Page 2 of 2

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Posted: Fri Aug 31, 2012 7:08 am
by gudu
Det kan vara en god idé att spola, alla motorer jag bytt kylarvätska i har haft stora avlagringar längst bak i blocket.

Innan jag spolat har jag kört med kylarrens (vars funktion jag tycker kunde vara bättre).

Lossa termostat och hela mässingkranen som sitter längst bak på blocket högra (styrbord alltså) sida. För mig har det aldrig kommit vatten ur mässingkranens hål utan jag har grottat med en svetstråd, eller mejsel om avlagringarna varit hårda. När det sedan kommer vatten kan du stoppa ner trädgårdsslangen i termostaten eller kylare och spola och grotta tills vattnet är rent.

Sedan kan du lossa slangarna till värmepaket och kylare och spola med trädgådsslangen fram och tillbaka tills vattnet är rent.


Mycket vatten blir det.

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Posted: Fri Aug 31, 2012 12:58 pm
by Arne
Ett effektivt kylarrengöringsmedel är maskindiskmedel.

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Posted: Fri Aug 31, 2012 3:23 pm
by black_widow
Tack så mycket för informationen! :-)

När ni pratar om kylarrens och maskindiskmedel, menar ni då att man tömmer ur kylaren och sedan häller i det och startar upp maskineriet?

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Posted: Fri Aug 31, 2012 4:32 pm
by Hasse63
Töm och spola lätt igenom systemet och fyll upp med vatten sen i med maskindiskmedel, tror det blir bäst resultat då. Ev. göra om proceduren så kylaren blir så ren som möjligt. Värmepaketet bör få en egen "separat" dust så inte skräp från motorn fastnar i värmepaketet.'
:wink:

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Posted: Fri Aug 31, 2012 7:03 pm
by A-masen
Låt diskmedlet jobba medan du varmkör motorn ordentligt och lite till. Det skall ju lösa upp allt gammalt slam och gegga. Sätt full värme på spjället så det spolar igenom där också. Sedan tömmer du ur och sköljer ordentligt. Och även det några minuter extra. Vänta inte med att fylla på ny kylarvätska, utan gör det med en gång. Annars kommer rosten direkt. Jämför med bromsskivorna på en bil som har stått still en regning dag. Där blir det direkt rostprickar. (Men dom slipas ju ner snabbt). Så blanda helst till kylarvätskan i förväg, 50/50 glykol och vatten. Om du köper glykolen på olika ställen, så se till att du får samma sort: etylenglykol. Läs på flaskorna. Den andra sorten heter propylenglykol. Man kan inte blanda dom två.
Ditt kylarsystem rymmer 8,5 liter. Har du expansionkärl (slutet system) så går det i en ½ liter till.

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Posted: Fri Aug 31, 2012 11:29 pm
by black_widow
Jag tackar er alla för den värdefulla information! :-)
Nu vet jag vad som ska göras inför morgondagen.

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Posted: Sat Sep 01, 2012 8:20 pm
by black_widow
Godkväll i stugorna.

Idag har jag mixtrat lite med bilen, han dock inte spola rent systemet då annat tog för lång tid.

Jag har nu äntligen tagit ett kompprov med resultat: 11-11,5 på samtliga cylindrar!
Det jag reagerade på var att stiftet på treans cylinder var väldigt sotigt. Har även noterat att bilen dragit en del olja, kan det vara så att oljeringen på den kolven är tokig och att sotet är förbränd olja?

Provade att starta motorn med locket liggandes på och det ligger stilla och fint.

Re: Rök från oljepåfyllningslocket

Posted: Wed Sep 05, 2012 10:20 pm
by fretchi
Att en gammal motor ventilerar lite är inte konstigt. Snarare ganska normalt. Vissa B18 hade ju ventilation i locket, så att det ångar där är ju inte heller märkligt.