Page 2 of 2

Re: Bilmotor går best kald

Posted: Sat Mar 16, 2013 6:59 pm
by Torbo
Ny manifold ble anskaffet:
Så fikk jeg tatt meg av den nye manifolden. Den ble først slipt med drill og steiner det hvor det var rust, men det var noen porer som irriterte. Men jeg hadde vel latt dem gå. Men en tekstmelding fra 445 gjorde det enkelt. Han kunne sandblåse den. Et tilbud man ikke kan si nei til.
Så ble den skikkelig fin og så gikk jeg over med Ferrobet for å nøytralisere overflaten og ev. avsløre dypere porer. Men det så fint ut. :)
Spylte med den og kanalene med vann, men det er uproblematisk...
Image
Det var ikke tegn til feil, sprekker og annet med denne manifolden.
Den var dessverre utstyrt med millimetergjenger på manifoldbolter og forgasser, men det skal jeg tåle..
Et til:
Image
Etter en lunk i stuetemperatur fikk den lakk på seg:
Image
Denne ble brukt:
Image
Manifolden ble planet med en stor fil under kontroll med linjal og søkerblad.
Så får vi se da.....

Re: Bilmotor går best kald

Posted: Sun Mar 17, 2013 2:49 pm
by Torbo
Mysteriet er løst! Mirakuløst!
Nå går den så pent som aldri før! :D
Den sprekken ha nok vært lenge, så lenge jeg har hatt bilen, tror jeg.
Herved advares mot sprekker!

Måtte kjøre litt med bilen og den gikk som et skudd, spant (burna) på 2. gir og fortere turte jeg ikke kjøre...
Så ble den pent plassert i garasjen for hvile og opplading av batteriet.

Stor takk til Arne og Hasse63!

Re: Bilmotor går best kald

Posted: Tue Mar 19, 2013 4:27 pm
by Torbo

Re: Bilmotor går best kald

Posted: Tue Mar 19, 2013 7:20 pm
by Hasse63
Så kul att det löste sig...Men:

Det är Arne som ska ta åt sig äran då han prickade rätt...det hade jag inte kommit på.

:wink:

Re: Bilmotor går best kald

Posted: Tue Mar 19, 2013 8:39 pm
by Torbo
OK, da er Arne mesteren her!
Men du har jo lagt inn mye annet nyttig, f.eks. avdrager til kamdrev, som jeg lagde nesten likt...
Så takk endå...!

Re: Bilmotor går best kald

Posted: Wed Mar 20, 2013 10:21 am
by Hasse63
Kul att det uppskattas :)

Re: Bilmotor går best kald

Posted: Thu Mar 21, 2013 5:03 pm
by Arne
Ja, man ska ha tur ibland. :D

Re: Bilmotor går best kald

Posted: Thu Mar 21, 2013 5:11 pm
by Torbo
Vell vell i så fall mye "tur"...
Supert!

Da sprekken er på innsugsdelen, tenkte jeg å bruke eksosdelen når/hvis jeg skal monterer to Z Stromberg? eller SU?

Eller er grenrør mye bedre med modert trim, som med min med D-kam og andre småjusteringer?

Re: Bilmotor går best kald

Posted: Wed Mar 27, 2013 4:37 pm
by Torbo
I dag ble tenningen optialisert med storboskoplampe. Men vakumen dro ikke opp... :roll:
Vell, da må jeg vel skifte vakumklocka, tenkte jeg... Men mens jeg holdt på gikk vakumslangen tvers av!

Så sugde jeg på den ene halvdelen av vakumslangen og da gikk vakum og tenning opp og på plass.

Ny slange ble montert, en finjustering på temperaturkompensatoren på Strombbergaren, og alt ok....

Hmmm.. Ra :roll: rt hva en liten sprekk kan forårsake her og der! ?