Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Cornelia »

Som sagt: en del av nöjet är att glädjas med andra! :D

Grattis!
/tina
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Amazon »

Kul att du har hittat en årsmodell som du säkerligen blir nöjd med. Snyggt med fällbeslag på framstolarna. Huvlisten ser ut att vara gjord i rostfritt stål precis som den ska vara. Är det rätt reflexer (gjorda av glas i stället för plast)? Har du två pluppar på vardera B-stolpe eller bara den övre? Hur har du tänkt göra med motorn, ska den renoveras eller ska du köra på den andra? Är lyktinsatserna symetriska? Jag har fått tag i ett par insatser som jag vet är rätt till min del men det kan ju ha funnits olika varianter.

http://xs137.xs.to/xs137/09101/ljusinsats283.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack ALLA för alla goa kommentarer. Det är ju otroligt kul att få visa upp något som man själv gillar för likasinnade. Jag har lovat mig själv och familjen att inte lägga lika mycket tid på forumet. Man tycker visst att det räcker med den tiden i garaget. Dessutom jobbar man ju mer än heltid så tiden tas oftast från kvällar och nätter. Har alltså inte hunnit gå vidare med inventeringen. Ch nr är runt 5000 alltså en av de senare 57:orna. Lyktinsatserna är inte den typen som du visade Amazon, reflexerna är i glas men en är tyvärr sprucken. En plupp på B-stolpen. Originalmotorn blev tydligen renoverad och ilaggd så det är alltså redan fixat :) Missförstånd via telefon. Jag fick dock 2 st kompletta fungerande extra B16 som reserv. Och, joda Hero det kändes ganska bra att skriva 1957 och 1959 8) Precis som Hasse63 säger är det sanslöst spännande att just inventera en ny bil. Normalmänniskan gör ju detta innan köp men nu blir det efter och minst lika spännande.

Jag tror att mitt "problem" blir att vara nöjd med en patinerad bil. Jag skulle tycka det vore väldigt roligt om jag kunde få era kommentarer kring just detta med ny lack eller uppolerad och bättrad 52 år gammal. Jag tror egentligen att det blir snyggast om allting lirar ihopa med någotsånär lika patinerad lack som övriga detaljer (som inte heller är NOS direkt). Vad tycker ni?
Amazon 1957
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Rappel »

de är fusk varför får inte jag ? :( haha :D de här ser kanon ut och de ska bli kul när du polerat krom och polerat lacken! :wink: uffe du har inte nån hel bild på bilen? ännu en gång grattis till en kanon kul/fin bil!!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by einar- »

Helt klart så ska du ju ha kvar orginallacken om den ser skaplig ut. Grattis till en fin bil för övrigt :D Jag är inte lite avundsjuk :lol:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Shift »

Uffe wrote:Vänta bara till min polermaskin har varit här. Ett av de vackrare partierna på Amazonen tycker jag.
Image
Mjo, precis som på en kvinna!
Kanonbil du har fått tag på, ska bli jättetrevligt att följa din tråd!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Amazonsport »

Jadu Uffe, kan bara säga som alla andra, Grattis!!

Jag håller på originallack om det är möjligt, vet inte riktigt men det är sån fin lyster i en gammal lack även om det finns lite poler rosor i all glansen.

Jag var glad för mina egna perfekta fällbeslag från -70 sen ser man dina som är ännu finare från -57, otroligt!!

Och klädseln, wow vilket skick! Och innerskärmarna, och instrumentbrädan, och lyktglasen, ja man kan hålla på länge...

Vilken tur den hamnar i bra händer, för det har vi ju alla bevis för i.o.m. din vackra -59..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by AKK468 »

Vilken bil och vilken tur att den hamnade i rätt händer!
If it works, don't fix it.
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Amazon cruiser »

Gratulerar din din nya pärla, det verkar vara ett kanonobjekt! Otroligt att hitta en bil som klarat sig så bra. Kommer följa dina framsteg med stort intresse, inte minst eftersom den är väldigt lik min -58.
........................
Peter, Amazon 1958
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by cruisingphill »

wow, grattis till ett fint köp! Skulle som någon tidigare skribent vilja se helhetsbilder på bilen, men detaljbilderna är ju hur härliga som helst! Hoppas man får se denna pärla göra skånska landsvägar i sommar! :D
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Hej alla!
Ni är en del som vill se hela bilen och givetvis skall ni få det, även om jag inte gillar dessa bilder. Den ser ju för hemsk ut. Men, ju mer jag har tittat ju mer gillar jag vad jag ser. Bilderna nedan blir lite blandat för att ha som referens innan/efter renoveringen, samt även en del som jag fixat till redan. Man kan bara förundras över kvaliteten i dessa fina bilar :shock:

Bild utifrån och in i det numera trånga garaget. Inte så lätt att ta sig runt och komma åt.
Image

