Hjälp med lätt trim till B18

Moderatorer
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Re: Trimm B18

Post by Goofy »

ronnybladfjäder wrote:
Goofy wrote:Det låter ju bra, då slipper jag plana :)

funderar lite på portning, har fått en massa råd och tips om hur jag ska gå till väga, men är lite fundersam på hur mycket jag igentligen behöver ta, det är ju en liten kant i början av kanalen, kan man fräsa ur kanalen till den kanten är borta? lr ska man ta mer liknande ett päron, alltså lite mer längre in vid ventilen?

vore tacksam för alla tipps jag kan få
bästa man kan göra om man inte kan eller har maskiner till att porta en topp är att lämmna in den till nån bra motor trimmare,om man vill få en bra topp.. :idea:

Ok, jag har hört det förut, men det är så att jag vill fixa själv, för att se ifall man kan få det att funka, är det så att det inte fungerar med det jag gjort, så är det bara att fixa en annan topp :)
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

porta

Post by Henke 12136 »

Att porta är ju inte så komplicerat. Det kan man göra själv utan att sabba nåt så länge man inte går in i vattenkanalerna. Det gäller ju att slipa ner alla ojämnheter som blivit i gjutningen. Däremot så kan man ju inte räkna med att uppnå samma resultat som en välrenommerad firma gör. Men det är ju som Goofy säger kul att testa och fixa själv.
En annan detalj som folk glömmer är ventilsystemet i övrigt. Lätta ventilbryggan (men det ska ju hålla också) och att öka radien (platta ut). Bara man inte härdar av tryckarens yta. . Dessutom ska man ju inte ha för starka ventilfjädrar i onödan. Vill man varva mer än 6000?
Var det inte du Goofy som funderade på större ventiler? Hur går det med den saken? Nyfiken.
-anglofil-
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Henke 12136: jo jag funderar och funderar, har inte bestämt hur jag ska göra än, men jag känner mig nu färdig med portningen, det lutar åt att jag sätter i 42mm in-ventiler, och kör med 35mm ut

det där andra du talade om, att lätta ventilbryggan, har du någon info hur man gör, och var man ska lätta? vad är det för radie du talar om att man ska öka?

jag kommer troligtvis inte varva mer an 6000, men det kanske kan hända någon enstaka gåna att man gör det

har föresten problem med att få ur en lyftare, det verkar som att det är en typ av beläggning på den, lr så är den väldigt snedsliten, den går bara upp en cm, sen tar det stopp, blev lagom förbannad i helgen, när jag plockade ur en efter en, och som vanligt så är det den sissta som krånglar :(

funderar på ifall det kan gå att lyfta den så långt det går, plocka ur kammen å låta den glida ner i tråget, går det göra så?

tacksam för svar
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Lätta ventilbryggan kan man göra var som helst. Alla rörliga delar påverkar effekten, dessutom så blir ventilfjädern effektivare med en lättare ventilmekanism. En kille borrade en massa hål i bryggan, men det höll inte... 8)

Radien på själva kontaktytan. Med ventilbryggan upp-och-ner på bänken så ser man hur det är en böjd yta där mekanismen trycker ner ventilen. Om man plattar ut den ytan med ett bryne(utan några skarpa kanter) så kommer ventilen öppna något lite snabbare, men inte högre eller längre tid. Slitaget blir något högre på kontaktytorna men men... Det är ganska viktigt att alla blir lika. Ytorna är härdade och får inte bli varma.

Menar du en stötstång? Är den krokig? Den kan väl gå ner i tråget om kammen är ur vägen om det går den vägen?

Hur går det med ventilsätena? Lyckas du centrera dem ordentligt? Jag körde med en 45 graders fräs som jag centrerade i ett avsågat ventilskaft. Sedan körde jag på lågt varv baklänges med rejält med olja. Då fick jag upp sätet någon millimeter till. Sedan slipade jag in resten med slippasta. Halvt varv, lyft, halvt varv tillbaka, lyft...
-anglofil-
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

har som sagt nyligen börjat demontera motorn, har inte haft någon tid att greja med eget denna veckan pga att en arbetskompis är borta denna veckan, så jag får jobba för två, ca 6 timmar övertid idag, är inte så kul, men man tjänar ju lite pengar på det :)

nej, jag menar den som är mellan stötstången och kammen, det är väl en lyftare lr? stötstången är väl mellan lyftare och ventilbryggan?, om jag inte är helt bakom flötet å yrar :)
den går att få upp ca en cm, sen tar det stopp, funderar på ifall det kan ha blivit en beläggning på just den, lr om den är snedsliten på någe vis?

Ventilsäten tänkte jag köpa på KG, specialstyrningar för att montera B20 ventiler i B18 topp, då borde ju dom passa rakt i hålen som de gamla satt, sen är det väl bara att fräsa upp nya säten, från 40 till 42mm, har inte inhandlat något än, tänkte beställa tillsammans med en kompis, så kan man ju dela på fraktkostnaden, men han vet inte vad han ska ha för kam än, så det får vänta lite, jag har inte så brått, tar det hela lungt och harmoniskt ;) så kanske det blir lite finare resultat me :)
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

lyftare...

Post by Stoffe »

jag hade precis samma problem med 3 st lyftare idag! jag har precis bytt från a-kam till d-kam och mina lyftare kärvade så helt otroligt! jag eldade med gasolen på utsidan av blocket så det blev något varmare än ljummet. jag är utomhus så själva lyftaren var kall och då lossnade den. för den satt verkligen stenhårt! hade bra grepp med en tång dessutom och den gick inte att få loss innan jag värmde. för att det inte ska kärva med dina nya lyftare till din nya kam så måste du hona upp lyftar loppet. köp biltemas minsta honingsverktyg och pilla ner det i loppet och kör! (fick svarva om konan på verktyget för det var gjutrester på det och då fastnar armarna med slipstenarna i hopfällt läge) du kan ha kammen sittandes i då du kör honingsverktyget, det är ingen fara. det tog ungefär 30-40 minuter för mig att få till det värsta loppet. lyftarna skall kunna rotera fritt och röra sig i höjdled utan problem!! om dom inte gör det så MÅSTE du hona dom. annars kan dom skära ihop totalt... var noga med att ha på rikligt med olja på lyftaren när du sätter i dom nya. och glöm för gudskull inte inkörningspastan till kammen! det skall kletas på kammarna på kamaxeln, det är ett högfriktionsfett.
Lycka till!!

//Stoffe
Uppsala
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Re: lyftare...

Post by Goofy »

Stoffe wrote:jag hade precis samma problem med 3 st lyftare idag! jag har precis bytt från a-kam till d-kam och mina lyftare kärvade så helt otroligt! jag eldade med gasolen på utsidan av blocket så det blev något varmare än ljummet. jag är utomhus så själva lyftaren var kall och då lossnade den. för den satt verkligen stenhårt! hade bra grepp med en tång dessutom och den gick inte att få loss innan jag värmde. för att det inte ska kärva med dina nya lyftare till din nya kam så måste du hona upp lyftar loppet. köp biltemas minsta honingsverktyg och pilla ner det i loppet och kör! (fick svarva om konan på verktyget för det var gjutrester på det och då fastnar armarna med slipstenarna i hopfällt läge) du kan ha kammen sittandes i då du kör honingsverktyget, det är ingen fara. det tog ungefär 30-40 minuter för mig att få till det värsta loppet. lyftarna skall kunna rotera fritt och röra sig i höjdled utan problem!! om dom inte gör det så MÅSTE du hona dom. annars kan dom skära ihop totalt... var noga med att ha på rikligt med olja på lyftaren när du sätter i dom nya. och glöm för gudskull inte inkörningspastan till kammen! det skall kletas på kammarna på kamaxeln, det är ett högfriktionsfett.
Lycka till!!

//Stoffe
Uppsala


Ok, tackar för det fina tippset, jag kan röra lyftaren ca en cm upp och ner i loppet, men sen är det stopp, snackade med en kille som sa att det kan vara en avlagring på nedre delen av lyftaren, jag kanske kan ta ur kamen och låta den glida ner i tråget, för den glider ju som sagt lätt den sträcka som kamen lyfter

//Goofy
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Hej, nu har det hänt en hel del, lyftaren är ur, toppen är klar förutom planing, ventilerna är slipade, och in slipade med pasta, har nu 42mm in och 35mm ut :D

Bilen i övrigt, så är jag i stort sett klar med huv, framskärmar, dörrar tak och halva bakskärmarna, återstår endast finslipning och slipgrund, sen ska det vara klart för lackering :D

men har ju andra hälften av skärmarna kvar, lika så bagageluckan och bagaget, så det är en del svetsning kvar, samt lite spackling
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Nu har jag fått ihop motorn, och det går hyffsat, lite problem med förgasaren, som jag diskuterar i en annan tråd här på forumet

annars är bilen som innan, har fått slipgrund på nästan hela bilen, men har fortfarande bagaget kvar att svetsa :cry:
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Post Reply