Heinan´s Amazon -65 projekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Hasse63 »

Lösningen är att köra på, vet inte dina resurser men inget är omöjligt med enkla medel, så fortsätt på det du tänkt och kämpa på för att nå dit.

Man behöver inte pelarlyft/ smörjgrop, bläster, kompressor, all sköns verktyg mm mm men det underlättar. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hasse63 wrote:Lösningen är att köra på, vet inte dina resurser men inget är omöjligt med enkla medel, så fortsätt på det du tänkt och kämpa på för att nå dit.

Man behöver inte pelarlyft/ smörjgrop, bläster, kompressor, all sköns verktyg mm mm men det underlättar. :wink:
Ja, det e väll det och jag har resurser så jag klarar mig :wink: Enda problemet för mig är pengar och tid då jag pluggar, men i sommar blir det jobb och dom pengarna jag får ihop då går raka vägen till amazonen :)
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Jahopp, har plockat ner den ytterligare :wink: har börjat dra ur elen bakom instrumentpanelen och försökt ta bort instrumentpanelen. Finns bara ett problem och det är att tandningslåset sitter ivägen... Hur har ni löst detta? Borrat ur bultarna? Eller ska man låta instrumentbrädan sitta kvar? Annars har det flytit på bra :)

Image

Image
Avdragaren

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Har ändrat mig och struntar i att lacka instrumentpanelen och detaljerna inuti bilen. Det kändes som att det blev lite mycket jobb att plocka ner allt där :? Innertaket är så pass fint och lacken är i toppskick på insidan så det spelar ändå ingen roll, bara lite putsning behövs :wink: Så insidan blir svart med röd inredning :) Men jag vet inte vad bilen ska få för lack, men det lutar åt vinröd eller mörkgrön just nu 8)

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Lite update nu :wink:

Nu har jag plockat ut vindrutan fram och sidoruterna bak, tagit bort lister och börjat svetsa lite :) Jag har också fått hem sandplåtar :wink:

Image
Bockat och svetsat till biten

Image
Svetsat

Image

Image
Sandplåtarna

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hej igen! fick ett paket från cvi idag :)

Image

//Victor
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Hasse63 »

fin lagning i bagaget. inget billigt packet du hämtade ut :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hasse63 wrote:fin lagning i bagaget. inget billigt packet du hämtade ut :wink:
Tackar, vart rätt nöjd för att vara den första plåten jag någonsin bockat till, dock blev det inte riktigt bra genombränning på svetsarna :) nej, det kostar en del men det kändes rätt nödvändigt :wink: Fast nu kommer det inte bli så mycket gjort eftersom jag åker till grekland på lördag och är borta i tre veckor :D

//Victor
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Hasse63 »

Ok.. om du vill ha slätt bagagerumsgolv så får du nog punkta upp den synerligen snygga förstagångstillbockningsplåten på undersidan om sveten nu bara ligger på ytan.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hasse63 wrote:Ok.. om du vill ha slätt bagagerumsgolv så får du nog punkta upp den synerligen snygga förstagångstillbockningsplåten på undersidan om sveten nu bara ligger på ytan.
Det är ingen fara så, svetsarna har bränt in men dom skulle kunnat blivit lite lägre bara :wink:
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Jahopp, nu har sommarn gått och inte mycket har blivit gjort på amazonen, dels för att jag har jobbat och varit i grekland, men växellådan rasade på novan så då gick det åt tid och pengar på den också. Sen var jag tvungen att fräscha upp den allmänt inför wheels träffen i barkarby :) Men idag har jag fått lite gjort på amazonen i alla fall!

Image
Passagerarsidan

Image
Förarsidan som en kompis bockade till

Image
Urkapat

Image
Det som kapats ur

Sen ska allt svetsas och målas!

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Update igen!

Idag blev det en heldag med amazonen, passagerarsidan är snart klar :) har en fråga bara angående målning, ska man måla med blymönja innan man målar med 2K lack eller ska man måla 2K lack direkt på plåten? Blev i alla fall nöjd med arbetet idag!

Image
Plastbrickan som blev förstörd på förarsidan och en ny som jag hittade inne i sparklådan :lol:

Image
Golvet svetsat på passagerarsidan

Image
Svetsat och klart! :wink:

Image
Den gamla biten!

