BGJ594
Det kanske ser lite konstigt ut på bilden men däckdimensionen på hjulen bak är 205/60 15 respektive 205/60 14 fram. Bak har hjulen ganska precis samma diameter som originalhjulen, fram är det lite mindre.
Plåtjobbet ska jag med farans hjälp göra så professionellt jag kan och vad det gäller \"customiseringen\" så går den att återställa till original över en helg.
I trimmväg så hade jag bara tänkt mig en K kam och en lätt planad topp.
Bilen står i garage hela tiden men jag körde ut för att bättre kunna se hur det vart med dom nya fälgarna.
Plåtjobbet ska jag med farans hjälp göra så professionellt jag kan och vad det gäller \"customiseringen\" så går den att återställa till original över en helg.
I trimmväg så hade jag bara tänkt mig en K kam och en lätt planad topp.
Bilen står i garage hela tiden men jag körde ut för att bättre kunna se hur det vart med dom nya fälgarna.
VOLVO for life
Det syns inte att det är 15 bak o 14 fram
Hjulhusöppningen är ganska stor på amazon och är gjorda för 165/15, så med mindre omkrets på hjulen så får man lätt \"glapp\" där.
Till nästa omgång däck så kanske du skulle lägga på högre däck (70 profil) som fyller ut mer. Blev det inte tungstyrd men så breda fram?
På mina 14 tummare har jag 185/14 fram, de fyller upp medans mina 195/70 14 inte gör det lika bra, men det blir bättre om jag skulle sänka bilen. Jag ska byta fram för de har gjort sitt.
Hjulhusöppningen är ganska stor på amazon och är gjorda för 165/15, så med mindre omkrets på hjulen så får man lätt \"glapp\" där.
Till nästa omgång däck så kanske du skulle lägga på högre däck (70 profil) som fyller ut mer. Blev det inte tungstyrd men så breda fram?
På mina 14 tummare har jag 185/14 fram, de fyller upp medans mina 195/70 14 inte gör det lika bra, men det blir bättre om jag skulle sänka bilen. Jag ska byta fram för de har gjort sitt.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lite högre profil skulle nog inte skada.
Angående trögstyrdheten så tycker jag det funkar ganska bra med breda däck. Jag hade 205:or fram och det funkade. Man ska väl dock inte fickparkera stillastående utan alltid ha rörelse på bilen. Och den där stora platta skivan som förbinder styrstångens bägge halvor bör ju bytas ganska omgående.
Framvagnsinställning är väldigt bra när man har sänkt, bytt stötdämpare och skruvat dit breda hjul.
Angående trögstyrdheten så tycker jag det funkar ganska bra med breda däck. Jag hade 205:or fram och det funkade. Man ska väl dock inte fickparkera stillastående utan alltid ha rörelse på bilen. Och den där stora platta skivan som förbinder styrstångens bägge halvor bör ju bytas ganska omgående.
Framvagnsinställning är väldigt bra när man har sänkt, bytt stötdämpare och skruvat dit breda hjul.
Då måste han skaffa andra fälgar och andra däck o det blir inte billigt. \"Slotsmags\" finns vad jag vet inte större än 15 tum. dessutom har han ju sänkningsfjädrar på.
Jag tycker då min är tungsturd med samma sorts fälgar på, och jag har 185:or
Jag tycker då min är tungsturd med samma sorts fälgar på, och jag har 185:or
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 110
- Joined: Tue May 24, 2005 7:49 pm
- Location: Halmstad
- Contact:
Instämmer med föregående inlägg..... sänk mer!
Jag har 14\" mags med 185/70 fram å E70-14(vad det nu e) bak.
http://dinmamma.ath.cx:70/amazon/amazon ... CN2168.JPG
Å så länge den e fin så tycker jag du ska skita i orginalsnacket.
Det är faktiskt upp till var och en...eller??
Hade ingen \"customiserat\" så hade nog orginalarna förlorat sin charm.....
Jag har 14\" mags med 185/70 fram å E70-14(vad det nu e) bak.
http://dinmamma.ath.cx:70/amazon/amazon ... CN2168.JPG
Å så länge den e fin så tycker jag du ska skita i orginalsnacket.
Det är faktiskt upp till var och en...eller??
Hade ingen \"customiserat\" så hade nog orginalarna förlorat sin charm.....
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact:
Sänk inte mer utan att skaffa större hjul. Det ser förjävligt ut när folk har monterat för små hjul och sedan toksänkt
för att bli av med lite \"luft i hjulhuset\".
Hjulhuset ser då ut som ett liggande ägg med ett litet hjul i mitten.
Mycket snyggare att montera större hjul och sen avgöra om man skall sänka mer. Förmodligen inte sänka mer.
Sänker man så mycket så att överkanten på däcket når in under övre hjulhuskanten så har man också lyckats
få det att se väldigt illa ut.
för att bli av med lite \"luft i hjulhuset\".
Hjulhuset ser då ut som ett liggande ägg med ett litet hjul i mitten.
Mycket snyggare att montera större hjul och sen avgöra om man skall sänka mer. Förmodligen inte sänka mer.
Sänker man så mycket så att överkanten på däcket når in under övre hjulhuskanten så har man också lyckats
få det att se väldigt illa ut.
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Jag tycker ganska illa om sänkta bilar. Det är ju hur jobbigt som helst att köra omkring och fundera hur man ska köra för att det inte ska ta i nån stans. I fredags körde jag en BMW på samma vägar som jag är van vid med amazonen. Det slog gnistor både här och där, vilket inte är så kul. Dessutom vet jag inte hur snyggt det är med sänkta bilar. I så fall är nog lagom bäst.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Eftersom mina bakhjul är lika stora som originalhjulen och min är sänkt 3cm så måste det ju vara ännu \"luftigare\" i hjulhusen om man kör original. Angående om bilen blev trögstyrd så tycker jag den blev riktigt trög, men då är ju jag ganska klen också Men man slipper ju lösa årskort på gymmet.
VOLVO for life
Angående trödheter så tror jag det beror på att dina o mina fälgar breddar mycket utåt.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Här kommer lite uppdateringar från garaget. Det har blivit lite motorarbete nu i vinter och phu vad det kostar pengar att renovera/trimma. Här kommer lite bilder i alla fall.
Ursäkta kvaliten, bilderna är tagna med mobiltelefon.
Ursäkta kvaliten, bilderna är tagna med mobiltelefon.
Last edited by BGJ594 on Sat Apr 01, 2006 10:16 pm, edited 1 time in total.
VOLVO for life
Re:
Nu är det väl så att det här med sänkning är en väldigt personlig sak!!D59471 wrote:Sänk inte mer utan att skaffa större hjul. Det ser förjävligt ut när folk har monterat för små hjul och sedan toksänkt
för att bli av med lite "luft i hjulhuset".
Hjulhuset ser då ut som ett liggande ägg med ett litet hjul i mitten.
Mycket snyggare att montera större hjul och sen avgöra om man skall sänka mer. Förmodligen inte sänka mer.
Sänker man så mycket så att överkanten på däcket når in under övre hjulhuskanten så har man också lyckats
få det att se väldigt illa ut.
Jag tycker att sänker man skall det synas!! Ett minimum är ju att hjulet skall vara i linje med hjulhuskanten, sedan får hjulet gärna försvinna upp i hjulhuset, det är ju det som är vitsen!!
Däremot håller jag med om att det skall vara samma ytterdiameter eller lite större än original men med 17-19" fälgar istället för 14-15"!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org