Hur går det med Amazonen Lundin??

Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Läste 700kg någonstans och är det då 700hk så är det bäst att Lundin skaffar fäste, men det lär han nog göra med tiden :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Vikt/effekt förhållande

Post by J.LUNDIN »

Tanken med detta bygge har hela tiden varit att passera den magiska gränsen 1:1 vikt/effekt och det skall gudarna veta att det inte är så enkelt som en del tror. Ett vinnande koncept brukar vara att bygga litet och spartanskt. Ju mindre bil från början desto större möjlighet att nå denna gräns. Att sätta en 550Hp stark motor i exempelvis en superseven är en variant men, då krävs det ändå att man monterar kraftigare växellåda kardan, bakaxel, bur osv. Har man som jag valt en relativt stor bil från början så gäller det att hålla ner på all annan vikt som blir följden av detta val och det innebär också att man får ifrågasätta all form av utrustning som normalt brukar ingå i ett väl fungerande fordon. Vad behöver man ha rent funktionsmässigt och vad kan man kan tänkas vara helt utan.. :?: :D
Exempel på vikt som man bör reducera är startmotor, används för att starta motorn och hänger sedan bara med och \"tynger ner\". Generator, kan man köra med mindre storlek eller finns det effektivare att finna, batteri, hur många amperétimmar måste batteriet ha, det ger ju direkt input på hur tungt batteriet blir. Som alltid kommer man ner till en viss gräns, sedan börjar det kosta pengar för varje gram man vill ta bort. Man kan som en kompis till mig gjorde för många år sedan, sätta en peng på varje kilo och när man når sin egen smärtgräns så slutar man. I hans fall backade han ur då kilopriset började närma sig 2500:-/kilogram :shock: . Exempel på högt kilopris i förhållande till erhållen viktminskning är bromsdetaljer. Här får fordonets användnings område styra valet av bromsutrustning, är det banracing så bör ju utrustningen vara därefter. Handlar det om gata eller stripp så kan man klara sig med mindre avancerad utrustning. Sedan är det så att fetare bromsar tenderar att väga mer än standard detaljer.

Att fordonet blir lätt innebär inte rent automatiskt att greppet mot vägbanan blir dåligt, det handlar mycket om hur man styr ner kraften i backen och hur viktbalansen ser ut, val av däck är en annan viktig sak. I ett rörrams bygge har man ju en viss möjlighet att flytta runt en del vikter och placera dom där dom gör minst skada eller mest nytta :D

Slutvikt med pilot antas bli runt 700Kg
krillecheva
Posts: 14
Joined: Wed Feb 02, 2005 5:39 pm

Post by krillecheva »

Hej Janne

Tänkte på detdär med däck, vd ska du ha för sorts däck ibak? Blir det feta dragracingsulor på typ 15\" eller blir det mer \"gatdäck\"?
Samt detdär mer besiktning, existerar det?

MVH Krille
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hörde för några år sen att även höstkrafter kostar.
En kille som kör Corvett berättade att när man passerat en gräns? så kostar varje höstkraft 1000kr om man trimmar utan turbo.
Han berättade inte vilken gräns han hade passerat.
Så det är inte så konstigt att det drar iväg även om man bara vill ha fyra burkar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Däckval

Post by J.LUNDIN »

Val av däck har en mycket stor inverkan på bilen och dess användningsområde. Eftersom Amazonen inte är tänkt att vara en ren stripp bil så blir det fråga om att ha två uppsättningar bakdäck, en för gata och en för stripp. Eftersom bra däckfabrikat kommer och går så är det just nu inget bestämt vad det blir. Tänkbara däck är Goodyear NCT eagle eller Yokohama A008, men det finns andra fabrikat som också kan vara tänkbara. Fälgdimensionen är satt till 15 tum, fram 8 tum breda fälgar, bak 12 alt 13 tum i bredd. Fälgvalet är klassiska BBS split i racing utförande dvs. med magnesiumnav och byggbar fälgbredd.

Besiktning ? Jo, Jag har tänkt att försöka besiktiga bilen när den väl är klar, men i vilket skick är en annan sak. Det är ju till och med så att det kan bli problem med motoreffekten kontra vikten även om jag sätter i en standard B20 på 82Hp (som dessutom gör bilen ännu lättare).. :D Tidigare hade bilprovningen satt ett vikt/effekt förhållande på 10Kg/Hp,enligt vad jag hörde förra året så är denna gräns numer betydligt generösare satt och detta har tydligen att göra med bristen på smogmotorer för roddbyggen.Man lär tillåta de mer hästkraftsstinna TPI motorerna eftersom dom är utrustade med katalysator och därmed \"mer\" miljövänliga.
Annars är min devis sedan lång tid tillbaka att kringgå, kör över eller lura dom och det har ju bevisligen fungerat under många år :shock: :D
Det bilprovningen tittar på är det du kommer dragande med just då, inget annat. Vad man sedan byter ut är inget dom bryr sig om annat än om man är dum nog och låter det sitta kvar vid nästa besiktning :wink:
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

tjena, jag har lite bråttom.. men man får i nuläget ha 15kW/100kg tjänstevikt, vilket ger 142,8hk på en 700kg bil. inga problem att får den godkännd med en B20 turbo alltså. kan skriva mer senare, man har ju läst på lite i ämnet...
Axel Wall
krillecheva
Posts: 14
Joined: Wed Feb 02, 2005 5:39 pm

Post by krillecheva »

Hej
ok då blir det bredare däck än original då :)
Besiktning borde ju gå, med tanke på vad man ser för besiktigade byggen på tex stockholm open och birka cup.... :)

Håller själv på med jänkare (-70 camaro) och där verkar besiktningen inte bry sig om hästkrafter :)

En nyfiken fråga om motorn till nya bygget....har du nån gång startat den? .....vad händer om du pajar toppen på nått sätt, har förstått att den är ovanlig.

