Page 2 of 3

Re:

Posted: Fri Sep 21, 2007 10:03 pm
by Lars Bd
DaSo wrote: För dom som bryr sig så är det tänkt att bli 4 punksbälten framöver
Undanhåller man fakta så får man finna sig i att det kan bli missförstånd och eller svar som inte exakt har med frågeställningen att göra.

Med tanke på den ursprungliga frågeställningen kan den här tråden vara bra att läsa.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=2147

Posted: Sat Sep 22, 2007 4:01 pm
by DaSo
Eftersom det inte hade med saken att göra ansåg jag inte det nödvändigt Lars Bd

Posted: Sun Sep 23, 2007 9:35 am
by TVR
Tänk på att ett säkerhetsbälte skyddar dig redan om du bara krockar i 10 km/h. Du slipper slå ut tänderna mot ratten. Bara det är värt ganska mycket.
Dessutom hålls du effektivt på plats vid en eventuell rundslagning. Ni vet väl att det farligaste med att en bil voltar inte är att taket eventuellt trycks in (vilket det sällan gör helt) är att man inte sitter fast ordentligt utan slår sig mot inredning eller kastas ut ur bilen

Avstå för övrigt från 4-punktsbälte. Ska man byta ut 3-punktsbältet mot något annat så ska det i så fall vara ett 6-punktsbälte. Anledningen är att ett 4-punktsbälte ofta riskerar att glida upp från din höft och oraka stora skador på mjukdelarna i kroppen, så kallad underglidning. Med ett 6-punktsbälte hålls däremot höftbanden ner effektivt och underglidning undviks. Det gäller även 3-punktsbälte, det ger mindre risk för underglidning än 4-punkt.



Innan ni nu raskt skriver en massa inlägg med innebörden att rally- och racing-bilar minsann har 4-punkt bälten så kan jag bara säga att jag vet att det är tillåtet i många klasser. Dock är det så att de allra flesta seriösa utövare har 6-punktsbälte! Ska man köra med 4-punkt krävs mycket noggrann placering av infästningspunkterna. Vidare jobbar jag med bilsäkerhet så jag kan ärligt säga att \"jag kan det här med bältesgeometri\".

Posted: Tue Sep 25, 2007 3:54 pm
by DaSo
Det där om 4 och 6 punkts bälten var värt att betänka iaf TVR! tack för tipset

Re:

Posted: Thu Sep 27, 2007 11:36 pm
by Cpt Tuttle
QV wrote:Förresten DeSo du vet att fyrpunkt bälte inte är godtjänt på SPB aven om det är bättre!

/Janne
Gäller det även i årsmodeller 1968 och bakåt?
Problemet med fyrpunkt bottnar väl i(rätta mig om jag har fel) att när du trycker mot axelremmarna så vill midjebandet lyftas, och underkroppen far under det = OUCH. Därför är ett fem- eller sexpunkt att föredra.
Såg att schroth utvecklat nåt slags anti-underglidningsjox till fyrpunktare? Nån som har koll på hur det funkar? Vet mer om det?

Re:

Posted: Fri Sep 28, 2007 5:44 am
by TVR
Cpt Tuttle wrote:
QV wrote:Förresten DeSo du vet att fyrpunkt bälte inte är godtjänt på SPB aven om det är bättre!

/Janne
Gäller det även i årsmodeller 1968 och bakåt?
Det påstås att bilprovningen går på teorin att "finns det så ska det fungera och uppfylla alla regler", oavsett om bilen ens behöver ha något bälte eller inte.
Lite konstigt synsätt i så fall men man förstår ju logiken...


