Fler aktiva medlemmar?

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det blir säkert bra det här, men det är bara fyra som tycker än.
Är det inga fler som har tankar och förslag :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re:

Post by 121 »

Jag tycker D59471s förslag (nedan) ser väldigt bra ut. Särskilt bra tycker jag det är att de mer allmänt hållna avdelningarna eller rummen är satta överst. Då skräms inte vi som inte är \"Bosse Bildoktorn\" bort på en gång.

Bör vi hålla en omröstning om den här förändringen eller är det bara att köra igång direkt?

---------------------------------------------------
• Allmän diskussion (fd. Övrigt)
---------------------------------------------------
• Mektips & Reportage (fd. Tips & Trix)
• Showroom
• Historik
(ny kategori)
---------------------------------------------------
• Original motor
• Trimmad motor

---------------------------------------------------
• Transmission
• Bromssystem
• Elsystem
• Kaross, Inredning
• Framvagn, Styrning, Väghållning
• Ombyggnad

---------------------------------------------------
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »



Jag hoppas också att några av de 815 återstående medlemmarna skall yttra sig i den här frågan! :)


Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hm..Styrning hör ju till framvagn så det kan kanske tas bort? = Mindre plats

Ombyggnad vad ska finnas där? Är det ombyggda karosser som jag tror?
Det är ju lätt att för en ny att lägga 240 bakaxel där eller B230ft.
Är det rätt namn?
Kanske lika bra att döpa det till Mod kaross så allt alla som bygger om karossen eller vill visa sin custom har ett ställe att tråda på.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jo men ändå så hamnar ju 240 bakaxel och b230ft rätt bra under ombyggnad! anser jag, men för en nytillkommen medlem (där fick jag till det! sicka fina ord :lol: )kanske tror att allt som aviker från orginal ska hamna där för det är ju oxå ombyggnad t ex. att byta från m40 till m41 eller från b18 till b20

men som hasse säger mod kaross är nog ett bra namn, eller nått som förklarar att det är radikala ombyggnader, för om man jämför så är det ju störe ombyggnad att byta till b230 än att byta till b20
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Vi ska inte chatta här men..Det gäller ju framtiden
Rogge wrote:jo men ändå så hamnar ju 240 bakaxel och b230ft rätt bra under ombyggnad! anser jag,
Då kommer frågorna att bli utspridda, inte samlade som de är nu.
240 bakaxel hör hemma i Transmission och B230ft i Trimmad motor.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Re:

Post by Tudor »

Hasse63 wrote:240 bakaxel hör hemma i Transmission....
Om en viktig orsak till bakaxelbyte och tillhörande modifiering av upphängning är att förbättra väghållningen, vart passar det då? Transmission, Väghållning eller Ombyggnad?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Man ska väl inte stirra sig allt för blind på i vilken forumkategori en tråd hör hemma heller. Viktigast är trots allt att man sätter en bra rubrik på sin tråd och att man sedan håller sig till ämnet! ;)

Det känns som att Framvagn, Styrning, Väghållning skulle kunna heta bara \"Väghållning\" eller \"Framvagn & Väghållning\".
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:
Lars Bd wrote:Vilken hållfastighetsklass ...
Hållfasthet? ;)
I en helt annan tråd.
D59471 wrote: Allmän diskussion-avdelningen
Vilket ben då? ;)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Lars Bd wrote:Vilket ben då? ;)
Sorry! Snubblade på tangentbordet.

Nu när du ändå är här inne och korrekturläser. Vad tror du om förslagen Lars? Du som besöker forumet flitigt. :)
Last edited by D59471 on Mon May 23, 2005 11:49 pm, edited 1 time in total.
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Eller varför inte vara märket troget och använda Volvo funktionsgrupper vilket är systemet som reservdelskataloger och servicemanualer är strukturerat efter?
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jag har helt missat denna tråd!

Jag tycker D59471:s (tror jag har lärt mig ditt nummer :D ) förslag verkar bra. Bra uppdelning m.m.

Men en katogeri som är Off topic, tycker jag vore bra. Jag har sett en del som har skrivit \"off-topic\" i övrigt-kategorin men som blivit tillsagda att sluta skriva off-topic. Ibland är man bara allmänt skrivsugen och du är detta jättebra! Det finns så oehört bra människor på detta forum, jag skulle inte ha lika mycket kunskap utan detta forum!
Ibland har jag haft problem med min vinterbil (240) och då skulle jag ha velat fråga en del frågor på detta forum, för att jag tror det finns kunskap som ibland sträcker sig till denna model :wink: I detta avseende vore \"0ff-topic\" mycket bra. Visst kan jag bli medlem i något annat forum för sådana frågor men jag känner mig trygg här och jag tycker det finns mycket vettiga och kunniga människor här. Kanske lite luddigt skrivet men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Förövrigt blev jag lycklig då jag fann knappen \"Visa inlägg som du inte har sett sedan senaste inloggen\" eller liknande. Jag fann denna funktion för bara någon vecka sedan och det vart mycket enklare att följa med i diskussionerna.

Varför har jag inte gått i säng än? Jag skriver bara konstigt.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Som det är nu får man klicka runt en hel del för att se alla trådar,
Det finns som tidigare nämnts en "visa alla inlägg sedan ditt tidigare besök" knapp.
Jag tycker att det bör finnas en ombyggt där allt som inte varit original på amazon hör hemma, karossmodifieringar motorbyten bakaxelbyten och liknande samt även väghållning om det är frågan om ombyggnad.
Mektips och reportage hör inte ihop reportage bör ligga i showroom och mektips ha en egen kategori eller ligga som tidigare tips&trix.
Historik vad ska avhandlas där?
Den ursprungliga tanken med kategorierna och uppdelningen gjordes troligen för att enkelt kunna söka svar i tidigare trådar därför bör utgångspunkten vara att man enkelt ska kunna se var en fråga hör hemma och jag tror inte alls på att det skulle komma fler aktiva användare bara för att några kategorier döps om några försvinner och någon tillkommer.
Däremot kanske det skulle finnas en välkommen till forumetknapp med information om registrering användning av forumet (tex sökning) och liknande för nya besökare/användare, en sådan knapp gör nog mer nytta än lite ändringar i rubrikerna.
Slutligen bör inte andra bilproblem än amazonrelaterat diskuteras här, de flesta blimärken/modeller har egna forum med större kunskap än insnöade amazonfanatiker.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Som medlem 2755 och ägare av en -63a som snart är i orginalskick, men som \"tyvärr?\" kan kännas \"överrenoverad\"......

På de träffar som jag har varit med på så känns de Amazoner som kommer i ombyggt skick VÄLKOMNA.

Klubben vill (som jag uppfattar det) att Amazoner skall rulla på vägarna.
Detta oavsett om de är rishögar, ombyggda eller orginal

Sedan har jag en personlig uppfattning om att det är synd att slakta en snygg och hel kaross för grov ombyggnad.
Men det är helt OK att bygga om. Har ägt en 123 GT -67 som före min ägo har varit vinnare i en show (ombyggd infälld nummerplåt, infälld elanten osv) dessa bilar har en tendens att förfalla rätt fort. Byggena är snygga men rostskyddet blir inte gjort så dom äts upp innefrån.

När det gäller forumet
Jag är tekniker, offtopic är inte intresant för mig...
Forumet får användare när det har medlemar som tycker det är ett intresant ämne att diskutera. Är ämnet bra så kan forumet se ut som skit.. man använder det iallafall. Men ett SNABBT och LÄTT ATT HITTA + snyggt forum är att föredra.
Så för min del gäller det inte att sprida sig förmycket. Här diskuterar jag AMAZON. Modelflyg och SAAB diskuterar jag på andra ställen.
Ställde föresten en fråga på http://www.svensktmodellflyg.se på \"offtopic\" om det var någon som hade reservdelar till en M27 lamelldiff, det var som att kasta in en brandfackla. Det fanns ingen förståelse om att delen är \"toksvår\" att hitta

För att få in nya användare // medlemar
Visa några bilder på Custom / Orginal / rishög på framsidan så att alla förstår att samtliga typer är välkommna. Att det sedan finns folk på forumet som skriker på custombyggarna är ju ett \"internet fenomen\" Skriker jag så finns jag, skriker jag mer så är jag större.

Angående min orginalrenovering.
Avsteg kommer hela tiden.
Det har blivit monterat / skall monteras en lamelldiff, D-kam, AC, Varningsblinkers, intervalltorkare, stöldskydd, centrallås. Det mesta dolt men dock inte allt. Men det blir ingen sänkning, breddning .....

Har sålt ett Amazontak till ett Streetrod bygge......
VOLVO har ALDRIG gjort 5,5tums fälgar till AMAZON Drivaxlar håller inte (ialla fall inte M27)

/janne
Finns mest på elsystem
Last edited by QV on Tue May 24, 2005 6:48 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Tanken när jag sa till om Showroom för några år sedan var att folk skulle visa lite nyinköpta delar och ganska avslappnat, men nu är det mest \"min bil, 2 bilder\" och sen vare bra med det.

Kanske inget fel i det, men det vore skoj om folk skrev lite mer om vad som händer, men det kanske är det som kommer hamna under mektips/reportage??

I övrigt verkar uppdelningen bra.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply