Page 2 of 3

Re:

Posted: Thu Dec 27, 2007 8:35 pm
by Hasse63
Amazon wrote:Huga :evil: en customiserad bil kan jag ju inte ha. Får väl slänga i en H6 låda då så det blir rätt :wink:
Åtminståne ha en på hyllan komplett. tycker jag. :wink:

Re:

Posted: Thu Dec 27, 2007 9:05 pm
by Amazon
Arne wrote:Amazon, har din Amazon den tidiga växellådsbalken eller den som kom senare? Är det den tidiga balken ska det nog sitta en H6, men är det den senare balken ska det nog sitta en M4. Bultindelningen mot balkarna i golvet är olika på dessa så det går inte att förväxla vilken som hör till 3 respektive 4 växlade lådan.
Bilen levererades med största sannolikhet med M4 låda från fabrik (tillval), betyder det att den har M4 balken också? Hur ser man skillnaden?
Hasse63 wrote: Åtminståne ha en på hyllan komplett. tycker jag. :wink:
Ja hittar jag en så kanske :)

Posted: Thu Dec 27, 2007 10:02 pm
by pråm_amazon
hmm detta tillhör inte amazon men därimot m40 eller m41. hitta en gammal 142 på en skrot. den hadde en egendomlig vexelspaks knopp. såg ut som ett cyckel hantag. alldrig sett något liknande. tyvär gjorde ja av me den när ja sålde epan. ångar de som fan. å den spaken va orginal. inget hemma snidet mög.

Re:

Posted: Fri Dec 28, 2007 7:31 am
by Lars Bd
Arne wrote:Bultindelningen mot balkarna i golvet är olika på dessa så det går inte att förväxla vilken som hör till 3 respektive 4 växlade lådan.
Enligt reservdelskatalogen förekommer båda bultindelningarna på båda växellådorna.
H6, balk 653420 med hålavstånd 353mm och balk 657208 med hålavstånd 308mm.
M4, balk 657162 med hålavstånd 353mm och balk 666976 med hålavstånd 308mm.
Det borde betyda att det finns dubbla fästpunkter i konsollerna där växellådsbalken skruvas fast då endast ett artikelnummer för dessa konsoller finns i reservdelskatalogen och att det då inte går att avgöra vilken växellåda som var original.
Däremot finns uppgiften i specifikationerna att modell A har H6 och modell B har M4, brytpunkten anges till februari 58 och chassienummer ca 5000.

Posted: Sat Dec 29, 2007 1:50 pm
by Arne
Jag hade en -57:a en gång och bytte till M4 låda. Jag var tvungen att bygga om befintlig balk, det fanns inga hål för den andra typen av balk.

Re:

Posted: Sat Dec 29, 2007 2:29 pm
by QV
Lars Bd wrote:Enligt reservdelskatalogen förekommer båda bultindelningarna på båda växellådorna.
H6, balk 653420 med hålavstånd 353mm och balk 657208 med hålavstånd 308mm.
M4, balk 657162 med hålavstånd 353mm och balk 666976 med hålavstånd 308mm.
Det borde betyda att det finns dubbla fästpunkter i konsollerna där växellådsbalken skruvas fast då endast ett artikelnummer för dessa konsoller finns i reservdelskatalogen och att det då inte går att avgöra vilken växellåda som var original.
Eller så finns det två "varianter" på Amazon chassiet och det levererades bägge typerna av lådor till dessa varianter.

/Janne

Posted: Sat Dec 29, 2007 3:22 pm
by Lars Bd
Poängen var att det inte med hjälp av växellådsbalken gick att avgöra vilken låda som var original.
Reservdelskatalogen anger bara en typ av konsoll som balken ska sitta i därav mitt antagande att det fanns/finns dubbla fästpunkter på dessa bilar och endast ett chassieutförande.

Posted: Sat Dec 29, 2007 3:26 pm
by Amazon
Ja det vore väl ganska logiskt med tanke på att den fyrväxlade lådan bara var tillval till en början (kanske hela modellåret 58?). Sporten som kom en bit in i 58 var väl den första med M4 låda som standard?

Bara att ta fram tumstocken då

Posted: Sat Dec 29, 2007 6:49 pm
by QV
För att få svar på denna fråga så måste vi ut och mäta på våra bilar. Först då vet vi om och när man har användning för olika avstånd.

/Janne

Re:

Posted: Sat Jan 12, 2008 11:25 pm
by Lars Bd
Amazon wrote:Får väl slänga i en H6 låda då så det blir rätt :wink:
Nu kan det avslöjas att M4 lådan ursprungligen försågs med V-knoppen då volvo inte hade fått fram den 4 växlade knoppen till M4:ans produktionsstart som dessutom var tänkt att heta M3.
Beviset

Posted: Sun Jan 13, 2008 12:24 am
by Uffe
Det är väl också typiskt att just du Lars Bd hittar detta. Killen med koll 8) Nu kan du sova lugnt Amazon då du har rätt knopp, väl? Och, då kan jakten samtidigt börja för dig, på 2 st NOS klisterlappar med vxl lägen :wink:

Posted: Sun Jan 13, 2008 11:18 am
by Amazon
Där står ju om lappen jag hade i vindrutan. Den borde väl inte ha satts dit om bilen hade haft en knopp med växellägen monterad från fabrik? Servicemeddelandet är från mars 58, samma månad som min bil upptogs i typintyg. Jag ställer mig samma fråga som Uffe, kan man utan att ljuga säga sig vara hyfsat säker på att bilen fick den äldre knoppen monterad från fabrik?

Posted: Sun Jan 13, 2008 11:27 am
by Uffe
Det är väl alldeles klart nu Amazon, att din bil skall ha knoppen med V från fabrik. Varför skulle annars din bil vara försedd med klisterlapp? Den klistrades ju dit i mellantiden innan den nya knoppen tagits fram, eller? Var glad! Vad jag menade var att nu måste du ju leta fram klisterlappar i NOS eller nyskick :wink:

Posted: Sun Jan 13, 2008 12:07 pm
by Amazon
Ja o man kanske skulle ta o skaffa sig en NOS växelspaksknopp också hur lätt det nu är 8) Jag vet en kille som har en NOS lapp men frågan är om klistret är så bra efter alla dessa år.

Re: Växelspaksknopp med V

Posted: Sun Mar 09, 2008 12:49 pm
by PeterB
Hi hi.. jag har retat mig på min växelspaksknopp så länge jag har haft bilen, jag har en helsvart knopp som jag inte tycker är särskilt snygg men det är ju original på min m30.