Page 2 of 7

Posted: Wed Feb 21, 2007 7:33 pm
by Henke.N
Du har nog rätt att Volvo inte byggt ihop kompletta motorer själv.
Men i deras R-sport trimningssats special III 2,0L (fanns även 2,2L) så skulle även vissa delar bytas i motorn. bl.a smidda kolvar, lättade ventillyftare, stålkamdrev, andra stötstänger, lättat svänghjul, oljekylare,oljetråg med skvalpplåt, extraktorgrenrör, elektrisk bränslepump, mm,mm.
För att bilen sen skulle godkännas av bilprovningen så skulle även bl.a bromsbelägg av en viss typ monteras, andra stötdämpare och fjädrar, vissa bussningar skulle bytas ut, och grövre krängningshämmare skulle monteras.

/Henrik

Posted: Wed Feb 21, 2007 7:37 pm
by OrreBorre
Måste säga att den blir grym med färgen och toningen! 8)

Posted: Sun Mar 18, 2007 10:49 pm
by Henke.N
Hallå allihopa!
Det va ett tag sen jag gjorde några uppdateringar nu.
Det har inte hänt så mycket sista månaden, men sidorutorna är i alla fall på plats.
Image

Framvagnen är monterad.
Image

Så nu står den på hjul igen.
Image

Det vi håller på med just nu är motorn, har konstaterat att komp.förhållandet blir på tok för högt som det är nu. 13,1:1 Så antingen måste vi svarva ur kolvarna, eller slipa ur förbränningsrummen, vilket inte känns rätt med tanke på att det är en R-sport topp. Så det lutar nog åt att vi svarvar kolvarna. Tänkte prova lägga komp.förhållandet runt 11,6-11,8:1 Någon som vet hur högt man törs ha med tanke på spikningar?
Håller även på och lättar svänghjulet, bilder kommer på det när det är klart.
De va väl allt för den här gången.

/Henrik

Posted: Sun Mar 18, 2007 11:17 pm
by Hasse63
:shock: :shock: Har du inget annat att göra än att vara i \"garaget\" :D

Jag är impad, riktigt snyggt och välgjort :wink:

Re:

Posted: Sun Mar 18, 2007 11:32 pm
by Minielk
Hasse63 wrote::shock: :shock: Har du inget annat att göra än att vara i "garaget" :D
Ja precis! Satt precis och funderade på varför i hela fridens namn han har tagit in Amazonen i vardagsrummet?!? :lol:


Nämen det ser vackert ut Henke. Jag är imponerad, avundsjuk och blir även lite motiverad! Kör på!

Posted: Sun Mar 18, 2007 11:45 pm
by MoNster
snyggt ,prydligt och äckligt rent :D
mera bilder!

Re:

Posted: Mon Mar 19, 2007 7:39 am
by Henke.N
Minielk wrote:
Hasse63 wrote::shock: :shock: Har du inget annat att göra än att vara i "garaget" :D
Ja precis! Satt precis och funderade på varför i hela fridens namn han har tagit in Amazonen i vardagsrummet?!? :lol:


Nämen det ser vackert ut Henke. Jag är imponerad, avundsjuk och blir även lite motiverad! Kör på!
Jag vet inte hur ni har det i era vardagsrum... :lol:

Vi är några stycken som hyr in oss i en gammal industrilokal, därför ser det ut som det gör i "garaget".
De e lite svårt å få tiden å räcka till just nu, vill ha bilen klar nu till våren, samtidigt som man vill ut och åka skoter innan snön försvinner, och sen så har man jobbet som tar alldeles för mycket av fritiden. :)

Re:

Posted: Mon Mar 19, 2007 10:11 am
by Rogge
Henke.N wrote: Det vi håller på med just nu är motorn, har konstaterat att komp.förhållandet blir på tok för högt som det är nu. 13,1:1 Så antingen måste vi svarva ur kolvarna, eller slipa ur förbränningsrummen, vilket inte känns rätt med tanke på att det är en R-sport topp. Så det lutar nog åt att vi svarvar kolvarna. Tänkte prova lägga komp.förhållandet runt 11,6-11,8:1 Någon som vet hur högt man törs ha med tanke på spikningar?
/Henrik
Motorn borde klara sig utan spikningar om du kör på E85.

