Amazon -63 Projekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Mats »

Det blir kanonsnyggt det här ! :D

Fina kromade prylar, speciellt bakluckans handtag var extra tjusigt !
Nu vet du att du har något fint att se fram emot, så gör ett digert arbete med lack och annat, så kan du skruva på allt "gottigt" med gott samvete... :wink:

Lycka till !

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Tack så väldigt mycket Mats! :D Jo, jag längtar tills alla detaljer åker på!

OT: Var till amman idag, blev inte många knop gjorda, idag var första gången jag blev svinless. Men jag har ju absolut inte räknat med att varje gång man far dit så är det en dans på rosor. Åkte hem efter 30 min. Slipade på ena framskärmen, lite mer än halva. Sen vart det mest småfix, som inte ledde nånstans kändes det som.. Jaja, nya tag nästa gång!

Framskärmen, halvt slipad.

Image

Hittade denna i en utav mina "fyndlådor", vet någon vars den ska sitta?

Image
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

less blir man i omgångar.

Mitt lik stog nedplockad i aldeles för många lådor. Tog ledigt i 3 veckor och jobbade 16 timmar om dagen 7 dar i veckan för att få den genom besiktningen.
Besiktigad vart den utan inredning, sidoruter och värmepaket.....
Efter denna urladdning ville jag inte se bilen på 9 månader....

Angående prylen så känner jag inte igen den. Om den passar på en Amzing så gissar jag på grillgallret fram. en vintertäckskiva.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

QV wrote:less blir man i omgångar.

Mitt lik stog nedplockad i aldeles för många lådor. Tog ledigt i 3 veckor och jobbade 16 timmar om dagen 7 dar i veckan för att få den genom besiktningen.
Besiktigad vart den utan inredning, sidoruter och värmepaket.....
Efter denna urladdning ville jag inte se bilen på 9 månader....

Angående prylen så känner jag inte igen den. Om den passar på en Amzing så gissar jag på grillgallret fram. en vintertäckskiva.

/Janne
Ja, jag förstår att du blev less!

Kanske skulle ha sagt att den där saken är gjord av gummi också, om det inte syntes? Den hade ju som inga fästen heller :?
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

Men att den är gjord av gummi och inga fästen betyder inte att de inte fanns några fästen när den användes....

Kolla om passformen är OK mot grillgallret, om inte så är det fel. Passar den så kan nästa steg lösa sig av sig självt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

QV wrote:Men att den är gjord av gummi och inga fästen betyder inte att de inte fanns några fästen när den användes....

Kolla om passformen är OK mot grillgallret, om inte så är det fel. Passar den så kan nästa steg lösa sig av sig självt.

/Janne
Ja, det är sant, men då har jag en annan fråga, vad skulle den göra mot grillgallret? :oops:
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Hasse63 »

Vintertid så stänger dom fartvinden så motorn blir snabbare varm, med spjällen kan man släppa in lite luft mot kylaren.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Hasse63 wrote:Vintertid så stänger dom fartvinden så motorn blir snabbare varm, med spjällen kan man släppa in lite luft mot kylaren.
Låter bra, isåfall ska jag använda dom för jag tyckte dom såg lite små fräna ut :wink:
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Amazon -62 Projekt

Post by amazonx5 »

Kämpa på...nu följer jag också ditt hårda arbete :)
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

amazonx5 wrote:Kämpa på...nu följer jag också ditt hårda arbete :)
Tack, tack, vad kul :)

OT: Har inte varit till amman nåt på senaste dagarna pga jobb osv, men har också upptäckt att jag behöver massa delar som jag inte alls räknat med att behöva köpa från början... Och så vet jag inte hur jag ska sätta fast framskärmen för hålen på framskärmen ser inte alls ut som hålen på bilen, alltså hålen där man ska sätta in skruv. Måste göra ett ryck imorrn.

Han som ska lacka bilen sa att jag skulle ta tryckluft och "rengöra" bilen när jag slipat färdigt, men visade sig att tryckluften var trasig i garaget så hur kan jag göra istället?
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

Hålen i framskärmskalken är avlånga om jag kommer ihåg rätt och där har man ett klips som man trycker ner så får man skruvhålet till skärmen. Man kan då flytta skärmen lite och alla skruvhål behöver inte vara "exakta"

Innan man lackerar en bil så tar man bort allt damm med klibbduk (kostar några tio'or i butiken), Det lackeraren troligtvis vill är att det värsta skall vara borta, så det kan man ta bort med borste eller dammsugare. Mellan var lackering skall man maskera om bilen, detta blir extra viktigt om man borstar bort dammet som då kommer att ligga i "drivor" på vecken i den befintliga maskeringen. Jag hade i slutändan en fyra fem lager maskering på bilen innan vi var färdiga så man blir en hejare på att maskera bilar.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

QV wrote:Hålen i framskärmskalken är avlånga om jag kommer ihåg rätt och där har man ett klips som man trycker ner så får man skruvhålet till skärmen. Man kan då flytta skärmen lite och alla skruvhål behöver inte vara "exakta"

Innan man lackerar en bil så tar man bort allt damm med klibbduk (kostar några tio'or i butiken), Det lackeraren troligtvis vill är att det värsta skall vara borta, så det kan man ta bort med borste eller dammsugare. Mellan var lackering skall man maskera om bilen, detta blir extra viktigt om man borstar bort dammet som då kommer att ligga i "drivor" på vecken i den befintliga maskeringen. Jag hade i slutändan en fyra fem lager maskering på bilen innan vi var färdiga så man blir en hejare på att maskera bilar.....

/Janne
Okej får kolla runt vars man kan köpa en sån där "klibbduk". Antar att man inte får skriva nåt företagsnamn så jag ska inte fråga heller :) Jo det värsta ska jag ta bort med en borste. Menar du att jag ska maskera när jag slipar eller hur menar du när du skriver mellan var lackering? :oops:


OT: Har inte varit till amman på flera dagar nu, hade tänkt fara idag men då började det regna.. Ska ringa och beställa massa småsaker imorgon som jag måste vänta på. Har bara taket, lite av bakluckan, lite av huven, lite av framskärmen kvar att slipa. Som ni märker så skiftar jag ställe rätt ofta för att jag blir lite för ivrig haha :D

Fronten är hos lackeraren, samt grillhalvorna så jag kan inte testa dom där farvindsgrejjerna av gummi. Den andra framskärmen är på lagning tydligen!? Tur att man har koll på sin bil hehe :) Har varit seg att skicka in ägarbytes papperna men nu är dom inskickade.

Sen ska jag genast börja spackla. Vad har ni för tips när det gäller sånt?

Många frågor vart det nu :D
Last edited by Bettan on Tue Aug 28, 2012 9:54 pm, edited 1 time in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -62 Projekt

Post by A-masen »

Klibbduk finns säkert på många ställen. Mer eller mindre specialaffärer för billackering etc. etc. Dock finns det lättillgängligt för en "vanlig" konsument i båttillbehörsaffärer: Ett exempel, http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=21556 Och inte är det överdrivet dyrt heller.
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

Man maskerar om precis innan man lackerar, detta för att dammet som ligger jömt i skymsel och vrår inte skall virla upp under lackeringen.

Visst kam man blnda spackel på valfri yta. Har man en plåt som man vill återanvända så ser man till att den är ren innan det torkar :idea: eller så får man jobba lite med stämjärnet innan nästa blandning. Finns säkert någon som har uppfunnit en dyr plast som inte spackel fäster på också.....

Det går bra att skriva varumärken på saker och ting men jog kommer inte ihåg vilket märke det var jag köpte. Kan varit 3M men det spelar som sagt ingen roll för klibduken skall användas precis innan lackering, inte veckan innan.... så det har lackeraren reda på.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 807
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -62 Projekt

Post by granfot »

Biltema har klibbduk med, men jag vet inte hur kvaliteten är. Antagligen finns det på "alla" billiga-prylar-till-bilen-butiker. (Jula, Biltema, osv...)
Post Reply