Stackars B16 :(
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Jag hade inte kört på delsyntet. Det kan lösa upp O-önskvärda saker i motorn samt att den slamrar mer. Här finns fler oljor o fundera över om man är intresserad.
http://www.mlproduktservice.com/1745.html
http://www.mlproduktservice.com/1745.html
Volvo P1200VB 1958
För er som funderar på delsyntet läs vad Andreas_ace skriver här http://740klubben.server.nu/forum/viewt ... highlight=
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
B16
Vad trevligt att du slår ett slag för B16. Det var ju liksom där det började för Amazonen. Det är därtill den sista tre-lagrade motorn och den sista utvecklingen av det som började i PV 444. \"Top of the line\" så att säga
Har själv en av de sista i en 61-a och har köpt ett par \"reservmotorer\" av ren klåfingrighet. Kul att renovera. B16-motorn i bilen vet jag har gått 17500 mil och visst var det vändkanter i loppen men bara obetydliga. Lite skavstål, honing och nya ringar så blev det bra. Ventilerna var ok men antagligen vore det bra att byta styrningarna om det skall vara riktigt pedantiskt. Fast lite oljerök hör nästan till .
Fynd nr 2 har jag inte tagit isär så den vet jag inget om medan nr 3 sannolikt inte har gått särskilt mycket. Verkar helt oskruvad med en förgasare som inte har något glapp (!) i spjällaxeln. Det har jag inte råkat ut för tidigare och då har jag ett knippe VN 34:or som kommit med div fyndlådor. En del har tätning i bakkant men glappar gör dom.
Slipper vi nu alltför många lättsamma kommentarer om halva motorer, gjorda en generation senare, Fordkopior och annat strunt så kanske ditt initiativ kan bli en riktig guldgruva för dem som gillar B 16
Har själv en av de sista i en 61-a och har köpt ett par \"reservmotorer\" av ren klåfingrighet. Kul att renovera. B16-motorn i bilen vet jag har gått 17500 mil och visst var det vändkanter i loppen men bara obetydliga. Lite skavstål, honing och nya ringar så blev det bra. Ventilerna var ok men antagligen vore det bra att byta styrningarna om det skall vara riktigt pedantiskt. Fast lite oljerök hör nästan till .
Fynd nr 2 har jag inte tagit isär så den vet jag inget om medan nr 3 sannolikt inte har gått särskilt mycket. Verkar helt oskruvad med en förgasare som inte har något glapp (!) i spjällaxeln. Det har jag inte råkat ut för tidigare och då har jag ett knippe VN 34:or som kommit med div fyndlådor. En del har tätning i bakkant men glappar gör dom.
Slipper vi nu alltför många lättsamma kommentarer om halva motorer, gjorda en generation senare, Fordkopior och annat strunt så kanske ditt initiativ kan bli en riktig guldgruva för dem som gillar B 16
Var ute och motionerade min B16 idag efter att jag oljat in luftfiltret. Trevligt med motorer som går bra. Inget ventilslammer eller annat konstigt, bara viskar från motorn när den går på tomgång och så har vi det där högfrekventa mysiga ljudet på högre varv som B16 har. Låter nästan som ett flygplan när man varvar ner. Sen så har jag inte orkat byta ljuddämparen än så bilen är naturligtvis inte särskilt tyst.
B4B och B16 utvecklades väl föresten av pentaverken i Skövde eller är jag helt ute och cyklar?
B4B och B16 utvecklades väl föresten av pentaverken i Skövde eller är jag helt ute och cyklar?
Volvo P1200VB 1958
Min personliga uppfattning är att det inte finns någon motor som inte mår bra av syntetisk motorolja, det innebär bara fördelar, speciellt om du använder bilen när det är kallt ute, om du bara kör på sommaren så har det ju inte lika stor betydelse, men vid alla kallstarter så är syntetoljan överlägsen.Vad skulle ni, gott folk, rekomendera för olja i en gammal B16 motor?
Syntetoljor löser inte upp någonting, det finns en gammal myt om att det \"löser upp\" skräp som följer me oljan vilket inte är sant, detta var något som var sant för 40 år sedan på grund av dåliga mineraloljor som fanns på den tiden som fångade upp allt möjligt skräp i motorn, men innehåller ingen sanning med moderna oljor.
Vill samtidigt slå ett slag för billig olja också, det finns inga dåliga motoroljor längre, så om man köper billig olja och byter efter 500 mil istället för 1000 exempelvis så trivs motorn ännu bättre.
PS: Helt och hållet mina personliga åsikter så det finns ingen anledning för påhopp nu.
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Re:
http://www.cvi-automotive.se/resdela/2a ... torB16.htmMicke_932 wrote:Hur svårt/dyrt är det att få tag på reservedelar till B16/B4B nu för tiden kolvar, kolvringar, kamdrivning, oljepump osv ?
Sen så dyker det upp på tradera och diverse andra ställen ibland
Volvo P1200VB 1958
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
Här kan du också forska lite efter motordelar till B16.
http://www.vp-autoparts.com/
http://www.vp-autoparts.com/