Uppfräschning av motorrum ;Uppdaterat 14/5

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Re:

Post by Fredde_F »

Hasse63 wrote:Fredde vilken typ av givare har du?
Den är betydligt tjockare än den på bilden, har även kontakten vinklad åt sidan. Den nya jag införskaffade hos volvo ser ut som på bilden men förnicklad.
Får även meddela att problemet är ur världen då jag borrade ur pluggen nu i helgen. Det mesta av pluggen följde med ut direkt och gängorna verkade klara sig bra. Verkade inte trycka in spån i oljekanalen heller förhoppningsvis . Fyllde på olja och vatten men batteriet var halvladdat så provstarten dröjde.

/Fredrik
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Post by Fredde_F »

Provstartade motorn nu i helgen, gick som den skulle. Upptäckte dock ett hål på en vattenslang så en ny får införskaffas. Skruvade även dit bromscylindern så återstår bara luftning av bromsarna och tvätt innan bilen är \"körbar\". Ska ta några bättre bilder på motorrummet när det blir färdigt, Tog även en bild på den nya frammattan som har införskaffats. Har också en liten fundering, vad är rätt placering för dekalen på bilden? Verkar inte få plats på kylaren. En bild skulle vara guld värd.

Image Image Image

/Fredrik
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Låt eloxera om ventilkåpan också så blir den fulländad. :D
AVG
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Post by Fredde_F »

Jodå, har diverse prylar som jag tänkte ytbehandla om. Måste bara ta mig tiden att hitta något vettigt blästerskåp att använda.

/Fredrik
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Sandblästring ska undvikas på delar som ska galvas/eloxeras ytan blir som smärgelduk/sandpapper och inte särskillt snygg.
Glasblästring eller andra snälla blästermedel kan gå bra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Post by boxen »

Min lapp sitter på hjulhuset. På samma sida som batteriet.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Snyggt jobb, men.......
sitter inte den främre gummilisten felvänd. \"Läppen\" skall vara framåt så att fartvinden trycker den mot huven.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Re:

Post by Fredde_F »

boxen wrote:Min lapp sitter på hjulhuset. På samma sida som batteriet.
Just det, har för mig att jag har sett nån bild på det. På främre delen av hjulhuset va?
Lars Bd wrote:Sandblästring ska undvikas på delar som ska galvas/eloxeras ytan blir som smärgelduk/sandpapper och inte särskillt snygg.
Glasblästring eller andra snälla blästermedel kan gå bra.
Ja, letar efter någon som kan glasblästra, alternativt göra det själv. Dock verkar blästermedlet vara bra dyrt. Har hört något om hasselnötsskal med men det är väl den lite oseriösare varianten.
QV wrote:Snyggt jobb, men.......
sitter inte den främre gummilisten felvänd. "Läppen" skall vara framåt så att fartvinden trycker den mot huven.

/Janne
Ja, efter diskussioner här på forumet så kom det fram att den ska sitta åt andra hållet har jag för mig. Har dock inte rört den nu utan plåten lackades tillsammans med karossen för några år sen, har inte fått tummen ur att vända listen.

/Fredrik
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Post by boxen »

På min är den på bakre delen. Ungefär rakt ut från gaspådtaget.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Fredde_F wrote:
boxen wrote:Min lapp sitter på hjulhuset. På samma sida som batteriet.
Just det, har för mig att jag har sett nån bild på det. På främre delen av hjulhuset va?
Lars Bd wrote:Sandblästring ska undvikas på delar som ska galvas/eloxeras ytan blir som smärgelduk/sandpapper och inte särskillt snygg.
Glasblästring eller andra snälla blästermedel kan gå bra.
Ja, letar efter någon som kan glasblästra, alternativt göra det själv. Dock verkar blästermedlet vara bra dyrt. Har hört något om hasselnötsskal med men det är väl den lite oseriösare varianten.
QV wrote:Snyggt jobb, men.......
sitter inte den främre gummilisten felvänd. "Läppen" skall vara framåt så att fartvinden trycker den mot huven.

/Janne
Ja, efter diskussioner här på forumet så kom det fram att den ska sitta åt andra hållet har jag för mig. Har dock inte rört den nu utan plåten lackades tillsammans med karossen för några år sen, har inte fått tummen ur att vända listen.

/Fredrik
Hasselnöts skal är inte på något sätt oseriöst,det är för att ta bort färg från plåtdelar utan att nöta på plåten under eller att blästra med sand och riskera att plåten slår sig om man inte vet vad man pysslar med,även olika plastsorter används för detta ändamålet.Glasblästra kåpan är det bästa,skal eller plast är kanske lite klent??Visst går det att använda andra blästermaterial men risken finns att du får slippa den efter blästringen.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Post by boxen »

Rakt ut från relät.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Post by Fredde_F »

Tänkte uppdatera med lite före/efter-bilder som efterfrågades. Har nu bilen i trafik och finkör ibland, så den får anses \"färdig\" för i år. Tänkte ytbehandla om lite detaljer också men det får bli till hösten då det inte hanns med i vår.
Vad gäller dekalen så var det bara att ta en snabb kik i instruktionsboken så fick jag se direkt var den skulle sitta.

Vid inköpet 2003:
Image

Hösten 2006:
Image

Nu:
Image Image Image

/Fredrik
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det blev ju riktigt stilligt de där. :D

fundering bara; ska inte kylfläkten vara orange på 69:or :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Re:

Post by Fredde_F »

Hasse63 wrote:Det blev ju riktigt stilligt de där. :D

fundering bara; ska inte kylfläkten vara orange på 69:or :roll:
Tackar för omdömet :D . Jag har sett vissa bilar som har orange kylfläkt. Men på min bil som har varit tämligen orörd vad gäller det mesta så var den gul. Den såg inte heller ut att ha varit omlackad för lacken var såpass sliten, i så fall är den utbytt.
Bilen är tillverkad 1968 och uttagen 1/1 -69. Kanske har nåt med det att göra?

/Fredrik
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

B20 fläkten ska vara orange (finns ny på svis tror jag) och b18 fläkten ska vara BM-gul.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply