Hasse63 Grundfärg är inte tät utan den släpper igenom fukt.
Jag har då fått lära mig att det är precis tvärtom. topplacken släpper igenom fukt, men inte grundfärgen. Sen beror det på vad det är för grund också. Rödbrun 1k grund kan jag tänka mig släpper igenom fukt, men 2k epoxygrund skall inte släppa igenom fukt.
Hasse63 Grundfärg är inte tät utan den släpper igenom fukt.
Jag har då fått lära mig att det är precis tvärtom. topplacken släpper igenom fukt, men inte grundfärgen. Sen beror det på vad det är för grund också. Rödbrun 1k grund kan jag tänka mig släpper igenom fukt, men 2k epoxygrund skall inte släppa igenom fukt.
Har jobbat som lackerare från 94-99
2k grund släpper inte bara igenom den absorberar fukt.. Topplacken släpper inte igenom fukten.. om det inte är sprayflaskefärg...
Men de värsta är sprutspackel.. suger fukt som en svamp..blir inte bra om man lackar över de med lacken sen.. då kommer inte fukten ut och det blir små blåsor överallt i lacken..
Pappa har en bil där detta inträffat..
Sen angående body på trösklarna så skulle jag rekommendera att lägga body först å sen lacka över.. Har gjort så på flertalet bilar fungerar fint och ser bra ut...
Rätta mig om jag har fel. Har sett bilar där trösklar och ljulhusbaljor mm har lackerats i bilen kulör med under den lacken ligger nått som gör ytan apelsinlik. är det inte så att det är body som har lackats över?
Jag tycker inte det är vakert. är dagens body slät?
Angående body på tröskeln, så kan jag säga att det har jag på min, om det är fint eller inte är ju en smaksak som sagt, själv anser jag att body skyddar bättre mot stenskott, eftersom det oftast räcker med ett stenskott på en tunn lack för att rosten ska börja gro
Ock om den är apelsinlik eller ej, beror ju på \"hur\" man sprutar på bodyn, om du sprutar på ETT \"fett\" lager eller flera tunna t.ex ett flertal toyotabilar har ju body upp på halva dörrarna, där är det flera tunna fina lager
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger
går nog vilket som. men det bästa är nog primer under bodyn. Min polares amazon har body på trösklarna och där hade lacken släppt på stora områden och hängde sen som stora bubblor typ 20*10cm stora. skitfult. funkar nog bättre om man primar på bodyn också för billacken verkar flagna av tillslut om man sputar den direkt på bodyn.
/kim
Grundfärg absorberar/släpper igenom fukt, topplack gör det inte.
Om Topplacken skulle släppa igenom fukt så skulle
ju ingen bil ha lacken kvar.
Testa gärna själva, grundlacka en bil och låt den stå ute några år o sen ta in den och lacka med toppfärg så garanterar jag att inom några år så kryper det fullt med bubblor under lacken. Om du däremot lackar med toppfärg direkt på plåt får du inte så, däremot kan ju lacken släppa från metallen o därmed göra att fukten kryper inunder lacken.
Sen om man nu ska ha body så ska man ändå ha fullgod lack inunder, alltså grundfärg, topplack o sedan Body.
[quote="Amarace"]Grundfärg absorberar/släpper igenom fukt, topplack gör det inte.
Om Topplacken skulle släppa igenom fukt så skulle
ju ingen bil ha lacken kvar.
Testa gärna själva, grundlacka en bil och låt den stå ute några år o sen ta in den och lacka med toppfärg så garanterar jag att inom några år så kryper det fullt med bubblor under lacken. Om du däremot lackar med toppfärg direkt på plåt får du inte så, däremot kan ju lacken släppa från metallen o därmed göra att fukten kryper inunder lacken.
Sen om man nu ska ha body så ska man ändå ha fullgod lack inunder, alltså grundfärg, topplack o sedan Body.[/quote]
Du menar att man ska ha body ovanpå topplacken? Det lär ju bli svårt för bodyn att fästa på den blanka lacken...nä, jag tror på följande: grundfärg direkt på plåten sen bodyn, ett lager grundfärg på bodyn och slutligen topplacken
Amarace wrote:Grundfärg absorberar/släpper igenom fukt, topplack gör det inte.
Om Topplacken skulle släppa igenom fukt så skulle
ju ingen bil ha lacken kvar.
Testa gärna själva, grundlacka en bil och låt den stå ute några år o sen ta in den och lacka med toppfärg så garanterar jag att inom några år så kryper det fullt med bubblor under lacken. Om du däremot lackar med toppfärg direkt på plåt får du inte så, däremot kan ju lacken släppa från metallen o därmed göra att fukten kryper inunder lacken.
Sen om man nu ska ha body så ska man ändå ha fullgod lack inunder, alltså grundfärg, topplack o sedan Body.
Du menar att man ska ha body ovanpå topplacken? Det lär ju bli svårt för bodyn att fästa på den blanka lacken...nä, jag tror på följande: grundfärg direkt på plåten sen bodyn, ett lager grundfärg på bodyn och slutligen topplacken
Dom sprutar ju på underredsmassa direkt på topplacken under bilar vid fabriken och body är ju ungefär som underredsmassa så jag skulle nog köra den metoden som amarace föreslog..grundfärg, topplack, body och sedan topplack på bodyn eventuellt nån primer mellan body och topplack.
Hasse63 wrote:Rätta mig om jag har fel. Har sett bilar där trösklar och ljulhusbaljor mm har lackerats i bilen kulör med under den lacken ligger nått som gör ytan apelsinlik. är det inte så att det är body som har lackats över?
Jag tycker inte det är vakert. är dagens body slät?
Den du menar där är body som lackertats över, men det finns även slät body. Den är väl egentligen typ vanlig färg som innehåller något segt plastliknande samt lägger sig ganska tjockt.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)