Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Hasse63 »

Ser bra ut detta, ser inte var din sitter men.

Vet inte om jag råkade ut för en grinig besiktningsman, men jag fick flytta min CD till vänster så passageraren inte skulle slå knäna i den vid en ev. krock,
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Hasse: Tack för varningen! Den förra radion satt visserligen mer åt vänster, kanske därför dom inte klagade på den... :roll: Nu sitter den iaf så långt åt vänster det går (med detta fästet). Provsatt och tyckte det var gott om plats, trots att jag har långa ben. Jag får se om det är aktuellt iom att den inte ska besiktigas förrens nästa år, eller om jag har hunnit bygga klart den uppfällbara varianten... I värsta fall får man väl montera bort den inför besiktningen... :wink:

Var förbi och handlade passade skruvar idag så vi kunde montera radion på riktigt:
Image

Så här kommer det se ut från förarplatsen:
Image

Monterade högtalarna i dörrarna:
Image

Sen skulle det dras en massa el, valde att löda alla anslutningarna till radion för att vara säker på att det blir bra kontakt:
Image

Krympslang på för att skydda:
Image

Likadant på andra sidan:
Image

Sen var det funktionstest! :D Vi kan ju säga att det var rätt bra drag i den trots att det bara var 2 st 4":are... Valde en grön modell för att det skulle passa med Amazonens instrumentbelysning:
Image

Sen var det kablarna som skulle bakåt, fick lyfta ut baksätet för att komma åt:
Image

Kunde lyfta på ett hörn av inredningen om man skruvade loss säkerhetsbältet och instegslisten och dra igenom kabeln på vardera sidan med hjälp av en bit rundstång och lite eltejp:
Image

Valde att dra kabeln till slutsteget här. Genomföringen sitter skyddat för vatten och smuts och ingen risk att man ska trampa på den. Dessutom var det den kortaste vägen till startmotorns anslutning som ska fungera som kopplingplint för alltihopa.
Image

Sen var det de bakre högtalarna. Sitter redan ett hål in till hatthyllan som jag hade hoppats att jag skulle kunna använda, frågan var bara om man skulle bryggkoppla ett element eller om man skulle bygga en baffel för att två element ska kunna dela på samma högtalargaller... Misstänker att oavsett vad man väljer så måste man bygga in elementen helt för att de inte bara ska agera slavbas till baslådan :?
Någon som har några åsikter? Kan man ens bryggkoppla ett ensamt element på de båda bakre utgångarna utan att grilla huvudenheten? Eller måste jag koppla in den på de främre tillsammans med högtalarna i dörrarna och lämna utgångarna bak "tomma" ?
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Torbo »

Så bra! Men har du flere bilder av mekanismen?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Version 1.0 blev tyvärr inte uppfällbar :( När man fick se motorn och kunde mäta hur stor den var så såg jag att det inte fanns tillräckligt med plats för att gömma allt under instrumentbrädan. Eftersom jag ville få ut bilen till sommaren så fick det bli en snabblösning med fast radio så länge. Har inte gett upp projektet och har fått en del idéer till lösningar som jag tänkte experimentera med under sommaren för att se om det inte går att lösa på något sätt. Hörde tex att motoriserade antenner har ett styrsystem liknande strålkastarmotorn och troligtvis är betydligt mindre...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by gudu »

En fundering apropå utrymmesbrist, skulle det inte räcka med ett gångjärn i bakkant så att bakkanten kom upp något bakom radioplåten och i framkant en sådan där skåpluckemagnet som man trycker en gång på så öppnas dörren och trycker man en gång till stängs den. Då skulle stereons framsida i varjefall vara bakom instrumentbrädeplåten och bakkanten syntes inte på grund av siktvinkeln. Sådana där trycken finns ju också meddämpare så att den fälls ned lite sobert långsamt. :-)


(Hade varit bättre jag grejat med min bil.... :twisted: )
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Det var en bra idé Gudu, det ska vi definitivt undersöka mer! :D

Efter mycket velande så bestämde jag mig till slut för att koppla in två högtalare där bak. Annars hade jag fått en i "reserv" till ingen nytta och så här får jag förhoppningsvis en jämnare belastning på huvudenheten. Så då fick vi dra två kablar bak till till bagaget. Gjorde små klammer i rostfri plåt för att hålla fast kablarna i A-stolpen:
Image

Eftersom de sista kablarna var dragna så kunde jag slänga tillbaka baksätet:
Image

Klurade en hel del på hur lådan till högtalarna skulle se ut. Började med att göra en mall av kartong bitar för att få perfekt passform mot karossen och sågade sedan till byggdelarna av 16mm björkplywood:
Image

Det var då tänkt att det skulle se ut något åt det här hållet när det är klart:
Image

...och ska passas in så här när det väl är på plats:
Image

Och så här såg det ut när jag gick hem idag, ska bara skruva dit bakstycket och koppla in andra änden på kablarna också:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Idag blev det bara ett par timmar, men han fortfarande skruva ihop lådan och koppla in högtalarna. Tyckte det blev en relativt diskret låda i bagaget:
Image

Nu väntar vi bara på att våren ska komma på riktigt här nere så man kan få ut och åka...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

