amazon-67 projekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

alfert wrote:Har du hørt med veng norge?

Veng Norge A/S | Isebakkeveien 6 | 1786 Berg | Tlf: 69 19 54 00 | Fax: 69 19 55 10 | E-post:mailto:ordre@veng.no

varför är norska så svårt? :shock:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

Lars Bd wrote:Svis har (hade?) skärmbalk en sida och jag tror det är vänster.

svis vem vad är de? :?
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: amazon-67 projekt

Post by Lars Bd »

Kolla länksamlingen på forumet eller på klubbens hemsida.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

Lars Bd wrote:Kolla länksamlingen på forumet eller på klubbens hemsida.

jaha ni har sånt här va bra då hittar man mkt fina saker :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

idag är då planerna att svetsa klart höger skärmbalk! jag försöker att bygga en egen och de verkar gå ganska bra i mina ögon :roll: sen ska bilen få en omgång underredsmassa även baggen ska svetsas på ett sista ställe. jag har gått igenom golvet fram och bak och bak är de inte en rost fläck! men jag kanske ska byta ut lite mer plåt på vänster sida fram men inte säker :? och de sista är att köpa en skärmbalk till vänster sida då den inte går att rädda :( men de är bara slippdamm i börsen :lol: ska även få en till amazon 66-67 är inte helt säker :? så jag kan ta lite delar om de skulle behövas! :) men bilder kommer nog i kväll!!!! :twisted:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

ja då har man varit i garaget igen och svetsat lite :) baggen är nu klar och höger skärmbalk är klar och skärmen passar mkt bra på den :) har inte hunnit he på nå mkt underredsmassa än för klockan blev så mkt och jag blev lite trött i ögonen och fingrarna :D hehe! men imon kommer de de!

ny balken :lol:
Image

Image

baggeeen:)
Image

biltema :D
Image

snyggingen utifrån haha :lol:
Image

imon ska allt fin slippas och så ska underredsmassan på! ska även försöka hinna börja spackla lite om man har tur :)

nå va tycker ni? kan man få nån kommentar? :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: amazon-67 projekt

Post by parbring »

Rappel wrote:
imon ska allt fin slippas och så ska underredsmassan på! ska även försöka hinna börja spackla lite om man har tur :)

nå va tycker ni? kan man få nån kommentar? :)

Kul att arbetet fortskrider och tempot verkar vara gott! :)

Men du kommer väl ihåg att lägga både primer och täckfärg INNAN du lägger underredsmassa...?
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

parbring wrote:
Rappel wrote:
imon ska allt fin slippas och så ska underredsmassan på! ska även försöka hinna börja spackla lite om man har tur :)

nå va tycker ni? kan man få nån kommentar? :)

Kul att arbetet fortskrider och tempot verkar vara gott! :)

Men du kommer väl ihåg att lägga både primer och täckfärg INNAN du lägger underredsmassa...?
hehe tackar :) primer och täckfärg??????? :shock: :shock: :shock: shit har jag gjort nå dumt nu när jag inte använt de? :shock: :shock:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

så här blev de då iaf :shock: blir jag tvungen att ta bort de och dra på primer och täckfärg? :shock:

Image

vissar väl lite bilder iaf

går de att byta ut den här listen? :?

Image

nu börjar även bakskärmen ta lite form

Image


vi får se om de blir nån update i kväll har lite ont i ögonen och de bränner i ansiktet haha :D
men när jag ändå skriver går de at få tag i inställningar till mina su gasare? hade igång den igår och den gick ganska bra men lite mkt bensin fick den tror jag så den dog lite då och då. jag använde bara en flaska och en slang till den och sen ner i gasarna men de kanske blir nå fel när man gör så? jag ställde och gorma i dom men fick inte riktigt till de :? skumt :?
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: amazon-67 projekt

Post by Blomquist »

Inte för att man vill vara ljussläckare, men JA. Min mycket rostiga kombi svetsades upp av en tidigare ägare.
Han körde med två metoder för efterbehandling. Invändigt; lackfärg direkt på plåt, utvändigt; underredsmassa
direkt på plåt. Lägg därtill konsekvent överlapps-svetsning och saltkörning och katastrofen är ett faktum.
Lackfärgen har fläckvis flagat (täckt av gummimattor så att man inte upptäcker det) och underredsmassan
har spruckit här och där varefter den har fått ny funktion som vattenreservoar (det som sipprar in kommer inte ut).
Efter att ha ryckt av framskärmarna utan att lossa anat än skruvarna som sitter i frontstycket stod jag där med ett
stort stycke facit på vad dessa förfaranden kan leda till.

Det är ett fritt samhälle och därmed helt upp till dig om du skall skrapa/thinnertvätta eller chansa.
Undertecknad har full förståelse för om du väljer det sistnämnda.
210 -64, 223 -68
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: amazon-67 projekt

Post by Hasse63 »

Grundfärg är inte tät utan släpper igenom fukt/vatten. För att få det tätt så skall det på en lackfärg. Hälst ska både grund och lack läggas i flera lager.

Har du bara sprayat på nåt/några lager grund (det blir tunt) så tycker jag du ska ta en funderare på att göra det riktigt, Annars så ser det bra ut :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

Hasse63 wrote:Grundfärg är inte tät utan släpper igenom fukt/vatten. För att få det tätt så skall det på en lackfärg. Hälst ska både grund och lack läggas i flera lager.

Har du bara sprayat på nåt/några lager grund (det blir tunt) så tycker jag du ska ta en funderare på att göra det riktigt, Annars så ser det bra ut :wink:

okiidå känns för jävligt att ta bort de och de känns förfävligt att inte ta bort de :(
men jag har lagt underredsmassa på den gammla underedsmassan va kan då hända?! :shock: och några delar är plåt rena eller ja dom har orginal lack :?
Last edited by Rappel on Thu Feb 07, 2008 11:38 pm, edited 1 time in total.
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: amazon-67 projekt

Post by Amazonsport »

Där du har haft plåtrent bör du åtminstone ta bort massan och lägga på färg innan underedsmassa igen.. Där du har orörd gammal färg och massa kan du ha kvar din nya massa.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: amazon-67 projekt

Post by Rappel »

Amazonsport wrote:Där du har haft plåtrent bör du åtminstone ta bort massan och lägga på färg innan underedsmassa igen.. Där du har orörd gammal färg och massa kan du ha kvar din nya massa.
jioo de sa farsan med hoff nu känns de lite bättre iaf :?
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: amazon-67 projekt

Post by parbring »

Rappel wrote: vi får se om de blir nån update i kväll har lite ont i ögonen och de bränner i ansiktet haha :D
Slarvar du med svetsmasken...? :wink:

Rappel wrote: jag använde bara en flaska och en slang till den och sen ner i gasarna men de kanske blir nå fel när man gör så? jag ställde och gorma i dom men fick inte riktigt till de :? skumt :?
Koppla hellre via bensinpumpen. Dvs. du kan mycket väl ta en flaska, burk, potta eller spottkopp med bensin i, men dra en slang från den till bensinpumpen, och sen från bensinpumpen som original, dvs slang till förgasarna.


Ang. underredsmassa, färg osv. Om jag vore du, och sugen på att ha kvar bilen ett litet tag skulle jag definitivt bita i det sura äpplet och ta bort underredsmassan. Sedan är det en bra idé att lägga upp enligt följande:
- Ren plåt, måla ett par (minst) varv med rostskyddsprimer.
- Täckfärg (rostskyddsprimern är "mjuk", och behöver ett tätt lager). Använd någon form utav lackfärg, typ Pansarol eller dylikt. I detta skikt är det även läge att lägga på stenskottskyddsfärg/body om du nu ska ha sådan.
- Underredsmassa/asfaltsmassa/oljeklet, kärt barn har många namn. Dess största uppgift är att skydda mot mekanisk nötning på täckfärgen från grussprut samt att genom sin oljeuppbyggnad transportera bort fukt.

Du gör som sagt precis som du vill, och jag förstår om det känns drygt att skrapa bort och tvätta, men jag har tyvärr sett alltför många exempel på "lagningar" av detta slag, och det har en förmåga att rosta inifrån något vansinnigt.

Lycka till i vilket fall, och kul att se energin och jobbet du lägger ned på bilen! :)
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Post Reply