Min Amazon 1957

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Självklart är det upp till dom, problemet verkar ju vara deras regelverk som dom inte verkar följa konsekvent och sedan texten \"Fordonet ska vara i gott bevarat skick\", hur skall detta tolkas, ett minmikrav måste ju vara att alla behandlas lika i alla fall.

Men som sagt var, det finns gott om alternativ så det är inte mycket att gnälla om.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Besiktningsmannen som besiktigade min bil ville göra sken av att det inte fanns nått alternativ till MHRF. Det har ju visat sig fel, Den klubben ja gick över till kan jag verkligen rekomendera.
Svenska veteranbilsklubben heter dom, dom ger ut en tidning som hetr autoveteranen.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Hugger69 wrote: För övrigt så är det ju en fri marknad därute för Er som klagar på MHRF!! Välj då någon annan försäkring om ni är missnöjda med MHRF, men jag synar att ni hittar en motsvarande försäkring till lägre pris! 8)
Det verkar ju inte handla om något val? Om inte den här 57:an godkänns så är det orimliga krav och okunniga (!) besiktningsmän.

För övrigt är det visst billigt att försäkra bilar i Nordkorea men även i Franska Mikronesien. Det kanske är ett bättre "val" i den "fria" marknaden?

Men det ska bli intressant och se om Camaron godkänns. Det har jag inget emot, tvärtom.
-anglofil-
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Personligen tycker jag att du skall skippa att ens försöka. Om du får igenom den så har dom kram som för många är orimliga.
Ta tex. en motorintreserad medborgare, boende på kungsholmen i stockholm. Han har ingen vanlig vardagsbil utan bara en fin veteranare som han vårdar ömt och bara kör med på sommaren, på fina dagar, som dom flesta av oss faktist gör. Bilen har han i ett garagehus där många har tillträde till.
Enligt vad jag har fått fram så kan den här killen inte ta en MHRF försäkring, dels pga att han inte har någon bruksbil pga att komunikationerna är så bra, och dels pga att han inte har ett låsbart garage! (Rätta mig om jag har fel...)dessa krav finns inte när man tecknar hos tex. IF, därför att man där tar hänsyn till dessa faktorer.

MvH
Micke
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Micke_ed wrote:IF försäkringar.
Är det någon som har en länk till villkor och pris på den försäkringen?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Här är en länk till klubbens sida!

http://www.svbk.se

MvH
Micke
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Här var informationen http://www.svbk.se/forsakringar.htm
Användarbegränsningen är lite större på IF-försäkringen än MHRF:s
Fordonet skall inte används som bruksfordon utan endast i sammanhang där bilen körs som just veteranfordon eller entusiastfordon, till utställningar och träffar. Årlig körsträcka ligger på cirka 500 mil.
MHRF har fri körsträcka men kraven på skicket är lägre hos IF (troligen) och är nog ett fullgott alternativ istället för MHRF för den som så önskar.
För mig är ingen av dessa ett alternativ då jag vill kunna använda bilen när som helst och skicket inte motiverar en helförsäkring.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Hej!

När jag tog försäkringen sa dom att man kunde använda bilen med förnuft, och att detta inte skulle vara nått hinder, det dom sätter sig emot är dom som använder fordonet som en bruksvagn så fort kvicksilvret har passerat nollan. Detta bekräftades även av IF när jag talade med dessa.
Texten i formuläret kan jag hålla md om kan tolkas på två sätt. Antingen att man bara skall använda fordonet endast till och från evenemang.
Eller, som det fakrist står utryckligen i det Lars siterade, att man skall använda den som ett veteranfordon pluss åka på tillställningar som träffar ets.

MvH
Micke
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Tydligen så måste en Amazon vara i utställningsskick för att uppfylla kraven för MHRF försäkringen. Något i stil med denna.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/Amazon59.jpg


Fint skick räcker inte. Sen så kan man ju tycka att de kunde se mellan fingrarna med en del saker när det gäller en 57a. Finns inte många fina 50-tals Amazoner kvar.
Volvo P1200VB 1958
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

saken jäller ju inte att det är en amazon! I deras stadgar så står det tydligt att bilen skall vara renoverad eller i ett gott orginalskick. Detta borde inte ha att göra med om det är en amazon eller en Rolls Royse. Bilmerke eller modell spelar ingen roll, inte enligt deras egna stadgar i alla fall. och alla äldre bilar är värda att bevara, inte bara dom som var svindyra när dom tillverkades.

MvH
Micke
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Självklart, men det är nog ändå så att det ställs olika krav på olika bilar. Kanske inte är så konstigt heller. Hade väl inte varit riktigt rättvist om en Volvo Jacob hade behövt vara i samma skick som en Volvo 144 för att bli godkänd.
Volvo P1200VB 1958
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

en fråga: är det inte så att om man har bilen försäkrad hos mhrf, så kan man ha den påställd året runt utan att det kostar en väldans massa, men om man bruksbilen skulle strejka så får man inte ta entusiastbilen till jobbet, för man får inte köra bestämda sträckor (dvs från A till B) utan man får bara köra ut den på turer som slutar hemma igen? eller har jag fel?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

rogge: nått åt det hållet, typ...

Amazon: om 140, som i ditt exempel är en mycket nyare bil, skulle vara fint bevarat orginal så skall den ha samma rättigheter som en Jacob som är bevarad i sitt orginal, nu är det ju svårt iom att bilarna skiljer sig väldigt i ålder. Men om man skulle säjja så här! Om man äger en Jacob, helt oskrivat orginal med patina, skall man ha en MHRF försäkring, om man nu så önskar. om man har en T-ford i samma skick, skall man också ha en MHRF försäkring, om man så önskar. Skilnaden är att T-forden är en extremt mycket vanligare bil, och det är det dom verkar ta mest hänsyn till på MHRF.
Amazonen och t-forden är ju vanliga bilar, t-fordar kan man fortfarande räkna i 10 000 tal eller rent av i 100 000 talet bilar. Men betyder detta att man inte skall få en MHRF försäkring på samma vilkår som en tex. Jacob eller (för att översätta årtalen) en Gordon Keebel.
Är du med på vad jag menar?

MvH
Micke
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Det är nog lite så de resonerar. För att en bil ska uppfylla kraven för MHRF försäkringen så ska den skilja sig från mängden. Det skall inte vara en helt vanlig Amazon i hyfsat skick för det finns det ju som du själv säger förhållandevis gott om. De vill ha bilar som når upp till en \"viss status\" och för att en bil ska uppfylla de kraven så krävs det att bilen antingen är väldigt ovanlig eller bara hyfsat ovanlig men i extremt bra skick. Sen om det är rätt eller fel är nog upp till var och en att avgöra. Att bedöma vilka bilar som är ovanliga och sen avgöra vilket skick de måste vara i kanske inte alltid är så lätt. Säg att Amazonen hade slutat tillverkas 59 i stället för 70. Då hade det bara funnits en bråkdel Amazoner kvar av den totala mängden som finns idag. Och det hade mycket väl kunnat betyda att du hade fått din bil godkänd.
Volvo P1200VB 1958
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Möjligt att det är så, men då skall man formulera om ansökningen till MHRF och inte blunda för fakta som folk lägger fram.
Jag tycker inte heller att en massa lik skall få vara med. men en osvetsad amazon, vilken årsmodell det nu ännu må vara finns det inte många kvar av.
Post Reply