I väntan på våren så bestämde jag mig för att bygga nya fästen till extraljusen. De gamla var en allmänt osmidig lösning och jag kände mig inte alls nöjd med dem, så när jag skruvade av dem typ förra hösten(!) så bestämde jag mig för att "de åker inte tillbaka förrens jag byggt nya fästen!" Tog en del mått och funderade på hur jag ville ha det, tyckte det såg rätt snyggt ut när fästet var gömt bakom hornet så det fick bli en sån lösning igen. Började med en bit rör, M10 skruv och mutter:
Image

Som efter lite svets och slip såg ut så här:
Image

Monterat och klart. Rören kunde ev varit 10mm kortare för att få ner lampan lite till... Sitter en moheffa karossbricka på var sida om kofångaren, allt för att sprida ut lasten så mycket som möjligt, ifall någon nu undrade :mrgreen:
Image

Det tråkiga var bara att när jag skulle testa dom så gick säkringen :? jaja, kan ju inte alltid gå bra...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Kanske skulle uppdatera igen?

Felsökte extraljusen för att ta reda på varför säkringen gick, och tänkte jag skulle dela med mig av ett litet tips som jag fått lära mig för att hitta kortslutningar: Kopplar in en lampa istället för säkringen, sen är det bara att börja riva runt i elsystemet och när lampan slocknar så har man hittat felet! I detta fallen så var det någon som lyckats koppla in lamporna fel... :oops:
Image

Och lite tidigare idag så kom vi ut på premiärturen för i år! :D Tog bilen till jobbet, och ska nog göra samma sak hela helgen... Är väl synd att säga att han var lättstartad, men till slut så... I början gick motorn rätt dåligt och bromsarna satt åt lite, men efter ett par mil så verkar det ha rättat till sig!
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Fick tummen loss att montera växelströmsgeneratorn i helgen, började med att skära bort de fästen som jag inte tänkte använda:
Image

Tog en massa mått och svetsade ihop ett nytt fäste, det fick även bli en modell kortare bultar:
Image

Kollade så allt passade, ibland är det bra att ha en reservdelsmotor som står :D Kilremmen kommer från servopumpen på Volvo 240, och är ett par millimeter längre än originalet (940 mot 880 mm) för att få lite bättre frigång från grenröret.
Image

Rensat bort den gamla generatorn och laddningsregulatorn:
Image

...Och monterat dit det nya. Syns väldigt dåligt, men har dragit två nya kablar om 6mm2 vardera för att tillåta en högra ström:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by 123GT »

Bra jobbat med bilen, det går verkligen framåt !
Tack för tipsen på säkringsersättare vid felsökning och konverteringen till växelström !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by brorsan »

Dieseltroll wrote: Valde att dra kabeln till slutsteget här. Genomföringen sitter skyddat för vatten och smuts och ingen risk att man ska trampa på den. Dessutom var det den kortaste vägen till startmotorns anslutning som ska fungera som kopplingplint för alltihopa.
Image

// M
Har hållit på en hel del med bilstereo genom åren och finns det något som är otroligt viktigt så är det att säkra av pluspolen INNAN den går genom någon plåtdel eller liknande. Efter ett par år av fotvilande/slitage/whatever så kan höljet på kabeln nötas sönder och du har en ruskigt kraftig kabelbrand i bilen. Gjorde samma misstag på en gammal B-ascona där jag placerade säkringen efter jag hade trätt kabeln genom torpeden och det hela slutade några månader senare med en utbrunnen bil.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Sven: Tack för berömmet! :grin: På tal om framsteg, har redan börjat planera in vinterns verkstadsaktiviteter. Vad sägs om rostlagning och ny lack från C-stolpen och bakåt? nyrenoverad fram och bakvagn? Jag tycker det ska bli otroligt skönt att bli av med den sista stora rosthärden i bilen, kan däremot aldrig förstå varför jag alltid lägger dessa stora projekt när det är dags för besiktningen... :roll:

Brorsan: Det lät inte särskilt roligt med en utbrunnen bil. :sad: Tycker jag försöker vara försiktig med gummiskydd vid alla genomgångar i plåt och kopplar bort batteriet ifall bilen skall stå en längre tid, men man vet aldrig vad som kan hända och det kan inte skada att flytta säkringen till rätt sida torpedväggen. Måste tacka för varningen, ska flytta säkringen så fort jag får tid!

Men nu till nånting trevligare, passade på att tvätta bilen i veckan och kunde inte låta bli att ta ett par bilder på hur han blänker i solen!
Image

Image

Tog finbil till jobbet idag, får passa på när det är fint väder!
Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Sun Aug 18, 2013 9:14 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Innan i somras så var jag iväg en vända tillsammans med min bror (som är amatörfotograf) för att ta en uppsättning bra bilder på min lilla bil, tänkte bara jag skulle dela med mig av bilderna. :grin: Det händer inte så mycket amazonrelaterat i verkstan i sommar, så ni får hålla till godo med detta så länge ;)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Bjulle2 »

Fin renovering och rolig läsning att hänga med i! :)
Tänkte passa på att slänga in frågan i din tråd eftersom jag kollat igenom den och sett att du lagade dina rosthål i framrutans nederkant!

Jag har samma problem, men kanske lite större än ditt:

Image

Vad tror du, går det att svetsa ihop det som du gjort så att jag slipper kapa bort större partier tro?

/John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Post Reply