Renovering av trösklar

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Re:

Post by amazon121 »

Hasse63 Grundfärg är inte tät utan den släpper igenom fukt.
Jag har då fått lära mig att det är precis tvärtom. topplacken släpper igenom fukt, men inte grundfärgen. Sen beror det på vad det är för grund också. Rödbrun 1k grund kan jag tänka mig släpper igenom fukt, men 2k epoxygrund skall inte släppa igenom fukt.

Har jobbat som lackerare från 94-99
Bygger amazon-66 med B20E motor
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Re:

Post by storbäcken »

amazon121 wrote:
Hasse63 Grundfärg är inte tät utan den släpper igenom fukt.
Jag har då fått lära mig att det är precis tvärtom. topplacken släpper igenom fukt, men inte grundfärgen. Sen beror det på vad det är för grund också. Rödbrun 1k grund kan jag tänka mig släpper igenom fukt, men 2k epoxygrund skall inte släppa igenom fukt.

Har jobbat som lackerare från 94-99
2k grund släpper inte bara igenom den absorberar fukt.. Topplacken släpper inte igenom fukten.. om det inte är sprayflaskefärg...
Men de värsta är sprutspackel.. suger fukt som en svamp..blir inte bra om man lackar över de med lacken sen.. då kommer inte fukten ut och det blir små blåsor överallt i lacken..



Pappa har en bil där detta inträffat..

Sen angående body på trösklarna så skulle jag rekommendera att lägga body först å sen lacka över.. Har gjort så på flertalet bilar fungerar fint och ser bra ut...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Rätta mig om jag har fel. Har sett bilar där trösklar och ljulhusbaljor mm har lackerats i bilen kulör med under den lacken ligger nått som gör ytan apelsinlik. är det inte så att det är body som har lackats över?
Jag tycker inte det är vakert. är dagens body slät?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

jepp, det är nog body som du har sett
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Angående body på tröskeln, så kan jag säga att det har jag på min, om det är fint eller inte är ju en smaksak som sagt, själv anser jag att body skyddar bättre mot stenskott, eftersom det oftast räcker med ett stenskott på en tunn lack för att rosten ska börja gro

Ock om den är apelsinlik eller ej, beror ju på \"hur\" man sprutar på bodyn, om du sprutar på ETT \"fett\" lager eller flera tunna :wink: t.ex ett flertal toyotabilar har ju body upp på halva dörrarna, där är det flera tunna fina lager
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

:P Wieee!!! nu är även den andra tröskeln lagad!!! Blev fint tyvker jag.
BGJ594
Posts: 82
Joined: Wed Sep 14, 2005 1:59 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by BGJ594 »

Visst är det en härlig kännsla när rosten är borta:)
VOLVO for life
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re:

Post by Raggarn »

BGJ594 wrote:Visst är det en härlig kännsla när rosten är borta:)
Som f-n!!! detta har jag längtat efter. Nu kan det roliga börja...
hallin
Posts: 112
Joined: Mon Sep 20, 2004 3:27 pm

Post by hallin »

ska man ha ytan under bodyn plåtren eller kan den va målad för att det ska fästa...
Image
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

går nog vilket som. men det bästa är nog primer under bodyn. Min polares amazon har body på trösklarna och där hade lacken släppt på stora områden och hängde sen som stora bubblor typ 20*10cm stora. skitfult. funkar nog bättre om man primar på bodyn också för billacken verkar flagna av tillslut om man sputar den direkt på bodyn.
/kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Grundfärg absorberar/släpper igenom fukt, topplack gör det inte.
Om Topplacken skulle släppa igenom fukt så skulle
ju ingen bil ha lacken kvar.
Testa gärna själva, grundlacka en bil och låt den stå ute några år o sen ta in den och lacka med toppfärg så garanterar jag att inom några år så kryper det fullt med bubblor under lacken. Om du däremot lackar med toppfärg direkt på plåt får du inte så, däremot kan ju lacken släppa från metallen o därmed göra att fukten kryper inunder lacken.
Sen om man nu ska ha body så ska man ändå ha fullgod lack inunder, alltså grundfärg, topplack o sedan Body.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

om någon är intresserad så lägger jag in en bild på hur andra sidan blev. :)

Image
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Re:

Post by trevor »

[quote="Amarace"]Grundfärg absorberar/släpper igenom fukt, topplack gör det inte.
Om Topplacken skulle släppa igenom fukt så skulle
ju ingen bil ha lacken kvar.
Testa gärna själva, grundlacka en bil och låt den stå ute några år o sen ta in den och lacka med toppfärg så garanterar jag att inom några år så kryper det fullt med bubblor under lacken. Om du däremot lackar med toppfärg direkt på plåt får du inte så, däremot kan ju lacken släppa från metallen o därmed göra att fukten kryper inunder lacken.
Sen om man nu ska ha body så ska man ändå ha fullgod lack inunder, alltså grundfärg, topplack o sedan Body.[/quote]


Du menar att man ska ha body ovanpå topplacken? Det lär ju bli svårt för bodyn att fästa på den blanka lacken...nä, jag tror på följande: grundfärg direkt på plåten sen bodyn, ett lager grundfärg på bodyn och slutligen topplacken
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re:

Post by Amakombi »

trevor wrote:
Amarace wrote:Grundfärg absorberar/släpper igenom fukt, topplack gör det inte.
Om Topplacken skulle släppa igenom fukt så skulle
ju ingen bil ha lacken kvar.
Testa gärna själva, grundlacka en bil och låt den stå ute några år o sen ta in den och lacka med toppfärg så garanterar jag att inom några år så kryper det fullt med bubblor under lacken. Om du däremot lackar med toppfärg direkt på plåt får du inte så, däremot kan ju lacken släppa från metallen o därmed göra att fukten kryper inunder lacken.
Sen om man nu ska ha body så ska man ändå ha fullgod lack inunder, alltså grundfärg, topplack o sedan Body.

Du menar att man ska ha body ovanpå topplacken? Det lär ju bli svårt för bodyn att fästa på den blanka lacken...nä, jag tror på följande: grundfärg direkt på plåten sen bodyn, ett lager grundfärg på bodyn och slutligen topplacken


Dom sprutar ju på underredsmassa direkt på topplacken under bilar vid fabriken och body är ju ungefär som underredsmassa så jag skulle nog köra den metoden som amarace föreslog..grundfärg, topplack, body och sedan topplack på bodyn eventuellt nån primer mellan body och topplack.
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

Hasse63 wrote:Rätta mig om jag har fel. Har sett bilar där trösklar och ljulhusbaljor mm har lackerats i bilen kulör med under den lacken ligger nått som gör ytan apelsinlik. är det inte så att det är body som har lackats över?
Jag tycker inte det är vakert. är dagens body slät?
Den du menar där är body som lackertats över, men det finns även slät body. Den är väl egentligen typ vanlig färg som innehåller något segt plastliknande samt lägger sig ganska tjockt.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Post Reply