lätta amazon?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Post by luddig kaninfot »

Hej det mesta är glasfiber så som tak,dörrar,skärmar,huv,bagage,front,kofångare
bakskärmar och lexanrutor runt om och fuelcell
baksätet bortaget och jag kör med en omp stol
rutor minus 30 kilo
dörrar 70
tak 20
kärmar 10
bakskärmar 18
stolar 75
front 15
huv 16
bagage 11
tank 10
instumentpanel 10
kofångare 20
värmepaket +vatten10
batteri 5
gångjärn fram bak 4
en pyts med diverse bult och kåpor och annan skit 30
bara den indränkta mattan vägde 11
tectyl div panel 12
dörrstolpar urkapat +hatthylla i aluminium10
minus totalt 390 kilo
bur + 30
totalt minus 360 kilo
1240minus360....880
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

shit! Har du nått kvar av bilen?

Har du inte tappat mycket av vridstyvheten i bilen genom att byta ut tex bakskärmar?
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Post by luddig kaninfot »

vet ej har inte provåkt än
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag har en känsla av att den kan bli \"sladdrig\"

hur gör man då för att t ex. göra en form? glasfiber väv? framskärmar, dörrar, huv o baklucka är aktuellt då.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Jag hoppas du gjutit in förstärkningar kors och tvärs i glasfiberbitarna??


/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Post by luddig kaninfot »

Hej gå in på google och sök på djuta glasfiber så kommer det upp en massa bra inlägg från en massa forum där man kan få bra tips....förstärkningar i glasfiber kan aldrig kan aldrig göra en bil styvare utan används bara till att lätta karossen ...glasfiber får aldrig vara bärande utan bara hänga med liksom så jag hoppas att buren och andra förstärkningar skall vara nog...körde med bilen när den vägde 930 tom utan bur och det gick bra efter det lättade jag ytterligare 80 kilo och monterade bur mina nya skärmar väger 850 gram och kofångaren fram 800 gram och bak 930 för att nämna några siffror
mvh pelle
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

luddig kaninfot wrote:Hej gå in på google och sök på djuta glasfiber så kommer det upp en massa bra inlägg från en massa forum där man kan få bra tips....förstärkningar i glasfiber kan aldrig kan aldrig göra en bil styvare utan används bara till att lätta karossen ...glasfiber får aldrig vara bärande utan bara hänga med liksom så jag hoppas att buren och andra förstärkningar skall vara nog...körde med bilen när den vägde 930 tom utan bur och det gick bra efter det lättade jag ytterligare 80 kilo och monterade bur mina nya skärmar väger 850 gram och kofångaren fram 800 gram och bak 930 för att nämna några siffror
mvh pelle
Var inte så jag tänkte utan mest att fladdriga glasfiberdelar blir lätt sne och förstår utseendet på karossen.
Du skrev att du har gjutit taket i glasfiber.Har du kapat ur takplåt och gjutit den då??Alltså behålt stolparna intakta samt ytterdelen av taket som en ram runt stolparna och sen lagt i ett glasfibertak??
Man kan ju gjuta en hela kaross i glasfiber,det är ju inga problem förutsat att karossen inte är bärande utan exempelvis en röram med fullbur.

/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

haha här sitter o jag o funderar påatt lära mej gjuta glasfiber, men så kom jag på att jag har en polare som jobbar på marindiesel, o han är van att gjuta glasfiber :D ska höra med honom om han kan hjälpa mej gjuta huv framskärmar baklucka o dörrar i det :)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Post by luddig kaninfot »

Taket är utskuret i fyra tårtbitar med avrundade hörn,men dess för innan gjöt jag av tket och tillverkade en plugg som jag sedan gjöt taket i
Man vaxar taket 5 gånger,2 gånger om dagen är nog och där efter lägger man på en vätska som kallas släppfilm,väntar 2 timmar och lägger på gelcoat och väntar 2-3 timmar och lägger på polyester för att dränka in taket innan man lägger på glasfibermatta ( 300 g ) 3 lager nöjde jag mig med och där efter låta härda cirka 1 dygn beroende på temp sen är det bara att bryta loss försiktigt och tvätta pluggen med vatten för att få bort släppfilmen (lossar bara med vatten)och sedan gör man lika dant som när man gjorde pluggen
mvh pelle
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Vilja, våld och vasselin
Post Reply