Bakluckeproblem

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Abborre
Posts: 6
Joined: Wed Jul 11, 2007 9:09 pm
Location: Åland

Re: Bakluckeproblem

Post by Abborre »

Fick slutligen upp luckan. Skuvade in en skruv en bit i en ribba, stack in den genom hålet bakom baksätet. Placerade skruven under öglorna mellan staget uppifrån och fortsättningen ner till låsanordningen. Tryckte uppåt med hävkraft men eftersom det är långt mellan låset och hålet i baksätet blev det ingen vidare kraft uppåt vid låset. Men om en person samtidigt tryckte ner luckan utifrån så lyckades det faktiskt.
Vet inte om ovanstående är förståeligt, men jag åtmistone försökt. Tack alla för hjälpen.

/Abborren.
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Re: Bakluckeproblem

Post by the_PL_man »

Så, nu har man äntligen löst problemet.

Med en L-formad plåtlist som placerade vid kroken på låset så fick vi upp det. Provade hävstångseffekten, men den var för dålig. Men genom att vrida stållisten så lyckade vi genom vridmomentet få kroken att lyfta nog mkt så att luckan öppnades.

Det som hade hänt var att tappen som kroken med gängor som i sin tur drar i kroken hade kärvat fast, och det hade lett till att kroken med gängor hade gått av.

Mvh
Lars
Abborre
Posts: 6
Joined: Wed Jul 11, 2007 9:09 pm
Location: Åland

Re: Bakluckeproblem

Post by Abborre »

I mitt fall hade kroken med gängor gått av och måste bytas.
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Re: Bakluckeproblem

Post by the_PL_man »

Abborre wrote:I mitt fall hade kroken med gängor gått av och måste bytas.
Samma problem som jag hade. Men en svetskunnig granne & bit gängstång fixade det hela. :9
Zenoy
Posts: 22
Joined: Mon May 14, 2007 6:03 pm
Location: Finspång

Re: Bakluckeproblem

Post by Zenoy »

Jag har råkade också ut för samma sak igår. Gjorde så som poolio sa och borrade ett hål under listen. Fungerade perfekt, men man får akta sig så man inte borrar igenom låsklacken också. Det råkade nämligen "någon" klantig person göra på min :roll: Det var den där kroken som hade gått av på min också, men har inte hunnit och laga den än.
Post Reply