Ser ju tok snyggt ut! :D

Posted: Thu Apr 05, 2007 1:56 pm
by Henke.N
Jahapp, då har man tillbringat några timmar i garaget igen då! :)

Blocket är borrat och vevaxeln balanserad och monterad.
Image

Image

Vevstakarna är renoverade och viktade.
Image

Image

Svänghjulet är lättat 4kg, väger nu 5,5kg. går att ta mer om man vill, men vi nöjer oss så.
Image

Även kamdrevet fick fick sig en omgång av bara farten, inte mycket. men 100g e ju ändå 100g..
Image

Och så har vi svarvat ur kolvarna 4,5cm3, så nu hamnar kompressionsförhållandet på 11,5:1
Image

Så nu ska motorn slipas/lackas och monteras ihop.
Har köpt en CW-1 kam från KG. Tror Timo840-kammen vi tänkt använda från början blir lite tam (slutar att dra vid ca.7000rpm). vill nog upp i 7500-8000rpm :D

Nu är det påskledigt i en vecka, ska till fjälls och förhoppningsvis kunna åka lite skoter. Just nu så är det full storm ute. Är det inte typiskt!!
Får väl ta med datorn så man kan hänga med vad som händer här på klubben. :)

GLAD PÅSK ALLIHOPA! :D

Posted: Mon Apr 23, 2007 12:00 pm
by anton!
BRA JOBBAT det här blir hur fint som helst.

Posted: Fri May 04, 2007 10:40 pm
by Henke.N
Dags för lite uppdatering igen då! Har väl egentligen inte hänt så mycket, mest en massa småpill som tar en djä.....a massa tid.
Men lite prylar har kommit på plats iaf.

Motorn är lackad...
Image

...och monterad. Har även lackat och monterat bromsservo/bromscyl. och dragit nya bromsrör.
Image

Image

Har monterat slavcylinder till kopplingen från en 740, funkar klockrent.
Image

Nya stålomspunna bromsslangar är monterade, och nya bromsok/klossar. Det som saknas till bromsarna nu är en bromsreducering till bakbromsarna.
Image

Image

Nu ska det svetsas en växellådsbalk (vxl.lådan är bara provisoriskt upphängd än så länge). Bränsletanken ska målas och monteras. Lite nya bränsleledningar ska dras och elpumpen monteras.
Sen ska motorhuv, framskärmar, baklucka och div. smådelar lackas och monteras. Hoppas vara klar och hinna besikta före Juni. Men man får väl se, allt tar längre tid än man tror.
De va allt för den här gången.

/Henrik

Posted: Fri May 04, 2007 10:54 pm
by Amapola
Det finns bara ett ord: Vackert!
/Krister

Posted: Fri May 04, 2007 11:11 pm
by Minielk
Ja herre jösses.. Du måste jobba med sånt här annars också, eller? Otroligt snyggt och läckert - blir nästan helt paff. Kanske första custom-amazonen jag ger det omdömet någonsin! Kör på!!

Re:

Posted: Fri May 04, 2007 11:42 pm
by Henke.N
Minielk wrote:Ja herre jösses.. Du måste jobba med sånt här annars också, eller? Otroligt snyggt och läckert - blir nästan helt paff. Kanske första custom-amazonen jag ger det omdömet någonsin! Kör på!!
Tackar tackar!
Jobbar inte med bilar dagtid, tack å lov. Tror inte det skulle va lika kul å hålla på då. Däremot så är brorsan bilmek. (vi är ju två som delar på Ammizen).
/Henrik

satans så bra =)

Posted: Sat May 05, 2007 8:08 am
by Rille
Ser ut som att du gjort och gör ett skitbra jobb med bilen.
Mer bilder tack! =)