MVH Krille
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Motor ?

Post by J.LUNDIN »

Nej, motorn är inte startad, den är inte ens ihopsatt ännu eftersom det fortfarande saknas några delar. Motorer är annars något som jag brukar sätta ihop då allt annat är klart, jag ogillar att ha ihopsatta motorer stående i flera år beroende på att man aldrig vet vad som kan hända med dom. Till skillnad mot många andra som jag känner så vill jag ha full kontroll på att inget skit hamnar i motorn och dess system innan den startas upp för första gången.

Det här med att köra med gamla relikdelar är alltid lika spännande, går det sönder så går det sönder, då är det bara att bita ihop och gilla läget.
Det mesta går dock att laga via svetsning, så det skall till ett riktigt skott om grejorna inte skall gå att reparera. Själv har jag dock tänkt göra en reverse engineering av toppen dvs. göra avgjutningar på det som går att gjuta av. Det krävs dock att man snyggar till en del av de inre gjutytorna innan detta kan ske. Det man kan använda vid avgjutning är silikongummi och uretanplast. För avgjutning av kanaler och förbränningsrum så använder man \"Dildogummit\" som jag skrev om tidigare. Till övriga ytor använder man ett material som heter Ureol som består av glaskulor och uretanplast. Är man riktigt snål så går det att använda modellgips.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Vad är det för delar som saknas till motorn??Har vi fått nån lite mer detaljerad spec. på hur motorn kommer se ut??Eller det kanske är hemligt tills vidare :D Det enda jag kunde hitta var att du skulle använda de gamla vevstakarna pga att de är dyra,Raceman eller retrotoppen,förmodligen lär du väll prova båda i bilen.

/Micke
Last edited by Amazon_V8 on Wed Aug 10, 2005 10:59 pm, edited 1 time in total.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Själv har jag dock tänkt göra en reverse engineering av toppen dvs. göra avgjutningar på det som går att gjuta av.
Mumma då är det ju bara att skicka ett färdigt ex till mig sen då! :wink:
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
krillecheva
Posts: 14
Joined: Wed Feb 02, 2005 5:39 pm

Post by krillecheva »

Du som kan toppar Lundin. Satt och läste en gamal bilsport från -82 (samma nummer som din stora weber artikel är i), där var det med en trimmad röd amazon och den hade en topp som hette Fullracetopp. Har även sett andra gamla amazoner i annonser som hade fullracetopp. Vad är detta för topp? Nån speciell topp? Är det nån som såldes och finns än idag?

MVH Krille
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

krillecheva wrote:Du som kan toppar Lundin. Satt och läste en gamal bilsport från -82 (samma nummer som din stora weber artikel är i), där var det med en trimmad röd amazon och den hade en topp som hette Fullracetopp. Har även sett andra gamla amazoner i annonser som hade fullracetopp. Vad är detta för topp? Nån speciell topp? Är det nån som såldes och finns än idag?

MVH Krille
Hej
Jag har försökt få lite klarhet i alla konstiga namn till B20 toppar det fanns då på 70-80-talen.Just fullrace topp är enligt vad jag förstått en iordninggjord maxtopp för gatan,alltså fullportad,planad ev,snedplanad,rätade insugskanaler m.m.
Jag är inte helt säker på min sak så Lundin som var med på den tiden har kanske nått helt anna att säga om saken.

MVH Micke
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Delar

Post by J.LUNDIN »

Det som saknas till motorn är vevaxeln och svänghjulet, övriga delar finns.
Veven måste beställas från England, svänghjulet tillverkar jag själv då jag slutligen bestämt mig för vilken växellåda och koppling som skall användas. När det gäller motorn i övrigt så har jag tidigare beskrivit detta.

Benämningen \"Fullrace topp\" tillhör samma kategori av floskler som dagens steg 1 till 5 toppar... :D På den tiden då det begav sig så innebar en fullrace topp att man bytt ventilerna till större, portat insug och avgaskanal på konventionellt sätt (men inte nödvändigtvis till ett bättre flöde :D ), planat av toppen för högre komp samt bytt ventilfjädrar och dess brickor. Ibland kunde det även ingå kraftigare stöd till vipparmsbryggan.

Tyvärr är det ju så att även om man har gjort avgjutningar på toppen så innebär detta bara en mycket liten del av den arbetsinsats som krävs för att få till en bra kopia av toppen. Det som kostar och ställer till problem är maskinbearbetningen efteråt eftersom man fortfarande saknar ritnings underlag med all måttsättning som behövs :(
perre33
Posts: 36
Joined: Fri Aug 20, 2004 12:50 pm

Post by perre33 »

hur går det med bokprojektet lundin
behöver lite intresant läsning :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Bokprojekt....?

Post by J.LUNDIN »

106, dvs. runt 80% kvar att få ihop :wink: :D
Post Reply