Div ritningar,Uppdat Dieseltrollets krängningshämmarhållare
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.
De var nog ja med ser jag, 10mm ska det vara på båda dessa hål, står så på ritningen nu
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.
Kanon fint! Blir till att svarva sig kamlagers avdragare när skolan börjar igen
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg
Om man får önska sig så.... varför inte en rattavdragare. Och Hasse... tack för att du ställer upp o fixar ritningar, ovärderligt.....Hasse63 wrote:Något annat specialverktyg till B16-18-20 som önskas tror jag kan fixa de mest förekommande med lite respons.
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
Anno 1965
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.
ett proffs är du på detta .ditt jobb vad är det, ritare antar jag .har visat några kompisar dina verk .betyg du är en som vet vad du gör ,=100% av alla
själv har jag en pärm med dina ritningar inplastade .
texten på pärmen är proffsritade verktygs detaljer amazon p1800 m.m.
tackar tackar
själv har jag en pärm med dina ritningar inplastade .
texten på pärmen är proffsritade verktygs detaljer amazon p1800 m.m.
tackar tackar
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.
Så kul med positiv respons, mera mera
Jag jobbar på ett Serviceboende för lätt förståndshandikappade nu för tiden, innan på en bilskrot. Har gått en industriplåtslagarutbildning för ca. 30 år sen och då lärde jag mig ritningsläsning.
Ska försöka mig på en rattavdragare bara jag hittar min originalratt Eller om någon vill skriva ner måtten mellan de båda skruvarna och längden på dom, även den mittre så fixar jag resten
Jag jobbar på ett Serviceboende för lätt förståndshandikappade nu för tiden, innan på en bilskrot. Har gått en industriplåtslagarutbildning för ca. 30 år sen och då lärde jag mig ritningsläsning.
Ska försöka mig på en rattavdragare bara jag hittar min originalratt Eller om någon vill skriva ner måtten mellan de båda skruvarna och längden på dom, även den mittre så fixar jag resten
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.
Vad för karroseriskruv använde du? Några speciella eller tog du det du hade hemma? Hittade ett gäng skruva hos farsan som såg ganska vettiga ut. Typ takplåtsskruvar så behöver ett par större brickor för att det ska bli bra. Finns det någon tumregel om hur grov borr man ska ha i förhållande till skruven? typ lika grov borr som tjockleken på kroppen på skruven kanske?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.
Eftersom jag jobbat på en bilskrot och ränsat undan en massa krocktestade saabar så har jag tagit redas på "nya" skruvar. Minns inte hur dom såg ut dom jag använde.
Ett tips är att slå hål med en pryl så får man mer att dra fast i.
Ett tips är att slå hål med en pryl så får man mer att dra fast i.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.
Får jag inflika en liten detalj här, om det nu är ett gångbart tips?
Jag har jobbat med elektronikmontage förut, och bl.a. Ericsson hade väldigt mycket utrustning med en typ av självgängande skruv. Den förekom i dimension från M3 upp till M6, som jag kom i kontakt med. Det var uteslutande kullrig Torx-skalle på den.
Skruven var svagt konisk i spetsen, men även lite "trekantigt" fasad dom första millimeterarna. Inga skarpa trekanter, men tittade man på skruven framifrån, så kunde man skönja trekantformen. Och dom gick inte bara in i tunnplåt, utan skar sig in i flera millieter tjockt gods. Och dom var alltid gulkromaterade, så det var ett litet rostskyddsplus.
Dessvärre har jag rakt glömt av beteckning på den här skruven, men den användes som sagt av Ericsson, och ryktesvis sas det att den gick att köpa hos dom större leverantörerna. Prova den här t.ex:
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/127 ... e.2010.pdf
Eller den här:
http://www.solidcomponents.com/company/ ... AA&Lang=46
Jag skall inte påstå att det är just dom här typerna som jag har länkat till, men dom är väldigt lika till utseendet i alla fall.
