Grafitgrå Amazon 1962/63, uppdaterad 29/4

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Grattis till bilen, Samma årsmodel som jag håller på att slås med. Min var skaplig i bruksskicket men din ser bättre ut. När jag påbörjade renoveringen av min bil så tänkte jag inte gå på underredet något specielt eftersom det så väldigt bra ut. Endast rost ovan bakaxeln. Men när jag \"tog lite extra\" så fanns det begynande rost på ungefär 25% av underredet. Så skall man hålla en bil fräsch utan stor renovering så behöver den skötas om. Den är trots allt 45 år gammal.

Du saknar hornen fram och bak också. Men det viste du säkert redan.

Lycka till och visa många bilder.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Uppdatering!

Post by anton_e »

Idag var jag ute till garaget som jag fått låna.. For först och främst dit för att skriva ner delar som jag måste köpa och byta ut. Märkte att listan kan nog göras hur lång som helst beroende på hur petig man är..
Men jag har inte som mål att få bilen i mint condition utan mer ett fint användbart skick.

Det här ska jag iallafall köpa:
Gummilist runt skuffen, gummit som sitter runt tanklocket, gummilister till vädringsfönster fram, golvmatta fram, banden som sitter under stolarna, torkarblad och originalgrill.

Tråkiga saker som jag märkte idag var att det hade blivit sprickor i lacken runt ena bokstaven på huven. Jag pillade lös det som inte satt fast och ja, får se hur jag ska lösa det där. Tråkig sak nummer två var ett rosthål i skuffen som jag inte visste om. Trodde först att det var ytrost men när jag knackade lossnade det en hel del. Funderar på att ringa mannen jag köpte bilen av eftersom han aldrig nämnt något om det. Hur fungerar det med fel man hittar strax efter att man köpt en bil? Finns det några lagar på sådant?

Sen kommer jag få minst 5 kommentarer på att det är fel klädsel och det vet jag, har dock inte bestämt hur jag ska göra. Antingen blir det att inhandla orginalklädsel eller så behåller jag den här. Den är trots allt i bra skick.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det var så trångt att jag inte kunde knäppa några vettiga kort, men ni får iallafall lite hum om hur bilen ser ut :roll:
Last edited by anton_e on Sun Feb 24, 2008 3:29 pm, edited 3 times in total.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Nåja, du får trösta dig med att rosten där bak är lätt att laga upp på ett snyggt sätt.. verkar vara en fin bil annars..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Ett av de mer seriösa försöken jag sett att försöka få sin Amazon att se mer modern ut :) Han har ju verkligen gjort ett uppdatering som heter duga med komplett inredning. Om man skall ha bruksbil finns det inget som slår den klädseln i tålighet och dessutom har du ju rullbälten vad jag kan se. Sen har han ju dessutom senaste grillen och andra detaljer uppdaterat. Dock bytade han inte upp sig med det senaste bakluckehandtaget och ratten är ju original. Bilen ser fin ut och gällande din rost i skuffen får du nog bara lugnt svälja förtretet. Du har väl köpt bilen i \"befintligt skick\" som det brukar heta och då \"ingår\" dolda fel. Jag tror du skall vara glad så länge du inte hittar värre ställen med rost och ovälkomna överraskningar. Min erfarenhet säger att det brukar bli så :?
Amazon 1957
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Post by anton_e »

Är det någon som har koll om klädselns storlek och passform är samma från 62 och framåt.. Jag tänkte om jag köper orginalklädseln från 62, passar den rakt av på stolarna, baksätet jag har nu?
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Njae, du kan nog inte luta dig åt några lagar angående rostskadorna. När man köper gamla bilar får man kolla sådant nogrannt själv helt enkelt (sådant som jag bittert lärt mig efter många risiga köp, hehe).
Golvrost av det där slaget är ju dock lyckligtvis otroligt enkelt att laga om det inte spridit sig värre än så där. Börjar det krypa upp mot karossidor är det knepigare, men enbart i golv och balkar ska det inte ge några bekymmer för dig.

Flagnande färgen runt L:et i fronten verkar bero på att den fått en liten smäll där, och det kanske är riktat, och bilen är ju uppenbarligen omlackerad, så det har väl släppt från spacklet kan jag tänka mig.
Jag tycker bilen ser ut att vara i ett fint bruksskick och skulle akta mig för att göra allt för stora ingrepp om du ändå vill använda den (vilket bilar är till för). Laga gärna lackskador noggrant, rostskydda ordentligt och sköt bilen som ett barn, men kör den för allt i världen också. :)

Frågar du mig spelar det inte så stor roll att inredningen inte är helt överensstämmande, bara skicket känns schysst på bilen. Sen beror det väl på om du vill att den ska glänsa i garaget och på gården eller om du vill ut och njuta längs vägarna. Isåfall skulle jag hellre lägga krutet på uppfräshning av framvagn, stötdämpare, bromsar osv.