Förhoppningsvis kommer jag fortsätta i veckan eller nästa helg, men man måste ju hinna träffa kompisar också :)
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Mats Lysekil »

Hej Moroten! Kul och följa dina vedermödor,,,,,,,,,,,När det gjäller målning så ska du se till att plåten är så ren som möjligt, på den lack firman jag arbetar använder vi en speciell metall rengöring som har namnet 360 fabrikat Glasurit, det finns säkert andra fabrikat som har motsvarigheter. Lägg på med pumpflaska eller trasa, (glöm inte att ta på dig gummihandskar huden suger snabbt upp lösnings medel och efter 2 min har du det i utandningsluften och det är väl onödigt?) använd en röd skotteduk grov o "skura" plåten torka torrt med rena trasor är man riktigt noga tvättar man och torkar tills sista trasan inte har någon skit på sig, blås rent o torrt med tryck luft i alla skrymslen.
Nu finns det fler vägar att gå antingen en 2 komp Epoxy primer t.ex Hagmans,, tänk bara på att Epoxy i tjockare lager har lång tork tid så att du inte målar över med topplack och stänger in Epoxyns lösningsmedel. Sedan kan du gå vidare med en 2K billack( min ständiga käpphäst är att mattera den invändiga målningen med matt pasta för att inte få så "kladdigt intryck) Vet ej vilken kulör du valt att måla karossen i???

En annan väg är att köpa den billigare industri färgen Tema dur den finns i glans 20( Väldigt natt) den innehåller rostskyddande bestånd delar,, du kan få den bruten men förstås inte i så många olika kulörer som en 2K billack.

Även om du har Guld att lägga på plåten så är det bortkastat om du inte är mycket NOGA men rengöring.
En bra jämförelse är att tänka på hur det är när man är hos "Käftis" om de inte var så noga med rengöring, skulle väl blomberna gå som Vakt paraden ut ur munhålan :mrgreen:
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Mats Lysekil wrote:Hej Moroten! Kul och följa dina vedermödor,,,,,,,,,,,När det gjäller målning så ska du se till att plåten är så ren som möjligt, på den lack firman jag arbetar använder vi en speciell metall rengöring som har namnet 360 fabrikat Glasurit, det finns säkert andra fabrikat som har motsvarigheter. Lägg på med pumpflaska eller trasa, (glöm inte att ta på dig gummihandskar huden suger snabbt upp lösnings medel och efter 2 min har du det i utandningsluften och det är väl onödigt?) använd en röd skotteduk grov o "skura" plåten torka torrt med rena trasor är man riktigt noga tvättar man och torkar tills sista trasan inte har någon skit på sig, blås rent o torrt med tryck luft i alla skrymslen.
Nu finns det fler vägar att gå antingen en 2 komp Epoxy primer t.ex Hagmans,, tänk bara på att Epoxy i tjockare lager har lång tork tid så att du inte målar över med topplack och stänger in Epoxyns lösningsmedel. Sedan kan du gå vidare med en 2K billack( min ständiga käpphäst är att mattera den invändiga målningen med matt pasta för att inte få så "kladdigt intryck) Vet ej vilken kulör du valt att måla karossen i???

En annan väg är att köpa den billigare industri färgen Tema dur den finns i glans 20( Väldigt natt) den innehåller rostskyddande bestånd delar,, du kan få den bruten men förstås inte i så många olika kulörer som en 2K billack.

Även om du har Guld att lägga på plåten så är det bortkastat om du inte är mycket NOGA men rengöring.
En bra jämförelse är att tänka på hur det är när man är hos "Käftis" om de inte var så noga med rengöring, skulle väl blomberna gå som Vakt paraden ut ur munhålan :mrgreen:
Tackar för det svaret! men måste man använda metallrengöring, funkar inte förtunning? om man grundar med hagmans epoxyprimer, måste man måla med 2K lack efter eller kan man lägga underredsmassa direkt på primern? jag har en annan 2K lack som är till för att måla metall som ligger under vatten på båtar, kan den fungera tro? blev mycket frågor nu :P

//Victor
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Mats Lysekil »

Hej Victor! Du kan oxå tvätta med förtunning, det låter vettigt att använda 2K färgen som var till för metall, under vatten linjen. Läs noga på burken det ska kanske vara en topplack över grunden. Att lägga underreds massa direkt på Epoxy primer, är ingen bra ide` det behöver vara lite tjocklek på färg uppbyggnaden, Epoxyn biter bra NEDÅT på väl rengjord plåt, men den behöver skyddas ovanifrån av en tät topplack!
Mvh Mats
Post Reply