Cpt Tuttle wrote:Problemet med fyrpunkt bottnar väl i(rätta mig om jag har fel) att när du trycker mot axelremmarna så vill midjebandet lyftas, och underkroppen far under det = OUCH. Därför är ett fem- eller sexpunkt att föredra.
Såg att schroth utvecklat nåt slags anti-underglidningsjox till fyrpunktare? Nån som har koll på hur det funkar? Vet mer om det?
Precis, i och med att axelremmarna bara är inspända i midjebältet så lyfts midjebältet uppåt när bältet belastas. Man kan minska det genom att placera infästningspunkterna till midjebältet på "rätt" ställe, dock inser man ju lätt att ett 6-punkts alltid är bättre då benremmarna håller emot och effektivt stoppar problemet. Ett 3-punktsbälte har inte alls samma problem då diagonalbandet, via en omlänkare, är det samma som höftbandet. Effekten blir att ju mer man lastar i diagonalbandet desto mer spänns höftbandet.
Genom att ha dynan på stolen vinklad så att den är högre i framkant än i bakkant minskas också underglidningseffekten men det kräver naturligtvis att stolen inte är mjuk och fjädrande i botten. Med en skalstol gör man det genom att luta stolen bakåt. På nya bilar görs det t ex genom att det finns en plåt inne i stolen som tar emot lasten, vissa har även monterat en slags airbag i framkant av dynan som håller emot.


Har inte sett Schroth's lösning på problemet men det skulle vara intresant att se, har du någon länk? Utan att veta vad hur det är gjort så förstår jag inte riktigt varför de lägger resurser på det, det finns ju 6-punktsbälten redan..?

Re: Bältesfråga

Posted: Sat Jan 17, 2009 7:20 pm
by lillnicke
bumpar denna...
tyckte inte att det riktigt framgick o har själv inte funnit
något svar på frågan:

för vilka årsmodeller krävs det bälte?
samt, har det betydelse att det suttit bälte tidigare
som sedan tagits bort??

Re: Bältesfråga

Posted: Sat Jan 17, 2009 8:33 pm
by Hasse63
Fram är det lag på bälten from 69 och bak from 70. Om en 68 har bälten så måste de användas annars inte.

Re: Bältesfråga

Posted: Sun Jan 18, 2009 12:40 am
by lillnicke
Hasse63 wrote:Fram är det lag på bälten from 69 och bak from 70. Om en 68 har bälten så måste de användas annars inte.
vilket betyder att jag måste jaga rätt på bälten?!
eftersom nån j*vla nöt tagit bort dem... :evil:

Re: Bältesfråga

Posted: Sun Jan 18, 2009 1:13 pm
by Hasse63
Saknar din 68 bälten nu så behöver du inte sätta in några. Sätter du in bälten så skall de användas.

Re: Bältesfråga

Posted: Sun Jan 18, 2009 1:48 pm
by Rekordabilly

Re: Bältesfråga

Posted: Sun Jan 18, 2009 3:13 pm
by lillnicke
ok, då är jag med... TACK!

kul kuriosa-läsning dessutom!!

Re: Bältesfråga

Posted: Sun Jan 18, 2009 5:58 pm
by Ragge
detta var kul läsning och jag kan lukta mig till lite provokation här ... haha ! Har en amazon combi -68 och har sedan länge kastat bältena , och för något år sedan blev jag tillfrågad om jag inte ville ha nackstöd i komplett sats till framstolarna . eftersom bilen inte haft det så tyckte jag det inget var för mig , men svarade med en motfråga om vad det skall vara bra för ... den säljande killen tittade på mig förvånat och sa att det är jättebra vid krock bakifrån och man kan slippa pisksnärt. jag log lite ironiskt och sa att blir jag påkörd så hårt bakifrån så är det nog faen bäst att jag dör , för med så smälld amazon vill jag inte leva vidare iaf ... jag trodde hans ögon skulle poppa ur och jag höll masken . samma svar får det ju bli här i frågan om bältena , dessutom är jag snart 50 år och har fått inbyggd "airbag" haha !

Re: Bältesfråga

Posted: Sun Jan 18, 2009 7:33 pm
by lillnicke
det var väl ungefär så far min också uttryckte det...
fast då var det körförbud, oskattat o oförsäkrat
när "farbror blå" vinkade in honom :oops:

han är SÅ pinsam ibland... :lol:

Re: Bältesfråga

Posted: Thu Jun 30, 2011 9:37 pm
by Johan B
Går och suktar på en -64... Finns det några infästningspunkter förbereda ifrån fabrik i C-stolpen för bälte bak ? Vill ju kunna ha passagerare bak.