Lycka till med din fina Amazon!
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re:

Post by anton_e »

parbring wrote:Njae, du kan nog inte luta dig åt några lagar angående rostskadorna. När man köper gamla bilar får man kolla sådant nogrannt själv helt enkelt (sådant som jag bittert lärt mig efter många risiga köp, hehe).
Golvrost av det där slaget är ju dock lyckligtvis otroligt enkelt att laga om det inte spridit sig värre än så där. Börjar det krypa upp mot karossidor är det knepigare, men enbart i golv och balkar ska det inte ge några bekymmer för dig.

Flagnande färgen runt L:et i fronten verkar bero på att den fått en liten smäll där, och det kanske är riktat, och bilen är ju uppenbarligen omlackerad, så det har väl släppt från spacklet kan jag tänka mig.
Jag tycker bilen ser ut att vara i ett fint bruksskick och skulle akta mig för att göra allt för stora ingrepp om du ändå vill använda den (vilket bilar är till för). Laga gärna lackskador noggrant, rostskydda ordentligt och sköt bilen som ett barn, men kör den för allt i världen också. :)

Frågar du mig spelar det inte så stor roll att inredningen inte är helt överensstämmande, bara skicket känns schysst på bilen. Sen beror det väl på om du vill att den ska glänsa i garaget och på gården eller om du vill ut och njuta längs vägarna. Isåfall skulle jag hellre lägga krutet på uppfräshning av framvagn, stötdämpare, bromsar osv.

Lycka till med din fina Amazon!
Tack för det! Är inte det att inredningen inte stämmer, utan det att färgen är så jäkla ful :wink:
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

anton_e wrote:passar den rakt av på stolarna, baksätet
Stolarna är annorlunda så du måste ha hela stolar, baksätet byts också komplett.

Rostskador är det på en 40 år gammal bruksbil så kom ihåg att kolla allt nästa gång.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Jag tycker att du verkar ha gjort ett bra köp med tanke på vad du gav för bilen. Rost har jag hittat på min Amazon också (under instrumentbrädan), något som tidigare ägaren inte nämnde. Antagligen så kände han inte ens till det och även om han gjorde det så köptes bilen i befintligt skick så det spelar ingen roll. För övrigt så tycker jag faktiskt att inredningen du har är snyggare än den äldre som fanns mellan 61-64. Är du inte så noga med att allt måste vara original (vilket jag tyvärr är) så hade jag nog behållit den som sitter i.
Volvo P1200VB 1958
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Ser ju bra ut!
På bilderna ser ju cromet riktigt fint ut!
Fixa rosten o kör! Så får du så småningom en bra uppfattning om vad du vill göra med bilen.
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Nyköpt Amazon 1962, uppdaterad 16/1

Post by anton_e »

Har fått tag på en originalinredning nu! 1000kr fick jag betala för alltihop. Förhoppningsvis går den att få ren och fin, ser grymt skitig ut på bilderna. Det svarta på första bilden är från säljarens kamera, fanns hur som helst inga hål eller revor. Grejorna kommer nog med posten på torsdag. :D

Image

Image

Image
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Nyköpt Amazon 1962, uppdaterad 28/1

Post by anton_e »

Jag har inte fått hem inredningen än men nu är det iallafall fixat så att jag får låna hem en ångklädseltvätt efter helgen. Eftersom jag bara har sett bilder på inredningen så ska det bli spännande att se hur grejorna är i verklighet. :?

Förresten, jag har även inhandlat 4 st orginalplåtisar a la den äldre modellen. Sitter och smådrömmer om dessa ihop med snobbringar, däck med vita sidor och navkapslar med rött centrum... :roll:
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Re: Nyköpt Amazon 1962, uppdaterad 28/1

Post by Anton »

Jag kan rekomendera AutoSmarts "gummi, vinyl och plastpolish" när du skall fixa till vinylen på klädseln. Kolla in:
http://140.forum.bilia.se/viewtopic.php ... highlight=
/Anton
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Nyköpt Amazon 1962, uppdaterad 28/1

Post by anton_e »

Tack för tipset! Dina blev ju uppenbarligen jäkligt fräscha!
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Rengöring av inredning

Post by anton_e »

Efter jobbet idag testade jag att rengöra en av stolarna. Jag kunde inte hålla mig tills på måndag så sket i ångtvätten och nötte för hand istället. Satt på hallgolvet i ca 2,5 timme och gnussade.

Resultatet vart helt okej! Jag hoppas bara att baksätet och den andra stolen blir lika bra.
Last edited by anton_e on Sat Feb 09, 2008 5:04 pm, edited 1 time in total.
Post Reply