Heros' Amazon
Re: The Hero's Amazon
Tack!
ja, igår fick jag för mig att sticka till biltema och köpa en varvräknare. ville egentligen bara se att jag kunde koppla in en, och tyckte det skulle vara kul att ha en räknare.
Kommer antagligen försöka få tag på en "riktig" varvräknare.
menmen, montering av räknaren blev av, och jag blev glad för att det funkade (jag blir glad för allt)
Ville inte montera den ovanpå panelen, och jag hittade ett hål i "underkant" precis nedanför stereon.
Fästningen i varvräknaren har ju två hål. Så jag tog en plåtbit, borrade tre hål i V form, och skruvade fast den. Enkelt och smärtfritt, kan lätt tas bort utan att något "förstörts".
Och det är kanske lika bra, för det ser absolut inte ut för världen, haha, but its a tachometer nevertheless!
Sen blev jag ju tvungen att låna en gammal digitalkamera och ut i stormen som drog över här igår för att ta en bild på helljuset förutsättningarna var lite emot mig för en bra bild kan man säga. har dragit ner på storleken så man inte ser hur suddiga de är..
Ser nästan ut som att den är xenonkonventerad, men det är den inte.
Än..
Här är halv, hel, hel+extraljus Tyvärr gör kameran inte ljusbilden rättvis.
Hoppas ni inte har något emot att en massa bilder kommer upp.
Nu blir det antagligen paus ett tag. Resan mot fjärran ö, avgår imorgon och därför blir jag också tvungen att överge detta underbara garage som jag fått tillfälle att stå i. Ut på gatan och meka igen alltså!
De-de-de-de-de-dets all folk's
ja, igår fick jag för mig att sticka till biltema och köpa en varvräknare. ville egentligen bara se att jag kunde koppla in en, och tyckte det skulle vara kul att ha en räknare.
Kommer antagligen försöka få tag på en "riktig" varvräknare.
menmen, montering av räknaren blev av, och jag blev glad för att det funkade (jag blir glad för allt)
Ville inte montera den ovanpå panelen, och jag hittade ett hål i "underkant" precis nedanför stereon.
Fästningen i varvräknaren har ju två hål. Så jag tog en plåtbit, borrade tre hål i V form, och skruvade fast den. Enkelt och smärtfritt, kan lätt tas bort utan att något "förstörts".
Och det är kanske lika bra, för det ser absolut inte ut för världen, haha, but its a tachometer nevertheless!
Sen blev jag ju tvungen att låna en gammal digitalkamera och ut i stormen som drog över här igår för att ta en bild på helljuset förutsättningarna var lite emot mig för en bra bild kan man säga. har dragit ner på storleken så man inte ser hur suddiga de är..
Ser nästan ut som att den är xenonkonventerad, men det är den inte.
Än..
Här är halv, hel, hel+extraljus Tyvärr gör kameran inte ljusbilden rättvis.
Hoppas ni inte har något emot att en massa bilder kommer upp.
Nu blir det antagligen paus ett tag. Resan mot fjärran ö, avgår imorgon och därför blir jag också tvungen att överge detta underbara garage som jag fått tillfälle att stå i. Ut på gatan och meka igen alltså!
De-de-de-de-de-dets all folk's
Praise the Lowered
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Re: The Hero's Amazon
Vinka när du åker förbi!!
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Re: The Hero's Amazon
Sådan spolarpump satt i satt i SAAB V4. Så vet du det.hero wrote:Har även stannat till hos min farbror som hade en gammal spolarpump. inte volvo, men minst 25 år så den passar fint i motorrummet.
210 -64, 223 -68
Re: The Hero's Amazon
Usch det är ju nästan som att man måste byta
Nejdå, det känns faktiskt bara roligare. Tack så jättemycket för att du talade om det för mig, Blomquist!
Jag lovar att tuta hela vägen genom nässum, amazonsport
Det här kom sent i fredags, ska bli riktigt kul och skönt att få i den!
wish me luck, trevlig helg och allt det där!