Nu har jag inventerat lite mer och insett att även höger framskärm är utbytt under årens lopp. Då det börjat gå rost i den åker den nog bort och ersätts. Vi får se! Det skall bli otroligt spännande att ta av och putsa grillen. Jag är bortskämd med fin grill och jag vet hur svår den är att hitta.
Image

Visst ser det tråkigt ut, men ni som ser igenom skiten ser ju att här är ingen rost överhuvudtaget och att detta kan bli som nytt, eller vad säger ni?
Image

Samma här! Underbart utgångsläge :D
Image

Tråkigt! Någon har tagit av märket :(
Image

Här har vi tjuven. När man står inför ett stort jobb är det skönt att ta av någonting, putsa på det och lägga det i kategorin "klart" :) Det är nog ett tips till alla nybörjare på renovering. Bra för psyket att bli klar med något, även om det bara är ett litet märke 8)
Image

En otroligt gedigen och tung huvkråka. Dock med en del noppor (patina heter det ju!)
Image

Inte ett märke! Precis som på min 59:a.
Image

Kul! Jag har faktiskt aldrig sett denna typen i verkligheten med glaset för hastighetsmätaren och reglagen till "babord".
Image

Absolut nyskick!
Image

Detta är nog det jag är mest glad för. Till och med kanterna är som nytt.
Image
Image

Nu orkar jag inte ladda fler bilder. Ha det bra där ute i garagen. Ledsen för de stora bilderna. Hörs!
//Uffe
Amazon 1957
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Rappel »

vackert så man blir tårögd! jag längtar som fan till du putsat klart!!!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Amazon »

Min huvkråka är också ganska nopprig, tur att den går att kroma om på dessa tidiga modeller. Tycker bilen ser väldigt bra ut för att vara så pass tidig och orörd. Antar att du också har den äldre typen av domkraft samt små ”koppar” på undersidan där man ska sätta den? Hur är det med mattorna har de klarat sig någorlunda från sprickor? Rätt skuffmatta?
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Hasse63 »

Klädseln ser nysydd ut... hur kul som hälst :D

Ser att bagageluckans tätningslist har blå färg på sig vilket betyder att bagageluckan och delar av bakskärmarna eller bara mittenplåten bak är omlackerad :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Hasse63 wrote:Ser att bagageluckans tätningslist har blå färg på sig vilket betyder att bagageluckan och delar av bakskärmarna eller bara mittenplåten bak är omlackerad :roll:
Nej det gör faktiskt inte det, som tur är :wink: Jag såg detta också och tittar man noga så har någon penslat, med en lite ljusare blå färg, rätt ner emellan lucka/bakstycke och ner på listen. Detta är gjort då luckan varit stängd. Detta kladdande har då givetvis träffat både lacken på luckan och upp på bakstycket. Varför man gjort så kan jag bara tänka ha med att man försökt täta luckan (som väl var känd för att läcka på 57:orna?) med en färg man hittade i garaget. Lite synd och kanske inte supersmart. Men, skit samma då jag efter det att listen är borttagen ganska lätt rubbar bort denna färg. Färgen sitter så dåligt att man skrapar av den med en nagel.

Här kan man se lite av denna färgen upp på lacken. Bilden ser hemsk ut men allt som syns här är bara skit. Skarven ser ut som rost men det är bara listen med sin kladdiga färg på. Ni anar inte hur jag längtar tills att ge mig på detta :) Men, jag har massor, massor av annat som skall åtgärdas innan detta blir av.
Image

En annan bild där man tydligt ser färg på listen.
Image

Det är dessutom så att man använt denna ljusare färg för att bättra i stenskott och andra mistor på bilden.

Här kommer lite roligare bilder för er. Som man ser är prylarna inte NOS direkt utan patinerade. Jag tror själv att detta skicket i kombination med uppolerad lack kommer att lira otroligt snyggt ihop. Att ha NOS detaljer ihop med originallack (läs sliten) är i och för sig snyggare än ny lackering i kombination med slitna detaljer. För det gillar inte jag :?

Tänk en (förutom framskärmar och sandplåtar) originallack på en 57:a. Med den inredningen dessutom. Jag hör själv att jag låter som jag skryter. Sorry för det men jag måste bara säga att jag är "in heaven" :D
Image

Samma sak här. Omkromning skulle inte skada men då tappar man mycket av känslan i bilen.
Image

Likadant igen. Detta är original och dessa tar som ni vet alltid stryk. Det har inte rostat igenom någonstans men på den vänstra är det ganska mycket ytrost. Jag hittade dessutom en reflex i glas i mina gömmor. Nu är alltså båda i glas och lagom patinerade
Image

Gällande "Amazon"'s fråga om mattorna är jag även där väldigt spänd och förväntansfull. Mycket jobb men jag vet att dessa kan bli riktigt riktigt fina. Jag har gjort det förr och skall göra det igen... I denna bilen är det 3 delad matta fram. Skuffmattan är original och finare än till man 59:a.

Over and out!
//Uffe
Amazon 1957
Post Reply