Stackars B16 :(

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Vanlig mineralolja. Att den är tjock skadar inte om bilen har gått långt eller bara körs på sommaren. Läcker mindre och går tystare än om man använder för tunn olja. 20W-50 kör jag i min B16.
Volvo P1200VB 1958
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Tack, låter helt klart rimligt. Det finns ju de som föredrar delsyntet, men det är alltså inget för en B16? Själv har jag alltid använt mineralolja (visserligen till mina moppar :lol:, men ändå)
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Jag hade inte kört på delsyntet. Det kan lösa upp O-önskvärda saker i motorn samt att den slamrar mer. Här finns fler oljor o fundera över om man är intresserad.

http://www.mlproduktservice.com/1745.html
Volvo P1200VB 1958
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

För er som funderar på delsyntet läs vad Andreas_ace skriver här http://740klubben.server.nu/forum/viewt ... highlight=
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

B16

Post by Sture Swedberg »

Vad trevligt att du slår ett slag för B16. Det var ju liksom där det började för Amazonen. Det är därtill den sista tre-lagrade motorn och den sista utvecklingen av det som började i PV 444. \"Top of the line\" så att säga :)
Har själv en av de sista i en 61-a och har köpt ett par \"reservmotorer\" av ren klåfingrighet. Kul att renovera. B16-motorn i bilen vet jag har gått 17500 mil och visst var det vändkanter i loppen men bara obetydliga. Lite skavstål, honing och nya ringar så blev det bra. Ventilerna var ok men antagligen vore det bra att byta styrningarna om det skall vara riktigt pedantiskt. Fast lite oljerök hör nästan till :).
Fynd nr 2 har jag inte tagit isär så den vet jag inget om medan nr 3 sannolikt inte har gått särskilt mycket. Verkar helt oskruvad med en förgasare som inte har något glapp (!) i spjällaxeln. Det har jag inte råkat ut för tidigare och då har jag ett knippe VN 34:or som kommit med div fyndlådor. En del har tätning i bakkant men glappar gör dom.

Slipper vi nu alltför många lättsamma kommentarer om halva motorer, gjorda en generation senare, Fordkopior och annat strunt så kanske ditt initiativ kan bli en riktig guldgruva för dem som gillar B 16 :) :)
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Var ute och motionerade min B16 idag efter att jag oljat in luftfiltret. Trevligt med motorer som går bra. Inget ventilslammer eller annat konstigt, bara viskar från motorn när den går på tomgång och så har vi det där högfrekventa mysiga ljudet på högre varv som B16 har. Låter nästan som ett flygplan när man varvar ner. Sen så har jag inte orkat byta ljuddämparen än så bilen är naturligtvis inte särskilt tyst. :)

B4B och B16 utvecklades väl föresten av pentaverken i Skövde eller är jag helt ute och cyklar?
Volvo P1200VB 1958
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Vad skulle ni, gott folk, rekomendera för olja i en gammal B16 motor?
Min personliga uppfattning är att det inte finns någon motor som inte mår bra av syntetisk motorolja, det innebär bara fördelar, speciellt om du använder bilen när det är kallt ute, om du bara kör på sommaren så har det ju inte lika stor betydelse, men vid alla kallstarter så är syntetoljan överlägsen.

Syntetoljor löser inte upp någonting, det finns en gammal myt om att det \"löser upp\" skräp som följer me oljan vilket inte är sant, detta var något som var sant för 40 år sedan på grund av dåliga mineraloljor som fanns på den tiden som fångade upp allt möjligt skräp i motorn, men innehåller ingen sanning med moderna oljor.

Vill samtidigt slå ett slag för billig olja också, det finns inga dåliga motoroljor längre, så om man köper billig olja och byter efter 500 mil istället för 1000 exempelvis så trivs motorn ännu bättre.

PS: Helt och hållet mina personliga åsikter så det finns ingen anledning för påhopp nu.
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Ja tanken var ju att den har tråden skulle bli en samlingspunkt för all information och alla frågor om B16 som folk här på forumet kunde tänkas vara intresserade av så det vore ju kul om det blev så också...
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Hur svårt/dyrt är det att få tag på reservedelar till B16/B4B nu för tiden kolvar, kolvringar, kamdrivning, oljepump osv ?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

Micke_932 wrote:Hur svårt/dyrt är det att få tag på reservedelar till B16/B4B nu för tiden kolvar, kolvringar, kamdrivning, oljepump osv ?
http://www.cvi-automotive.se/resdela/2a ... torB16.htm

Sen så dyker det upp på tradera och diverse andra ställen ibland
Volvo P1200VB 1958
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

KG har också en del till B16 kvar...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Halloj!

Vilka mått ska ett 6-volts batteri till en PV ha?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Verkar som att B16 har inbyggd ölpump också :P

http://cgi.ebay.com/Volvo-B16-Buckelvol ... dZViewItem
Volvo P1200VB 1958
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Någon som vet hur stort det ska vara eller kan mäta på sin bil?
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Här kan du också forska lite efter motordelar till B16.
http://www.vp-autoparts.com/
Post Reply