Min Amazon 1957
Självklart är det upp till dom, problemet verkar ju vara deras regelverk som dom inte verkar följa konsekvent och sedan texten \"Fordonet ska vara i gott bevarat skick\", hur skall detta tolkas, ett minmikrav måste ju vara att alla behandlas lika i alla fall.
Men som sagt var, det finns gott om alternativ så det är inte mycket att gnälla om.
Men som sagt var, det finns gott om alternativ så det är inte mycket att gnälla om.
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Re:
Det verkar ju inte handla om något val? Om inte den här 57:an godkänns så är det orimliga krav och okunniga (!) besiktningsmän.Hugger69 wrote: För övrigt så är det ju en fri marknad därute för Er som klagar på MHRF!! Välj då någon annan försäkring om ni är missnöjda med MHRF, men jag synar att ni hittar en motsvarande försäkring till lägre pris!
För övrigt är det visst billigt att försäkra bilar i Nordkorea men även i Franska Mikronesien. Det kanske är ett bättre "val" i den "fria" marknaden?
Men det ska bli intressant och se om Camaron godkänns. Det har jag inget emot, tvärtom.
-anglofil-
Personligen tycker jag att du skall skippa att ens försöka. Om du får igenom den så har dom kram som för många är orimliga.
Ta tex. en motorintreserad medborgare, boende på kungsholmen i stockholm. Han har ingen vanlig vardagsbil utan bara en fin veteranare som han vårdar ömt och bara kör med på sommaren, på fina dagar, som dom flesta av oss faktist gör. Bilen har han i ett garagehus där många har tillträde till.
Enligt vad jag har fått fram så kan den här killen inte ta en MHRF försäkring, dels pga att han inte har någon bruksbil pga att komunikationerna är så bra, och dels pga att han inte har ett låsbart garage! (Rätta mig om jag har fel...)dessa krav finns inte när man tecknar hos tex. IF, därför att man där tar hänsyn till dessa faktorer.
MvH
Micke
Ta tex. en motorintreserad medborgare, boende på kungsholmen i stockholm. Han har ingen vanlig vardagsbil utan bara en fin veteranare som han vårdar ömt och bara kör med på sommaren, på fina dagar, som dom flesta av oss faktist gör. Bilen har han i ett garagehus där många har tillträde till.
Enligt vad jag har fått fram så kan den här killen inte ta en MHRF försäkring, dels pga att han inte har någon bruksbil pga att komunikationerna är så bra, och dels pga att han inte har ett låsbart garage! (Rätta mig om jag har fel...)dessa krav finns inte när man tecknar hos tex. IF, därför att man där tar hänsyn till dessa faktorer.
MvH
Micke
Re:
Är det någon som har en länk till villkor och pris på den försäkringen?Micke_ed wrote:IF försäkringar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Här var informationen http://www.svbk.se/forsakringar.htm
Användarbegränsningen är lite större på IF-försäkringen än MHRF:s
För mig är ingen av dessa ett alternativ då jag vill kunna använda bilen när som helst och skicket inte motiverar en helförsäkring.
Användarbegränsningen är lite större på IF-försäkringen än MHRF:s
MHRF har fri körsträcka men kraven på skicket är lägre hos IF (troligen) och är nog ett fullgott alternativ istället för MHRF för den som så önskar.Fordonet skall inte används som bruksfordon utan endast i sammanhang där bilen körs som just veteranfordon eller entusiastfordon, till utställningar och träffar. Årlig körsträcka ligger på cirka 500 mil.
För mig är ingen av dessa ett alternativ då jag vill kunna använda bilen när som helst och skicket inte motiverar en helförsäkring.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Hej!
När jag tog försäkringen sa dom att man kunde använda bilen med förnuft, och att detta inte skulle vara nått hinder, det dom sätter sig emot är dom som använder fordonet som en bruksvagn så fort kvicksilvret har passerat nollan. Detta bekräftades även av IF när jag talade med dessa.
Texten i formuläret kan jag hålla md om kan tolkas på två sätt. Antingen att man bara skall använda fordonet endast till och från evenemang.
Eller, som det fakrist står utryckligen i det Lars siterade, att man skall använda den som ett veteranfordon pluss åka på tillställningar som träffar ets.
MvH
Micke
När jag tog försäkringen sa dom att man kunde använda bilen med förnuft, och att detta inte skulle vara nått hinder, det dom sätter sig emot är dom som använder fordonet som en bruksvagn så fort kvicksilvret har passerat nollan. Detta bekräftades även av IF när jag talade med dessa.
Texten i formuläret kan jag hålla md om kan tolkas på två sätt. Antingen att man bara skall använda fordonet endast till och från evenemang.
