstycket. Genom att lyfta kolven knappt en millimeter så minskar du undertrycket vid munstycket, visserligen är nålen lite tunnare längre ner och du öppnar en aning för mer bränsle, men den stora skillnaden är att undertrycket och därmed lyftkraften för bränslet minskar. Det är gasspjället som bestämmer hur mycket gasblandning som släpps in till motorn och spjällets läge ändras inte genom att lyfta kolven. Har du redan en för fet blandning, lyfter kolven och ger motorn en mer korrekt blandning så kommer varvtalet att öka markant. Tvärtom gäller om du har en för mager blandning, lyfter kolven och motorn får en ännu magrare blandning, varvtalet sjunker.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik

Re: Su problem med tomgång.

Posted: Mon Jul 23, 2012 3:28 pm
by Amazon_Sleper
Ja så var de ordnat å vips så går han mycke mycke bättre :D Ska åka inte till kompisen i veckan som har tilgång till co mätare på jobbet å sjustera in han efter den men tro inte de felar nå mycke nu inte.

Har tomgången på ca800rpm ingen glödtändning när man vrider av å inge illaluktande avgaser av oförbränt när han står på tomgången, svartar till lite när man varva ur han men inge som inte kan ses som normalt :wink: