Heros' Amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: The Hero's Amazon

Post by hero »

Tack! :D


ja, igår fick jag för mig att sticka till biltema och köpa en varvräknare. ville egentligen bara se att jag kunde koppla in en, och tyckte det skulle vara kul att ha en räknare.
Kommer antagligen försöka få tag på en "riktig" varvräknare.

menmen, montering av räknaren blev av, och jag blev glad för att det funkade (jag blir glad för allt)
Ville inte montera den ovanpå panelen, och jag hittade ett hål i "underkant" precis nedanför stereon.

Image

Fästningen i varvräknaren har ju två hål. Så jag tog en plåtbit, borrade tre hål i V form, och skruvade fast den. Enkelt och smärtfritt, kan lätt tas bort utan att något "förstörts".
Och det är kanske lika bra, för det ser absolut inte ut för världen, haha, but its a tachometer nevertheless!
Image



Sen blev jag ju tvungen att låna en gammal digitalkamera och ut i stormen som drog över här igår för att ta en bild på helljuset :P förutsättningarna var lite emot mig för en bra bild kan man säga. har dragit ner på storleken så man inte ser hur suddiga de är..

Image

Image

Ser nästan ut som att den är xenonkonventerad, men det är den inte.
Än.. :)

Här är halv, hel, hel+extraljus Tyvärr gör kameran inte ljusbilden rättvis.
Image
Image
Image


Hoppas ni inte har något emot att en massa bilder kommer upp.
Nu blir det antagligen paus ett tag. Resan mot fjärran ö, avgår imorgon och därför blir jag också tvungen att överge detta underbara garage som jag fått tillfälle att stå i. Ut på gatan och meka igen alltså!

De-de-de-de-de-dets all folk's
Praise the Lowered
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: The Hero's Amazon

Post by Amazonsport »

Vinka när du åker förbi!! :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: The Hero's Amazon

Post by Blomquist »

hero wrote:Har även stannat till hos min farbror som hade en gammal spolarpump. inte volvo, men minst 25 år så den passar fint i motorrummet.
Image
Sådan spolarpump satt i satt i SAAB V4. Så vet du det.
210 -64, 223 -68
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: The Hero's Amazon

Post by hero »

Usch det är ju nästan som att man måste byta ;)
Nejdå, det känns faktiskt bara roligare. Tack så jättemycket för att du talade om det för mig, Blomquist!

Jag lovar att tuta hela vägen genom nässum, amazonsport ;)


Det här kom sent i fredags, ska bli riktigt kul och skönt att få i den!
Image

wish me luck, trevlig helg och allt det där!
/hero
Praise the Lowered
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: The Hero's Amazon

Post by Hasse63 »

"ser" bra ut, större bilder skulle va skoj så man såg lite mer.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: The Hero's Amazon

Post by fretchi »

tjusig bil :)

sån där spolarpump sitter för övrigt även i volvo 240.
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: The Hero's Amazon

Post by parbring »

Kul med kopplingsbyte! Jag håller precis på med detsamma på min Ford Capri. :) Är det standardkoppling eller några vassare grejer?
Om du har hydraulisk koppling, passa gärna på att se över dessa prylar när du ändå är där och bråkar nu. :wink:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: The Hero's Amazon

Post by hero »

haha ja du hasse, eller herr Ordwits ;)
Jag ska försöka ordna det lite smått under morgonen! Ville inte ha för stora bilder som tog evigheter och ladda:) but if its bigger you want, its bigger you get!

Sedär, fretchi! Jag tackar än en gång ödmjukast för informationen som ges. Det är alltid roligt att få veta var grejerna kommer ifrån.

Jag fick tag i en vanlig standard koppling denna gången, så jag slog till. Vill verkligen ha något vassare, men en standard koppling är bättre än praktiskt taget ingen alls. :D

För tillfället försöker jag smöra för lite kompisar som har tillgång till garage, så än har jag inte fått i kopplingssatsen.
Om jag tar mig i kragen denna veckan så ska jag åka till en gubbe och titta på en motor som han har ståendes. en steg1 b20 :)

Update kommer i slutet av veckan

Farewell youngsters!
Praise the Lowered
Ks_Wolfman
Posts: 49
Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
Contact:

Re: The Hero's Amazon

Post by Ks_Wolfman »

Trevligt att det finns fler gotlänningar som kör annat än slemiga bmw.. Säg till om du behöver hjälp med något..

Mvh Broman
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: The Hero's Amazon

Post by hero »

Nu är det väl ändå dags för en uppdatering tycker många. Men sanningen är tyvärr den att det inte hänt något med min kära bil än.
Eftersom jag ska få hjälp utav en vän som har lyft, och jag själv vill vara med när jag bytar kopplingen får jag vara så snäll att jag rättar mig efter hans schema. Så är det, men den som väntar på nått gott... ;)
Jag hoppas att det blir riktigt riktigt snart, för att kopplingen i bilen börjar bli riktigt trött.

Men jag kör fortfarande på, det går jättebra om det går sakta, och det är faktiskt riktigt trevligt att köra omkring på Gotland nu när det börjat bli bättre väder, tidvis.
Och tack Broman, det värmde jättemycket att någon skrev sånt!
Jag tycker hela amazonfamiljen är riktigt riktigt trevlig.. Det ska ni alla få veta på denna hemsidan!

Och just ja, förlåt Hasse för att jag lovade fixa större bilder och det inte blev något. Jag provade att ta bort bilden ifrån tråden OCH photobucket, la sedan in en större bild på phbucket och länkade in till tråden igen, men den var fortfarande liten :shock: . Så jag blev trött på det och tänkte att det fick vara så..

Live long, and Prosper
Praise the Lowered
Ks_Wolfman
Posts: 49
Joined: Tue Jan 24, 2006 9:04 pm
Contact:

Re: The Hero's Amazon

Post by Ks_Wolfman »

Du behöver inte ha en lyft för att byta koppling, bara ett par pallbockar. Bara att lyfta ner lådan och kåpa. Kan man sätta en bock eller domkraft som håller upp motorn i bakkant.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: The Hero's Amazon

Post by hero »

Jo jag vet om det där, men när det finns lyft så varför inte utnyttja det. :D jag har ändå inte några pallbockar liggandes..
Saken är den att det komemr antagligen hända lite mer med bilen som just kräver en lyft och iaf garage med verktyg.
Mer säger jag inte nu :)


Men jag har en fundering som någon skulle kunna hjälpa mig med. Jag HAR läst om det här någonstans, men jag hittar det verkligen inte nu. Det handlar om att rengöra förgasaren eller något dyligt.
Mitt symptom är att när jag bara trycker ner pedalen helt i golvet har motorn en tendens att "dö". Den bara lägger av helt enkelt. Så nu kan förstå hur roligt jag har det de där kalla fuktiga morgonarna när jag ska försöka starta bilen ^^,
Men eftersom bilen kanske ska stå still ett tag nu, ska man ta av förgasarna och rengöra dem?
Jag vet bara om att någon har skrivit om exakt hur man gör, och var man ska börja rota i förgasaren. men jag hittar inte var!
Praise the Lowered
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: The Hero's Amazon

Post by Uffe »

hero wrote:Men jag har en fundering som någon skulle kunna hjälpa mig med. Jag HAR läst om det här någonstans, men jag hittar det verkligen inte nu. Det handlar om att rengöra förgasaren eller något dyligt.
Mitt symptom är att när jag bara trycker ner pedalen helt i golvet har motorn en tendens att "dö". Den bara lägger av helt enkelt. Så nu kan förstå hur roligt jag har det de där kalla fuktiga morgonarna när jag ska försöka starta bilen ^^,
Men eftersom bilen kanske ska stå still ett tag nu, ska man ta av förgasarna och rengöra dem?
Jag vet bara om att någon har skrivit om exakt hur man gör, och var man ska börja rota i förgasaren. men jag hittar inte var!
Låter som mitt problem, som jag hade för någon månad sedan. Det var munstycket till accelerationspumpen som var helt igensatt. Samma problem uppstår givetvis om själva accpumpens kolv har satt sig i sitt säte. Då kan man inte "snapsa" motorn innan start vilket ger en mycket trögstartad bil. Dessutom när motorn väl är igång och man trycker till gasen, så dör motorn (lite!). Enkelt att lösa genom att rengöra förgasaren och då speciellt "allt" kring accpumpen :)
Amazon 1957
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: The Hero's Amazon

Post by hero »

Vad skönt att någon har haft samma problem. Det känns såklart tråkigt att ha problem men betryggande att någon vet vad man pratar om.

I väntan på att få komma inomhus och meka, händer inte mycket. I dagarna har ju som alla vet också snö fallit. Men idag var var det riktigt fint väder, så jag tänkte att eftersom bilen ändå ska stå, kan jag plocka av förgasaren och kika lite närmre på den.
Men såfort jag öppnade huven började det snöa igen. Typiskt. Jag är ingen hejjare på förgasare och är lite rädd för att få ner snö=vatten, i motorn. Så det fick vänta..
Jag tänkte dock klura ut om det verkligen är en 36/36a som sitter på. Var hittar man det?
Jag tog bort en massa skit och allt jag hittade var "WEBER made in spain" Blev lite ledsen för det. Trodde jag skulle hitta mer information. :(

Image

Sen fick jag klura på en annan sak.. på förgasaren sitter några saker som inte har något kopplat till dem. Ska det vara så? .. :shock:

Image

Är det bara att ta av förgasaren annars? Eller måste man koppla bort något, tömma något?

Och Uffe, vart sitter det där munstycket och acc-pumpen? De bilder jag hittar på misab hjälper inte mig nämnvärt :lol:

ciao!
Praise the Lowered
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: The Hero's Amazon

Post by PeterB »

Tjaa, jag har själv haft en bus-amazon tidigare och den hade en 36/36:a. Hur du kan kolla att det är en sån är väl genom att mäta diametern på portarna eller insugen eller vad jag nu ska kalla dem. 36/36 står för att det är en tvåportsförgasare med 2 st portar på 36mm. Är de olika stora borde det vara en 32/36 istället. Jag kanske bara rör till det istället för att förklara, sorry! :(
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Post Reply