Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!
Nya däck med vit sida är på gång. Dax att förbereda fälgarna:
Hyfsat tråkiga fälgar.
Efter avkrängda däck, rengöringsmedel, högtrycksspruta, punktbläster, slippapper, rengöring igen och lite grundfärg på, så blir det lite skillnad
Ni får vänta på slutresultatet tills jag har färdiglackat, fått däcken och monterat navkapslar och snobbringar. Det är kul att renovera
Hyfsat tråkiga fälgar.
Efter avkrängda däck, rengöringsmedel, högtrycksspruta, punktbläster, slippapper, rengöring igen och lite grundfärg på, så blir det lite skillnad
Ni får vänta på slutresultatet tills jag har färdiglackat, fått däcken och monterat navkapslar och snobbringar. Det är kul att renovera
Amazon 1957
Re:
Uffe wrote:. Det är kul att renovera
Helt rätt inställning! Keep up the good work!
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Såja, nu e de nya lagg på Miss Amazonas. De är ju bara för snyggt med nya \"gamla\" radialare 5:90 15. Smala, spåriga men charmy, charmy Otroligt svårt att hålla denna vita sida ren, men jag skall göra mitt bästa.
Nästa steg är innertaket som skall bytas. Tiden är, som för oss alla, ofantligt knapp och sommaren är väl inte precis rätt tid att vara i garaget. Men det är ju så kul...
Nästa steg är innertaket som skall bytas. Tiden är, som för oss alla, ofantligt knapp och sommaren är väl inte precis rätt tid att vara i garaget. Men det är ju så kul...
Amazon 1957
Nu är det nya innertaket i våfflat textil på plats med nya dörrlister. Ett ganska kul jobb som verkligen lyfte interiörns skick.
Bilder innan bytet. Ett nästan 50 år gammalt tygtak med patina. Fint men inte tillräckligt fint... tyckte jag!
Ganska mycket fuktfläckar (eller är det någon som gjort något annat i bilens tak
Den bakre textilen som sitter limmad vid hatthyllan, mot fönstret. Jag vet inte vilken Wonderbaum den har varit inpregnerad med.
Klart! Jag skall spänna upp taket lite till. Skall bara låta det \"sätta sig\" först.
Motorrumsbilder innan och efter. Jag skall lägga mer tid på detta under vintern.
Innan
Efter! Framskärmsinfästningarna är aldrig utbytta och dom har inget rostangrepp alls
Nu väntar jag på nya stötfångare som kommer i Juli. Dessutom har jag slipat ner huven helt och grundat den. För tillfället är den hos lackeraren som sprutar den i nästa vecka. Spännande
Bilder innan bytet. Ett nästan 50 år gammalt tygtak med patina. Fint men inte tillräckligt fint... tyckte jag!
Ganska mycket fuktfläckar (eller är det någon som gjort något annat i bilens tak
Den bakre textilen som sitter limmad vid hatthyllan, mot fönstret. Jag vet inte vilken Wonderbaum den har varit inpregnerad med.
Klart! Jag skall spänna upp taket lite till. Skall bara låta det \"sätta sig\" först.
Motorrumsbilder innan och efter. Jag skall lägga mer tid på detta under vintern.
Innan
Efter! Framskärmsinfästningarna är aldrig utbytta och dom har inget rostangrepp alls
Nu väntar jag på nya stötfångare som kommer i Juli. Dessutom har jag slipat ner huven helt och grundat den. För tillfället är den hos lackeraren som sprutar den i nästa vecka. Spännande
Amazon 1957
Bytade stift, tänddelar, fläktrem och oljor i bilen igår. B16 har ju en filterinsats till motoroljan som bytades inklusive en gummiring som tätar mot motorn. Efter rengöring, bytet av filterinsats och ny olja så startade jag motorn och tyckte livet var fint Efter 1/2 minut såg jag dock att det formligen sprutade ut olja runt filtret och ut på garagegolvet. Shit, vad har jag nu gjort? Jag var ju noga med att sätta filtret på rätt håll osv?? Det visade sig att skruven som håller filtret på plats har en liten tätning under skruvskallen som var brusten Det är bara att börja om och med ny olja och beställa en tätning på måndag. Så var det med det.
//Uffe
//Uffe
Amazon 1957
Ser ju riktigt fint ut med de nya däcken, är det också Goodrich som mina? Funderar också på att byta mitt innertak så småningom men det har inte samma mönster som ditt, får väl se om det går att ordna fram. Vad använder du för olja till motorn? Har du bytt den som finns i växellådan och bakaxeln också?
Volvo P1200VB 1958
ser fint ut uffe!
hur får man lättast fast innertaket? o får ner ett gammalt utan att bryta sönder allt för mycket? (palla köpa nytt? )
då nån tidigare ägare har monterat skyport på min och således har jag ett hål i mitt efter att jag har lagt igen skyporten som läckte som ett såll.. så kännerj ag för att byta innertak..
hur får man lättast fast innertaket? o får ner ett gammalt utan att bryta sönder allt för mycket? (palla köpa nytt? )
då nån tidigare ägare har monterat skyport på min och således har jag ett hål i mitt efter att jag har lagt igen skyporten som läckte som ett såll.. så kännerj ag för att byta innertak..
