Shifts 65a | Nya bilder sid 7

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re:

Post by Cpt Tuttle »

Lars Bd wrote:Är epoxifärg egentligen så bra?
Vad jag har sett så tål färgen inte slag (stenskott?) och spricker lätt, kanske tål den inte små böjningar i materialet heller som jag antar kan ske på bärarmar.
Jag har bara bra erfarenheter av epoxy...
Provade en gång att stå och böja en plåtbit som var målad med epoxy, i vanliga fall spricker ju färgen loss på en gång, plåten gick av före det lossnade färg.

Den är eländig få bort från de flesta material, inklusive glas.

Slagtåligheten är bra såvitt JAG sett, har ej heller fått erfara sprickor, men men...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

2k lack tål ju inte stenskott utan att släppa, du ser ju hur motorhuven ser ut på en bil som är ett par år gammal. Jag håller på epoxyn i detta fallet.
Bygger amazon-66 med B20E motor
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Det har inte hänt så mycket sedan senast. Lite puts, renovering av förgasaren, inköp och puts. Framvagnen har fått lite fler delar lackerade, men jag saknar en del som gör att jag inte kan fortsätta. Här kommer lite bilder i alla fall.


Väntar på att få sättas på plats.
Image


Ny packning
Image

Köpte mig en sportratt på skroten för en tjuga. Så nu har jag lackat den mattsvart och polerat navet. Ska bara hitta något fint överdrag till den.
Image


Tyvärr så har jag tappart bort en sån här, men för att få beställa från CVI lär man handla för 400 till. Så nu sitter jag fast ett tag.
Någon som vet vart man kan köpa en sån här, och ingenting mer?
Image

Lite nytt krimskrams
Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Den för 400:- är de till övre bärarm, inre infästningen :?: (det tog mig c:a 60 sekuder att komma fram till det, först kändes det som en \"omöjlig del\" att placera, vilket retade mig en del eftersom jag har hållt i nästan alla delar. men vi får se om min gissning är rätt)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Oj, det kanske jag borde ha skrivit! Visst har du rätt! Jag ser jag att var ännu mer otydlig. Den grejen kostar 100kr, men man lär handla för minst 500kr.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Skall kolla skrotlådan imorgon. Om jag har en så sänder jag den till dig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Hittade ett gäng PM din adress om du vill ha en

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Lite lack
Image

Lite mer lackat
Image

Har slipat lite rost idag på \"bussningshylsorna\", denna fick jag av QV, tack så mycket! Ska slipa lite till, sen på med något rostskyddande. Det är en ny bussning i, testmonterade bara lite.
Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Shifts 65a - Lite nyköpt

Post by pråm_amazon »

fint med det med balken:D håller sj på med samma sak just nu. hitta en kille som blästrar hela balk å länkarmar, fronten + en moped ram :oops: han skulle ha under 500lappen:D å han epoxy grundar det också
Amazon -62
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a - Lite nyköpt

Post by Shift »

Det har gått rätt segt på senaste, då bilen står i Borlänge 20 mil härifrån. Men nu är framvagnen nästan klar, ska bara iväg till någon verkstad och pressa i bussningarna till nedre länkarmarna.

Annars har jag köpt mig två kompletta förgasare med grenrör, som jag ska fräscha till lite. Hade just blästrat och sotat mitt enkelgrenrör och fixat den zenith-förgasaren, men jag får trösta mig med att tradera finns.
Ska dra till Borlänge och hämta bilskrället bara jag hittar någonstans att ställa det här, så ifall någon vet någon som har en lada eller garage till utlåning i Uppsala-trakten får gärna säga till.

Image

Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a - Lite nyköpt

Post by Shift »

Ser att jag inte har uppdaterat på år och dar, trots att jag nästan dagligen pillar lite med Amazonen, eller snarare med delarna till den. Som bekant står bilen 20 mil bort, och därför har jag inte sett henne på väldigt länge. För det är ingen idé att pilla där den står nu. Så istället har jag fixat med delarna till den som kommer från min förra Amazon.

Nu är drivlinan komplett, och jag har fixat det mesta förutom motorn. Men till den ska jag köpa en utbytestopp, för jag ska få en B20-topp av en polare. Så när det är fixat är det bara att lyfta i motorn och starta. Men jag har fortfarande inte bestämt mig om jag ska sätta dit renoverade framvagnen eller om jag ska använda den som sitter på nu. Vill bara få den rullande och sedan fixa vartefter.

Hela projektet har och kommer att ta tid, för när man lever på studielån så får man köpa grejer när ekonomin tillåter. Men nu har jag fått upp ett sånt sjukt sug, och jag hoppas att bilen ska vara rullande och körbar till i juli.

I år har jag fixat:
*Städat upp och gjort rent HIF 6:orna
*Köpt nedre fjäderfäste som saknades
*Pressat i bussningarna i framvagnen
*Köpt och gått igenom en m40
*Köpt sprängkåpa och arm
*Fixat till manövercylindern
*Avrostat delar till bakvagnen som också ska renoveras
*Skaffat en B20-topp
*Diverse annat småpill med strömbrytare, givare, instrument och inredning.

Det jag väntar på nu är pengar till toppen, och sen är det bara att åka upp
till bilen, frakta iväg den till någon vänlig själ i Borlänge-trakten och sätta dit låda och motor.

Image

Image

Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Shifts 65a

Post by Rappel »

den där framvagnen gillar jag att kolla på helt klart :D kanon fint!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Shifts 65a

Post by hero »

underbar framvagn som sagt. Såndär vill jag med ha! måste ju kännas underbart att skruva fast den..
Praise the Lowered
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Shifts 65a

Post by Shift »

Ja den kommer nog att bli en fröjd för ögat ditsatt! Men nog har det tagit tid allt :D
Utan bidrag från QV hade det tagit ännu längre tid, så ett stort tack till honom!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Shifts 65a

Post by Uffe »

Riktigt bra jobbat och ett fantastiskt fint resultat. Detta med listor på vad man åstakommit är en psykologiskt bra sak. Har man bara listorna på vad man skall göra kan man lätt bli lite knäckt. Jag har faktiskt skapat en totallista där allt planerat står och denna bockas av med annan färg då man är klar med den punkten. Det är ju faktiskt en in i h-e massa punkter man gör vid en renovering :shock: Kan tro det skall bli gytt att sätta dit framvagnen och de andra pryttlarna 8)
Amazon 1957
Post Reply