Har man någon bekant som jobbar i eller i närheten av Ericssons utrustningar, främst AXE-växlar och liknande, så kan man ju höra sig för om vederbörande eventuellt vet något om typbeteckning på skruven.
Annars finns det en enkel tumregel när det gäller M-gängor. Storlek på hålet innan gängskärning får man fram genom att multiplicera skruvdiametern med 0,8. Då får man rätt borrhål för gängtappen.
Exempel: En M5 skruv, 0,8 x 5 = 4.0. Eller en M8, 0,8 x 8 = 6,4. Denna enkla tumregel lär hålla ända upp till M14. Om någon petimeter läser på baksidan av ett skjutmått, så upptäcker han att det inte stämmer riktigt, men vi talar om hundradelar av en millimeter, och vad gör det i sammanhanget? Med ett lite ofräscht och slött borr, eller en lite klumpig handborrmaskin, så har man ändå spelat bort dom hundradelarna.
Jag har jobbat med elektronikmontage förut, och bl.a. Ericsson hade väldigt mycket utrustning med en typ av självgängande skruv. Den förekom i dimension från M3 upp till M6, som jag kom i kontakt med. Det var uteslutande kullrig Torx-skalle på den.
Skruven var svagt konisk i spetsen, men även lite "trekantigt" fasad dom första millimeterarna. Inga skarpa trekanter, men tittade man på skruven framifrån, så kunde man skönja trekantformen. Och dom gick inte bara in i tunnplåt, utan skar sig in i flera millieter tjockt gods. Och dom var alltid gulkromaterade, så det var ett litet rostskyddsplus.
Dessvärre har jag rakt glömt av beteckning på den här skruven, men den användes som sagt av Ericsson, och ryktesvis sas det att den gick att köpa hos dom större leverantörerna. Prova den här t.ex:
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/127 ... e.2010.pdf
Eller den här:
http://www.solidcomponents.com/company/ ... AA&Lang=46
Jag skall inte påstå att det är just dom här typerna som jag har länkat till, men dom är väldigt lika till utseendet i alla fall.
Har man någon bekant som jobbar i eller i närheten av Ericssons utrustningar, främst AXE-växlar och liknande, så kan man ju höra sig för om vederbörande eventuellt vet något om typbeteckning på skruven.
Annars finns det en enkel tumregel när det gäller M-gängor. Storlek på hålet innan gängskärning får man fram genom att multiplicera skruvdiametern med 0,8. Då får man rätt borrhål för gängtappen.
Exempel: En M5 skruv, 0,8 x 5 = 4.0. Eller en M8, 0,8 x 8 = 6,4. Denna enkla tumregel lär hålla ända upp till M14. Om någon petimeter läser på baksidan av ett skjutmått, så upptäcker han att det inte stämmer riktigt, men vi talar om hundradelar av en millimeter, och vad gör det i sammanhanget? Med ett lite ofräscht och slött borr, eller en lite klumpig handborrmaskin, så har man ändå spelat bort dom hundradelarna.
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. Uppdat B16.
Vad beträffar tumregeln på M gängor så blir felet ibland större än några hundradelar tex M10 ska borras med 8,5mm dvs 0,5 mm större än tumregeln, på vissa andra stämmer det däremot tillräckligt bra. En exaktare metod är att ta gängdiametern minus stigningen, då stämmer det någorlunda på samtliga dimensioner även på M-fingäng samt UNC/UNF.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm
Som av en händelse hittar jag den här artikeln i tidningen Ny Teknik, som apropå till mitt inlägg om skruvar längre upp i tråden. Det står 25 år i inlägget, och det kan stämma bra med när jag såg den första gången.
Bilindustrin går i spinn över trekantig skruv
Av: Hans Dahlquist Ny Teknik.
Publicerad 2010-03-30, 11:47 11 kommentarer
Äntligen har det lossnat för skruven som inte lossnar. Volvo, Jaguar, Ford är några av dem som gått över till den självlåsande, trekantiga skruven som gör sina egna gängor.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/automati ... 753975.ece
Bilindustrin går i spinn över trekantig skruv
Av: Hans Dahlquist Ny Teknik.
