Az -68. Driftingstuk, ev ljudbygge

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Lars Bd »

Om gummilisten runt rutan är i dåligt skick eller av annan anledning ändå ska bytas lägger man en kniv på rutan och skär sönder gummilsten. Ska du återanvända gummilisten trycker man på rutan innifrån och samtidigt viker upp gummit (också innifrån) som rosten redan börjat med.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Hasse63 »

Fyller på med en bild
Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Tusen tack ska ni ha! Ska se om jag får ur rutan i så fall om det inte ska vara svårare än så.
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Då var rutan borta. Gick mycket lättare än jag förväntade mej.
Det var bara kex av plåten där vattnet runnit in. Lika så på samma ställe fast vid passagerarsidan.
Förarsidan, blev lite svårt att se men...:
Image

Passagerarsidan. Nästan identisk skada som vid förarsidan.
Image


Efter att rutan var ut så började jag skrapa bort asfaltsmattor i bilen. Fick bort hälften sen försvann plötsligt mejseln genom golvet. Självklart ett till rosthål. Så lätt ska jag inte komma undan. :) Bra att få träna svetsa lite också.
Image

Förutom hålet så såg det fint ut under mattorna. Endast någon fläck med ytrost.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by John »

Drygt med rosten runt rutan jag hoppas att min bil inte ser ut så när jag ska byta min ruta.
Men golvet såg ju riktigt bra ut det är bra ställe ett öva svetsa på syns inte om det inte blir så snyggt :lol:

kämpa på
// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Tack John. Jag håller tummarna på att det är bättre skick runt din ruta. :)
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Tänkte om jag skulle försöka mej på att riva ur hela instrumentpanelen idag. Är det något jag bör tänka på? Funderar lite över ratten, måste ratten och lås bort så man kan lyfta av panelen från rattstången?
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by sotarn »

När jag skulle ta loss instumentpanelen så var jag först tvungen att demontera ratten. O det i sig var ganska jobbigt för den hade fastnat rätt bra efter alla år så jag fick tillverka en avdragare för att få loss den. Men har du tur så räcker det kanske för dig att lossa centumbulten å sedan med ett kraftigt ryck få loss ratten OBS var lite försiktig för ratten kan plötsligt bara släppa när man sitter där o drar o man ger sig själv en smocka.Sen skall man lossa själva tändningslåsmaniken som är skruvad underifrån men dom där skruvarna har helt släta skallar (min hade det iaf) så jag tog o svetsade på skruvar på dom släta skallarna o kunde på så vis skruva ur dom.Sen när jag skulle skruva tillbaka dom sågade jag ett jack i dom så det gick att skruva i dom med en vanlig mejsel.Hoppas att du kan ta dig vidare nu :? . Sotarn.
epaboy
Posts: 34
Joined: Sat Dec 26, 2009 9:16 pm

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by epaboy »

Ser bra ut du. Längtar som bara den tills min amazon kommer hem till garaget. Ett litet tips när du ska ta bort ratten är att lämna några varv på muttern kvar på axeln så att du inte drar till dig själv i ansiktet när den släpper :P
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by A-masen »

Till Sotarn och ni andra som eventuellt undrar: Rattstången sitter fast med så kallade knäckskruvar. OBS! Jag har bara erfarenhet av rattlåset som GDS-eftermontage. Hur det var på dom fabriksmonterade, vet jag inget om.
Jag sökte ett bildexempel, men hittade bara knäckmuttrar. Men det är samma princip.
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/201-208.pdf
Rulla ner till sida 204.
Skruven har från början en sexkantskalle. När man drar åt ordentligt går skallen av, och i teorin skall man inte kunna lossa skruven igen. Detta är tänkt som ett stöldskydd.
Skruvarna levererades så i monteringssatsen. (Jag har gjort ett montage för många år sedan).
Om man skall göra ett nymontage vid en renovering, tycker jag att man borde kunna få tag i nya knäckskruvar igen. Firman i länken, Sifvert Skruv har det mesta i skruvväg, M-gängor, tumgängor, rostfritt, mässing, extra långa skruvar, specialskallar etc. etc. Tala med dom.
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Tackar tackar för alla tipsen! Ska försöka komma ihåg det där med muttern epaboy. Kommer nog ändå sluta med att jag ligger däckad i bilen några timmar efter ett våldsamt försök till att få av ratten. :lol:
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lars Bd »

Köp brytskruvarna på Volvo istället (original reservdel till 69-70) http://www.gcp.se/nav47361?type=sc&product=33811 borde vara mycket enklare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Fick bort allt från panelen förutom knäckskruvarna till rattstången. Testade att kapa ett jack i dom med kapskiva, men dom satt för hårt för att skruva ur. Så jag får lov att vänta tills att jag får tag på en svets nu...

Innertaket, hur får man lös det? Ser inte hur det sitter, och vill inte förstöra något...
Bamazon
Posts: 130
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:43 pm

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Bamazon »

vill du inte förstöra innertaket o de är fräscht så ta inte lös de ba ett helvete o sätta tillbaka de
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Vad är det som gör monteringen svår? Pga att det är stort och otympligt?
Tänkte ut med taket för att garantera att det inte kommer färg på det då jag ska lacka. Tänkte även ljuddämpa och dra kablar där under för ljudbygget. Så jag vill fortfarande veta hur det sitter. :roll:
Post Reply