/hero
Nejdå, det känns faktiskt bara roligare. Tack så jättemycket för att du talade om det för mig, Blomquist!
Jag lovar att tuta hela vägen genom nässum, amazonsport
Det här kom sent i fredags, ska bli riktigt kul och skönt att få i den!
wish me luck, trevlig helg och allt det där!
/hero
Praise the Lowered
Re: The Hero's Amazon
"ser" bra ut, större bilder skulle va skoj så man såg lite mer.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: The Hero's Amazon
tjusig bil
sån där spolarpump sitter för övrigt även i volvo 240.
sån där spolarpump sitter för övrigt även i volvo 240.
/fredrik @ http://www.swecars.com
Re: The Hero's Amazon
Kul med kopplingsbyte! Jag håller precis på med detsamma på min Ford Capri. Är det standardkoppling eller några vassare grejer?
Om du har hydraulisk koppling, passa gärna på att se över dessa prylar när du ändå är där och bråkar nu.
Om du har hydraulisk koppling, passa gärna på att se över dessa prylar när du ändå är där och bråkar nu.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Re: The Hero's Amazon
haha ja du hasse, eller herr Ordwits
Jag ska försöka ordna det lite smått under morgonen! Ville inte ha för stora bilder som tog evigheter och ladda:) but if its bigger you want, its bigger you get!
Sedär, fretchi! Jag tackar än en gång ödmjukast för informationen som ges. Det är alltid roligt att få veta var grejerna kommer ifrån.
Jag fick tag i en vanlig standard koppling denna gången, så jag slog till. Vill verkligen ha något vassare, men en standard koppling är bättre än praktiskt taget ingen alls.
För tillfället försöker jag smöra för lite kompisar som har tillgång till garage, så än har jag inte fått i kopplingssatsen.
Om jag tar mig i kragen denna veckan så ska jag åka till en gubbe och titta på en motor som han har ståendes. en steg1 b20
Update kommer i slutet av veckan
Farewell youngsters!
Jag ska försöka ordna det lite smått under morgonen! Ville inte ha för stora bilder som tog evigheter och ladda:) but if its bigger you want, its bigger you get!
Sedär, fretchi! Jag tackar än en gång ödmjukast för informationen som ges. Det är alltid roligt att få veta var grejerna kommer ifrån.
Jag fick tag i en vanlig standard koppling denna gången, så jag slog till. Vill verkligen ha något vassare, men en standard koppling är bättre än praktiskt taget ingen alls.
För tillfället försöker jag smöra för lite kompisar som har tillgång till garage, så än har jag inte fått i kopplingssatsen.
Om jag tar mig i kragen denna veckan så ska jag åka till en gubbe och titta på en motor som han har ståendes. en steg1 b20
Update kommer i slutet av veckan
Farewell youngsters!
Praise the Lowered
-
- Posts: 49
- Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
- Contact:
Re: The Hero's Amazon
Trevligt att det finns fler gotlänningar som kör annat än slemiga bmw.. Säg till om du behöver hjälp med något..
Mvh Broman
Mvh Broman
Re: The Hero's Amazon
Nu är det väl ändå dags för en uppdatering tycker många. Men sanningen är tyvärr den att det inte hänt något med min kära bil än.
Eftersom jag ska få hjälp utav en vän som har lyft, och jag själv vill vara med när jag bytar kopplingen får jag vara så snäll att jag rättar mig efter hans schema. Så är det, men den som väntar på nått gott...
Jag hoppas att det blir riktigt riktigt snart, för att kopplingen i bilen börjar bli riktigt trött.
Men jag kör fortfarande på, det går jättebra om det går sakta, och det är faktiskt riktigt trevligt att köra omkring på Gotland nu när det börjat bli bättre väder, tidvis.
Och tack Broman, det värmde jättemycket att någon skrev sånt!
Jag tycker hela amazonfamiljen är riktigt riktigt trevlig.. Det ska ni alla få veta på denna hemsidan!
Och just ja, förlåt Hasse för att jag lovade fixa större bilder och det inte blev något. Jag provade att ta bort bilden ifrån tråden OCH photobucket, la sedan in en större bild på phbucket och länkade in till tråden igen, men den var fortfarande liten . Så jag blev trött på det och tänkte att det fick vara så..
Live long, and Prosper
Eftersom jag ska få hjälp utav en vän som har lyft, och jag själv vill vara med när jag bytar kopplingen får jag vara så snäll att jag rättar mig efter hans schema. Så är det, men den som väntar på nått gott...
Jag hoppas att det blir riktigt riktigt snart, för att kopplingen i bilen börjar bli riktigt trött.
Men jag kör fortfarande på, det går jättebra om det går sakta, och det är faktiskt riktigt trevligt att köra omkring på Gotland nu när det börjat bli bättre väder, tidvis.
Och tack Broman, det värmde jättemycket att någon skrev sånt!
Jag tycker hela amazonfamiljen är riktigt riktigt trevlig.. Det ska ni alla få veta på denna hemsidan!
Och just ja, förlåt Hasse för att jag lovade fixa större bilder och det inte blev något. Jag provade att ta bort bilden ifrån tråden OCH photobucket, la sedan in en större bild på phbucket och länkade in till tråden igen, men den var fortfarande liten . Så jag blev trött på det och tänkte att det fick vara så..
Live long, and Prosper
Praise the Lowered
-
- Posts: 49
- Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
- Contact:
Re: The Hero's Amazon
Du behöver inte ha en lyft för att byta koppling, bara ett par pallbockar. Bara att lyfta ner lådan och kåpa. Kan man sätta en bock eller domkraft som håller upp motorn i bakkant.
Re: The Hero's Amazon
Jo jag vet om det där, men när det finns lyft så varför inte utnyttja det. jag har ändå inte några pallbockar liggandes..
Saken är den att det komemr antagligen hända lite mer med bilen som just kräver en lyft och iaf garage med verktyg.
Mer säger jag inte nu
Men jag har en fundering som någon skulle kunna hjälpa mig med. Jag HAR läst om det här någonstans, men jag hittar det verkligen inte nu. Det handlar om att rengöra förgasaren eller något dyligt.
Mitt symptom är att när jag bara trycker ner pedalen helt i golvet har motorn en tendens att "dö". Den bara lägger av helt enkelt. Så nu kan förstå hur roligt jag har det de där kalla fuktiga morgonarna när jag ska försöka starta bilen ^^,
Men eftersom bilen kanske ska stå still ett tag nu, ska man ta av förgasarna och rengöra dem?
Jag vet bara om att någon har skrivit om exakt hur man gör, och var man ska börja rota i förgasaren. men jag hittar inte var!
Saken är den att det komemr antagligen hända lite mer med bilen som just kräver en lyft och iaf garage med verktyg.
Mer säger jag inte nu
Men jag har en fundering som någon skulle kunna hjälpa mig med. Jag HAR läst om det här någonstans, men jag hittar det verkligen inte nu. Det handlar om att rengöra förgasaren eller något dyligt.
Mitt symptom är att när jag bara trycker ner pedalen helt i golvet har motorn en tendens att "dö". Den bara lägger av helt enkelt. Så nu kan förstå hur roligt jag har det de där kalla fuktiga morgonarna när jag ska försöka starta bilen ^^,
Men eftersom bilen kanske ska stå still ett tag nu, ska man ta av förgasarna och rengöra dem?
Jag vet bara om att någon har skrivit om exakt hur man gör, och var man ska börja rota i förgasaren. men jag hittar inte var!
Praise the Lowered
Re: The Hero's Amazon
Låter som mitt problem, som jag hade för någon månad sedan. Det var munstycket till accelerationspumpen som var helt igensatt. Samma problem uppstår givetvis om själva accpumpens kolv har satt sig i sitt säte. Då kan man inte "snapsa" motorn innan start vilket ger en mycket trögstartad bil. Dessutom när motorn väl är igång och man trycker till gasen, så dör motorn (lite!). Enkelt att lösa genom att rengöra förgasaren och då speciellt "allt" kring accpumpenhero wrote:Men jag har en fundering som någon skulle kunna hjälpa mig med. Jag HAR läst om det här någonstans, men jag hittar det verkligen inte nu. Det handlar om att rengöra förgasaren eller något dyligt.
Mitt symptom är att när jag bara trycker ner pedalen helt i golvet har motorn en tendens att "dö". Den bara lägger av helt enkelt. Så nu kan förstå hur roligt jag har det de där kalla fuktiga morgonarna när jag ska försöka starta bilen ^^,
Men eftersom bilen kanske ska stå still ett tag nu, ska man ta av förgasarna och rengöra dem?
Jag vet bara om att någon har skrivit om exakt hur man gör, och var man ska börja rota i förgasaren. men jag hittar inte var!
Amazon 1957
Re: The Hero's Amazon
Vad skönt att någon har haft samma problem. Det känns såklart tråkigt att ha problem men betryggande att någon vet vad man pratar om.
I väntan på att få komma inomhus och meka, händer inte mycket. I dagarna har ju som alla vet också snö fallit. Men idag var var det riktigt fint väder, så jag tänkte att eftersom bilen ändå ska stå, kan jag plocka av förgasaren och kika lite närmre på den.
Men såfort jag öppnade huven började det snöa igen. Typiskt. Jag är ingen hejjare på förgasare och är lite rädd för att få ner snö=vatten, i motorn. Så det fick vänta..
Jag tänkte dock klura ut om det verkligen är en 36/36a som sitter på. Var hittar man det?
Jag tog bort en massa skit och allt jag hittade var "WEBER made in spain" Blev lite ledsen för det. Trodde jag skulle hitta mer information.
Sen fick jag klura på en annan sak.. på förgasaren sitter några saker som inte har något kopplat till dem. Ska det vara så? ..
Är det bara att ta av förgasaren annars? Eller måste man koppla bort något, tömma något?
Och Uffe, vart sitter det där munstycket och acc-pumpen? De bilder jag hittar på misab hjälper inte mig nämnvärt
ciao!
I väntan på att få komma inomhus och meka, händer inte mycket. I dagarna har ju som alla vet också snö fallit. Men idag var var det riktigt fint väder, så jag tänkte att eftersom bilen ändå ska stå, kan jag plocka av förgasaren och kika lite närmre på den.
Men såfort jag öppnade huven började det snöa igen. Typiskt. Jag är ingen hejjare på förgasare och är lite rädd för att få ner snö=vatten, i motorn. Så det fick vänta..
Jag tänkte dock klura ut om det verkligen är en 36/36a som sitter på. Var hittar man det?
Jag tog bort en massa skit och allt jag hittade var "WEBER made in spain" Blev lite ledsen för det. Trodde jag skulle hitta mer information.
Sen fick jag klura på en annan sak.. på förgasaren sitter några saker som inte har något kopplat till dem. Ska det vara så? ..
Är det bara att ta av förgasaren annars? Eller måste man koppla bort något, tömma något?
Och Uffe, vart sitter det där munstycket och acc-pumpen? De bilder jag hittar på misab hjälper inte mig nämnvärt
ciao!
Praise the Lowered
Re: The Hero's Amazon
Tjaa, jag har själv haft en bus-amazon tidigare och den hade en 36/36:a. Hur du kan kolla att det är en sån är väl genom att mäta diametern på portarna eller insugen eller vad jag nu ska kalla dem. 36/36 står för att det är en tvåportsförgasare med 2 st portar på 36mm. Är de olika stora borde det vara en 32/36 istället. Jag kanske bara rör till det istället för att förklara, sorry!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!