Page 2 of 2

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Fri Apr 09, 2010 4:18 pm
by sunkmaster
men då stämde ju det som jag hade hört att det skulle kopplas tvärtom. då e det ju fel på min bil eftersom jag har B20 i den. hoppas inget gått sönder på grund av detta nu då.

sen om vi ska gå tillbaka till bromsservot så undrar jag om det finns nåt knep eller tips om man kan se om det är en bra servo eller inte. eller om det finns nåt speciellt man ska tänka på innan man köper en.

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Fri Apr 09, 2010 5:50 pm
by UKRUSE
Av erfarenhet vet jag att " gamla " servon alltid måste renoveras. Lita absolut inte på " garantin " att det funkade när jag tog ur det.
Är det fel på packningarna så kan servot suga bromsoljan ur huvudcylindern på stört och då är du helt utan bromsar.
Det är lite trixigt att ta isär om det legat länge så kolvar har fastnat i loppen.
Vid hopmontering så är det viktigt att se till gummipackningarna vändes åt rätt håll och att loppen smörjes väl med det röda fettet.
Att observera också är att lädermanchetten på den stora kolven inte är skadad eller hård.
Tänk på att servot kan vara närmare 45 år gammalt.
// Uno

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Fri Apr 09, 2010 10:47 pm
by sunkmaster
tackar för svaret. då har jag lite mer kött på benen. finns det möjligen satser att få tag på så man kan renovera ett bromsservo?

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Sat Apr 10, 2010 7:52 am
by UKRUSE
Repsatsen till GIRLING Mk2A har artikelnummer 276556 och finns hos bl.a VP autoparts och CVI.
Repsats till Mk2B ( Mk2B har ett spännband på mitten av vakuumburken ) finns inte i Sverige utan måste köpas från England.
//Uno

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Sat Apr 10, 2010 2:18 pm
by sunkmaster
aha ok. tack så mycket. det råkar inte vara nån som har bild på dem två olika servona så man kan se hur dem skiljer sig.