Amazon 59:a. En, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by anton_e »

Grattis! :)

Så, hur är det nu? Är bilen helt utan skavanker eller har du något kvar att göra på den?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Tackar så mycket Alfert :D

Och Anton! Skavanker? Jajamänsann, men det är patina, vilket är det finaste en bil kan ha :wink: Nädå, jag har nog en del kvar och då framförallt i motorrummet (koppling och bromshuvudcylinger skall fixas till bland annat). Sen har jag lite krångel med ett lås på passagerardörren och motorn blir fortfarande väldigt varm (men det gör inget egentligen :) ). Skall även ytterligare förbättra rostskyddet under bilen, såg jag nu då man kom in under ordenligt. Lätt fixat men det skall göras och tiden är det som saknas mest av allt just nu i livet.
Amazon 1957
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Rogge »

att du inte har amazon hemma när man besöker ;)

Grattis förresten
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Hej Alla!
Jag har precis hämtat mig från 40 års skivan i lördags :lol: Efter ett par goa fotbollskvällar i veckan är det idag dax för real party igen. Riktigt Glad Midsommar på er alla Amazonfreaks. Jag vågade inte ha Amman hemma, då 40 galningar vällde in i lördags. Fick nu hämtat hem Henne till garaget igen och nu står hon där och blänker igen 8) Så länge har vi aldrig varit ifrån varandra och man saknar verkligen bilen då "båset är tomt"
Som sagt, GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!
Image
Image
Image
Image
Last edited by Uffe on Wed Mar 18, 2009 3:37 pm, edited 1 time in total.
Amazon 1957
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by roberth »

Första och sista bilden är så otroligt vacker! Fanstastiskt vackert med svart lack och krom.
Jösses vad avundsjuk jag blir.
Kul detalj att det sitter en Ögla på handbromsen. Är det original? Eller ska bilen flyttas till customavdelningen??? :wink:

Glad midsommar du oxå!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Amazon »

Riktigt snygg som sagt!

Öglan på handbromsen är original på tidiga årsmodeller.
Volvo P1200VB 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Amazon cruiser »

Är så imponerad över skicket på din bil! Skönt för oss som sliter i garaget att du lägger upp bilder på din pärla, det får en att jobba hårdare. Nu ser man ju vad det kan bli av skrotet :D
........................
Peter, Amazon 1958
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Amapola »

Öglan på handbromsen är original på tidiga årsmodeller.
Den är väl original på alla årsmodeller? Däremot är den i metall på tidiga, och plast på senare om jag inte minns fel.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Amazon cruiser wrote:Är så imponerad över skicket på din bil! Skönt för oss som sliter i garaget att du lägger upp bilder på din pärla, det får en att jobba hårdare. Nu ser man ju vad det kan bli av skrotet :D
Jäkligt bra om bilen kan ge energi till någon att fortsätta med sina projekt i garaget :D

Jo, metallögla på handbromsen på denna 59:a. På min 64:a hade jag ögla i plast.

Jag tycker nog som du Roberth att svart bil med krom är riktigt fint ihop. Satt och kollade ett gäng PV444 av den gamla modellen (delad fram och bakruta osv) och även här är svart jäkligt snyggt. Men, även PV's Maronröda färg är såå fint 8) Slå på Blocket på PV444 och kolla in vissa av dessa i originalskick och en del med ursprungslacken kvar.
Som denna till exempel: "http://www.blocket.se/vi/16834325.htm?ca=23_16_s"
Niice!!
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Äntligen! Jag har levt med ett gammalt batteri som till slut inte tog åt sig laddning överhuvudtaget :( Efter ett dygns laddande kunde jag precis starta (ibland) och sedan var det kört. Jag beställde, för ett par veckor sedan, ett nytt veteranbatteri som tyvärr kom på villovägar i frakthanteringen. Men, idag fick jag i det i bilen, efter påfyllning av syra och ett dygns laddning. Och som sagt, äntligen fick man ut och åka :D Har mest annars varit på båten nu i värmen. Imorgon skall det åkas vattenskoter med lite lagom 250 hK :!: i häcken. Gyyytt :twisted:
Amazon 1957
Fille
Posts: 28
Joined: Tue Jul 15, 2008 8:05 pm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Fille »

jäävalar va snygg å fräsh amazon! :shock: :D nu har jag i vart fall en bra inspirationskälla när jag ska börja att renovera min 63:a :wink:
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Fille wrote:jäävalar va snygg å fräsh amazon! :shock: :D nu har jag i vart fall en bra inspirationskälla när jag ska börja att renovera min 63:a :wink:
Tackar för det Fille :D Vi väntar med spänning på bilder på din 63:a samt även att får följa din renovering/restaurering. Upp med en tråd :)
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Uffe »

Idag fick man allt vara lite stolt över sig själv och sin lilla Amazon. Var på Vallåkra och var för första gången på plats tillräckligt tidigt för att kunna bli bedömd. Shitt, satan, jävlar jag tog hem en 2:a plats i klassen Volvo Amazon Classic :shock: Slagen av en Norrman med en ombyggd grafitgrå kombi med fetaste V8:an (tror jag) och annat, mycket snyggt fixade custompryttlar (troligtvis inspirerad av Wöx kombi). Riktigt snyggt bygge men kanske inte Classic :?: Borde finnas, som på vårt forum, en Custom och en Original/Classic klass, tycker jag. Skit samma, jag var mäkta stolt över att få ta emot mitt första pris i en biltävling där en jury bedömt mig.

Denna enorma pokal får pryda garaget och inspirerar definitivt mig att förbättra bilen ytterligare i vinter.
Image
2:nd place - First Looser, sägs det ju. Men, så känns det inte för mig. Jättekul!!
Image
Amazon 1957
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Aggro »

GRATULERER!
vel fortjent
snart sommer!
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Amazon 59:a. En oslipad diamant.

Post by Mats Lysekil »

Hej Uffe !!! GRATTIS till priset !!
Håller med om att " klass blandningen" var osund.
(vågar jag mig på en petig komentar? vad tror du om att måla över fälg vikterna med svart, så att ögat inte dras dit ? )

Mvh Mats
Post Reply