Publicerad 2010-03-30, 11:47 11 kommentarer
Äntligen har det lossnat för skruven som inte lossnar. Volvo, Jaguar, Ford är några av dem som gått över till den självlåsande, trekantiga skruven som gör sina egna gängor.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/automati ... 753975.ece
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm
Hei.
Ny her på forumet, men har fulgt med en stund, og lest gjennom mange emner.
Bra initiativ å legge ut tegninger på spesialverktøyet.
Om noen kunne lagt ut tegninger av dorene for utpressing og innpressing av ventilstyringer, vore jag tacksam
Skal prøve å få lagt ut litt bilder av min 64' 121 i originalt bruksstand etterhvert også.
Ny her på forumet, men har fulgt med en stund, og lest gjennom mange emner.
Bra initiativ å legge ut tegninger på spesialverktøyet.
Om noen kunne lagt ut tegninger av dorene for utpressing og innpressing av ventilstyringer, vore jag tacksam
Skal prøve å få lagt ut litt bilder av min 64' 121 i originalt bruksstand etterhvert også.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Gyllengul (84)
414-247
50233
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm
Har du bild på verktyget? Hm. behövs det ett specialverkyg? går det inte att ta hjälp av en skruvskalle och en hammare, en press eller en kraftig pelarborrmaslin bör också gå.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm
Det er egne dorer for utpressing og innsetting.
SVO 2818 og SVO2819.
Planen var å samle tegninger på alle verktøyene.
SVO 2818 og SVO2819.
Planen var å samle tegninger på alle verktøyene.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Gyllengul (84)
414-247
50233
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm
Uppdaterad:
Se trådens början
Se trådens början
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Ritning till kamdrevsavdragare, Kamlagerverktyg. mm mm
Stort tack för ritningarna!
Vad gäller avdragare för kamdrev och vevaxeldrev, så kan ett alternativ till egentillverkning vara B-tema:
Deras trearmade avdragare med artikelnummer 19-1127 fungerar för demontering av kamdrevet.
Man skruvar isär avdragarens skänklar och pillar in dem var och en för sig i kamdrevets hål.
När man sedan skruvar ihop skänklarna igen, så sitter avdragaren som berget.
Vevaxeldrevet, som ofta sitter hårdare än kamdrevet, kan tas bort med lageravdragare (art. nr 20-352).
Förutom denna behöver man även två skruvar, UNC 5/16, med en längd om ca 50-60 mm.
Dessa passar i kamdrevets gängade hål.
Då dessa avdragare kostar 65 resp 80 kr, så är de ett prisvärt alternativ till egentillverkade verktyg.
För min egen del handlade valet dock inte om pris, utan om bristande möjligheter till även den
enklaste form av verktygsmakeri... . Mitt syfte med detta inlägg är ej att göra reklam för B-tema,
utan att ge tips till dem som har samma begränsningar som jag.
Vad gäller avdragare för kamdrev och vevaxeldrev, så kan ett alternativ till egentillverkning vara B-tema:
Deras trearmade avdragare med artikelnummer 19-1127 fungerar för demontering av kamdrevet.
Man skruvar isär avdragarens skänklar och pillar in dem var och en för sig i kamdrevets hål.
När man sedan skruvar ihop skänklarna igen, så sitter avdragaren som berget.
Vevaxeldrevet, som ofta sitter hårdare än kamdrevet, kan tas bort med lageravdragare (art. nr 20-352).
Förutom denna behöver man även två skruvar, UNC 5/16, med en längd om ca 50-60 mm.
Dessa passar i kamdrevets gängade hål.
Då dessa avdragare kostar 65 resp 80 kr, så är de ett prisvärt alternativ till egentillverkade verktyg.
För min egen del handlade valet dock inte om pris, utan om bristande möjligheter till även den
enklaste form av verktygsmakeri... . Mitt syfte med detta inlägg är ej att göra reklam för B-tema,
utan att ge tips till dem som har samma begränsningar som jag.