Eller, som det fakrist står utryckligen i det Lars siterade, att man skall använda den som ett veteranfordon pluss åka på tillställningar som träffar ets.
MvH
Micke
Tydligen så måste en Amazon vara i utställningsskick för att uppfylla kraven för MHRF försäkringen. Något i stil med denna.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/Amazon59.jpg
Fint skick räcker inte. Sen så kan man ju tycka att de kunde se mellan fingrarna med en del saker när det gäller en 57a. Finns inte många fina 50-tals Amazoner kvar.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/Amazon59.jpg
Fint skick räcker inte. Sen så kan man ju tycka att de kunde se mellan fingrarna med en del saker när det gäller en 57a. Finns inte många fina 50-tals Amazoner kvar.
Volvo P1200VB 1958
saken jäller ju inte att det är en amazon! I deras stadgar så står det tydligt att bilen skall vara renoverad eller i ett gott orginalskick. Detta borde inte ha att göra med om det är en amazon eller en Rolls Royse. Bilmerke eller modell spelar ingen roll, inte enligt deras egna stadgar i alla fall. och alla äldre bilar är värda att bevara, inte bara dom som var svindyra när dom tillverkades.
MvH
Micke
MvH
Micke
en fråga: är det inte så att om man har bilen försäkrad hos mhrf, så kan man ha den påställd året runt utan att det kostar en väldans massa, men om man bruksbilen skulle strejka så får man inte ta entusiastbilen till jobbet, för man får inte köra bestämda sträckor (dvs från A till B) utan man får bara köra ut den på turer som slutar hemma igen? eller har jag fel?
rogge: nått åt det hållet, typ...
Amazon: om 140, som i ditt exempel är en mycket nyare bil, skulle vara fint bevarat orginal så skall den ha samma rättigheter som en Jacob som är bevarad i sitt orginal, nu är det ju svårt iom att bilarna skiljer sig väldigt i ålder. Men om man skulle säjja så här! Om man äger en Jacob, helt oskrivat orginal med patina, skall man ha en MHRF försäkring, om man nu så önskar. om man har en T-ford i samma skick, skall man också ha en MHRF försäkring, om man så önskar. Skilnaden är att T-forden är en extremt mycket vanligare bil, och det är det dom verkar ta mest hänsyn till på MHRF.
Amazonen och t-forden är ju vanliga bilar, t-fordar kan man fortfarande räkna i 10 000 tal eller rent av i 100 000 talet bilar. Men betyder detta att man inte skall få en MHRF försäkring på samma vilkår som en tex. Jacob eller (för att översätta årtalen) en Gordon Keebel.
Är du med på vad jag menar?
MvH
Micke
Amazon: om 140, som i ditt exempel är en mycket nyare bil, skulle vara fint bevarat orginal så skall den ha samma rättigheter som en Jacob som är bevarad i sitt orginal, nu är det ju svårt iom att bilarna skiljer sig väldigt i ålder. Men om man skulle säjja så här! Om man äger en Jacob, helt oskrivat orginal med patina, skall man ha en MHRF försäkring, om man nu så önskar. om man har en T-ford i samma skick, skall man också ha en MHRF försäkring, om man så önskar. Skilnaden är att T-forden är en extremt mycket vanligare bil, och det är det dom verkar ta mest hänsyn till på MHRF.
Amazonen och t-forden är ju vanliga bilar, t-fordar kan man fortfarande räkna i 10 000 tal eller rent av i 100 000 talet bilar. Men betyder detta att man inte skall få en MHRF försäkring på samma vilkår som en tex. Jacob eller (för att översätta årtalen) en Gordon Keebel.
Är du med på vad jag menar?
MvH
Micke
Det är nog lite så de resonerar. För att en bil ska uppfylla kraven för MHRF försäkringen så ska den skilja sig från mängden. Det skall inte vara en helt vanlig Amazon i hyfsat skick för det finns det ju som du själv säger förhållandevis gott om. De vill ha bilar som når upp till en \"viss status\" och för att en bil ska uppfylla de kraven så krävs det att bilen antingen är väldigt ovanlig eller bara hyfsat ovanlig men i extremt bra skick. Sen om det är rätt eller fel är nog upp till var och en att avgöra. Att bedöma vilka bilar som är ovanliga och sen avgöra vilket skick de måste vara i kanske inte alltid är så lätt. Säg att Amazonen hade slutat tillverkas 59 i stället för 70. Då hade det bara funnits en bråkdel Amazoner kvar av den totala mängden som finns idag. Och det hade mycket väl kunnat betyda att du hade fått din bil godkänd.
Volvo P1200VB 1958