Joda, det är Goodrich 5.90-15 (\"likadana\" som mitt reservdäck)
Jag använde Castrols GTX High Milage 15W-40 som skall vara till dessa gamla motorerna enligt \"de som vet\". Till växellådan köpte jag Castrols Manual EP80W och till bakaxeln Castrol Driveline Syntax Universal.
Gällande innertaket så har jag läst en del olika förfaranden och jag följde till slut Volvos egen från Verkstadshandboken och det blev kanon. Man får med en instruktion från VP som jag inte för mitt liv kan få att funka för detta våfflade tygtak. Kanske, eller troligtvis, jag som är trög men Volvos instruktion funkade i alla fall kanon. Kanske skillnad på hur ett \"modernt\" vinyltak är uppsatt och skall sättas upp?
Att ta ner det gamla taket var enkelt. Tipset från mig är dock att ta ett par digitalbilder lite här och var innan man börjar klippa ner det gamla taket, så att man kan se hur det skall se ut vid de olika vecken och infästningarna. När man har klippt och öppnat upp taket kommer man åt den sk \"Hajlisten\" och kan med kryssmejsel skruva ut densamme så att det är lättare att lossa taket. Glöm inte att skruva i dessa skruvarna igen innan montaget av det nya.
Jag kan verkligen rekommendera ett byte då det lyfter interiörn makalöst
Lycka till!
Familjen skulle ut med båten imorse. Tankade upp och drog iväg... precis utanför pirarna dog båten och blev, efter eget tröstlöst mekande, pinsamt inbogserad förbi ett gäng skadeglada fiskare Jag var dock inte ensam då runt 20 båtar som tankat den sörjan på tankstationen dog. Det är kul med prylar... när det funkar Undrar vad man lagt i den soppan??
Jag använde Castrols GTX High Milage 15W-40 som skall vara till dessa gamla motorerna enligt \"de som vet\". Till växellådan köpte jag Castrols Manual EP80W och till bakaxeln Castrol Driveline Syntax Universal.
Gällande innertaket så har jag läst en del olika förfaranden och jag följde till slut Volvos egen från Verkstadshandboken och det blev kanon. Man får med en instruktion från VP som jag inte för mitt liv kan få att funka för detta våfflade tygtak. Kanske, eller troligtvis, jag som är trög men Volvos instruktion funkade i alla fall kanon. Kanske skillnad på hur ett \"modernt\" vinyltak är uppsatt och skall sättas upp?
Att ta ner det gamla taket var enkelt. Tipset från mig är dock att ta ett par digitalbilder lite här och var innan man börjar klippa ner det gamla taket, så att man kan se hur det skall se ut vid de olika vecken och infästningarna. När man har klippt och öppnat upp taket kommer man åt den sk \"Hajlisten\" och kan med kryssmejsel skruva ut densamme så att det är lättare att lossa taket. Glöm inte att skruva i dessa skruvarna igen innan montaget av det nya.
Jag kan verkligen rekommendera ett byte då det lyfter interiörn makalöst
Lycka till!
Familjen skulle ut med båten imorse. Tankade upp och drog iväg... precis utanför pirarna dog båten och blev, efter eget tröstlöst mekande, pinsamt inbogserad förbi ett gäng skadeglada fiskare Jag var dock inte ensam då runt 20 båtar som tankat den sörjan på tankstationen dog. Det är kul med prylar... när det funkar Undrar vad man lagt i den soppan??
Amazon 1957
En bild på bilen nu innan huven och kromet kommer på plats. Vad tycker ni gällande backspeglar? På min 64'a hade jag Albert skärmspeglar och tyckte det var kanonfint. Men, man ser väldigt sällan 50-tals Amazoner med detta tillbehör. Var det vanligt först på 60-talet och skulle jag förstöra utseendet genom att montera ett par skärmspeglar på denna bil?? Smaken är som sagt delad... men kul att höra er åsikt.
Jag tar med en bild på interiön nu när den är \"klar\". Den största skillnaden är, förutom det nya innertaket, nog gummimattorna som var så grymt skitiga innan \"Tvättmarodören\" kastade sig på dem.
Nu är det generatorn som är hos lindarverkstad för översyn. Fick hembogseras igår kväll, efter en ganska kort provtur. Batteriet är bara 3 år gammalt och halvladdat, men ljuset tog slut på detta i ett nafs och efter en stund dog hela rasket. Innan bilen dog helt så gick den inte bra och det blev sämre och sämre, framförallt vid gaspådrag. Tyder på Generatorn eller Laddningsrelät kanske, vad jag kan begripa...
Jag tar med en bild på interiön nu när den är \"klar\". Den största skillnaden är, förutom det nya innertaket, nog gummimattorna som var så grymt skitiga innan \"Tvättmarodören\" kastade sig på dem.
Nu är det generatorn som är hos lindarverkstad för översyn. Fick hembogseras igår kväll, efter en ganska kort provtur. Batteriet är bara 3 år gammalt och halvladdat, men ljuset tog slut på detta i ett nafs och efter en stund dog hela rasket. Innan bilen dog helt så gick den inte bra och det blev sämre och sämre, framförallt vid gaspådrag. Tyder på Generatorn eller Laddningsrelät kanske, vad jag kan begripa...
Amazon 1957