Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by Rappel »

om jag fattar dig rätt så menar du vid gammla sjukhuset vid rondelen där! där står de ALLTID en amazon som er exakt ut som din och de är en väldigt gammal och kort gubbe som har den haha jag tror han tittar mellan ratten och rattnavet haha :D jag hörde med min chef men han kunnde inte riktigt säga vem de var! han trorde att han kanske visste! :? de finns tydligen nån i degerbäcken som har en upp sjö med gammla bilar ocg skrott dock vet jag inte om de är samma mäniska :? :)
låt oss se lite mer bilder på din amazon kul att den är från boden!! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by cruisingphill »

Ja precis, det höga huset vid kanonrondellen, tvärs över gatan från soldathemmet O2, där bodde jag nämligen under min senaste vända i Boden, då stod både min och den andra Amazonen där, ibland bredvid varandra men jag såg aldrig ägaren till den andra..

Jag köpte min bil av ett par i 30-40 års åldern vill jag minnas, de hade iaf inte en massa andra bilar utan verkade ha det städat o så på deras tomt så jag tror inte det är samma som din chef tänkte på..

Det roliga med min Amazon var att den fanns på annons på Blocket i säkert en månad innan jag köpte den, såg den samtidigt som den lades ut men hade inget intresse då, sen när en kollega berättat att han kollat på en Amazon (samma) så väcktes mitt intresse, samt att den 240 jag hade som vinterpulka då började närma sig döden så jag for iväg o kollade på den, och nu har jag haft bilen i ett år.

Jag skulle gärna visa mer bilder på både det ena och tredje men jag är åter hos min flickvän i Kalmar så bilen står nere i Skåne, jag har börjat studera på heltid och pengarna tryter så någon renovering har jag inte komit igång med iheller, dock så lutar det åt att jag kanske kan låna garaget hos tjejen och ha bilen här uppe, något att syssla med när hjärnan svider:P


Över och ut, jag blir backen!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by cruisingphill »

Det var någon i tråden som ville att jag skulle scanna in ett tillbehörshäfte som jag fick med bilen, har kikat lite närmare på den och det står "RK 2711. 6 67. 75000" nere i ena hörnet. Kan det vara att den är tryckt månad 6 1967 i 75000ex?

Scannar den iaf om någon är intresserad att titta? Är 17 ark så 34 bilder blir de vid scanning..

Var skall jag lägga upp det hela? Hade jag haft Acrobat så hade jag skapat en PDF men jag har inte det, ska jag lägga det som en Zip?

Jag har även orginal Garantibok - Förgasarmotorer, Garantibok - Personvagnar samt Servicebok om det intresserar någon, kanske finns på den sidan med alla andra Amazontrycksaker?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by Shift »

Det finns gratis PDF-konverterare på internet :)
Vore jätteintressant!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by Hasse63 »

Ladda ner gratis :arrow: http://softshareware.com/view/adobe/se/se" onclick="window.open(this.href);return false;.

Då jag scannade en Start & Speed tidning nyligen så kunde jag i scannerprogramed välja pdf-format.

Karl-Erik på Amazonpicture kan vara intresserad av materialet.
Här kan man annars ladda upp. http://www.scribd.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by cruisingphill »

Jag mailade bilderna i en ZIPfil till Karl Eric på VolvoAmazonpictures.com och han har nu sammanställt dem i en PDF:)

Direktlänk till filen: http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... log_67.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Enjoy!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by Rappel »

haha de va kul att kolla! bland anat en 123gt varvräknare för 120kr :D
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by cruisingphill »

Då har jag äntligen efter mer än ett års längtan fått fatt i ett garage jag kan få låna, det är flickvännens föräldrars garage som finns i det hus jag o tjejen bor i och det är både rymligt och uppvärmt, helmysigt med andra ord:)

Jag var ute igårkväll och började pilla lite lätt, har tagit ur mattor för o torka ur bilen riktigt och fick sedan ett ryck att se över förgasaren så den åkte av och plockades i bitar, har inte donat med dessa förgasare förr men det vart inga problem, enkel uppbyggnad måste jag säga, dock lite frågor har jag..

1. Dämpnålen som sitter i trotteln, den har en mässingsklump, en bricka som är konad innåt i ena sidan samt en spårsäkring som håller ihop det hela, jag tog isär detta och skulle rengöra sen fick jag alzaimers-light och glömde helt i vilken ordning det satt, samt åt vilket håll koningen på brickan ska vara.

2. Spjället, jag tog av det för att kunna komma åt att rengöra överallt, jag var noga med att dokumentera hur det ska sitta men skruvarna som håller själva plattan i axeln såg ut att ha rester av loctite på sig, ska det vara en droppe sådant på var skruv när jag monterar det igen?

3. Ska/kan man byta spjällaxeln? Den ser ut att vara nedsliten lite ovalt, eller förskjutet kanske man kan säga förhållandevis till den stump som sticker ut på ena sidan.

Hur som helst, jag bifogar lite bilder för sånt är ju alltid kul att visa och kanske för andra att se? :D

Garaget, utrymmet till vänster ska rensas då en andra port ska öppnas där:)
Image

Innan demontering, skitig!
Image

Väldigt geggig och smutsigt överallt!
Image

Demontering påbörjat, delarna ska rengöras..
Image

Det mesta rengjort i avfettning med tandborste, fint blir det!
Image

Bara själva förgasarkroppen kvar, den dock få ligga ett slag i avfettning så det släpper bättre, är svårt att
komma åt med tandborsten överallt. Sen ska alla yttre delar poleras så det blänker fin-fint :D
Image



Nu måste jag bara få tag i en renoveringssats med packningar, o-ringar och andra slitdelar som kan bytas.
Förgasaren har ju fungerat snålt och bra innan men det känns alltid bra att ha gjort det extra säkert,
om inte annat så lär man sig förbaskat mycket av det!!!

Allt för nu, hej svejs!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 5 Mars

Post by Rappel »

fint med ett stort garag (stort för mig iaf) :roll: :D såg att biltema säljer renoveringssatser till dom där gasarna! nån vet vet hur dom funkar? en polare har iaf köpt den satsen till sin 240 och de verkar då funka bra änsålänge :roll: lycka till! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 5 Mars

Post by Uffe »

Gott jobbat med förgasaren och skönt med ordentligt garage :)
Amazon 1957
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 5 Mars

Post by cruisingphill »

Rappel wrote:fint med ett stort garag (stort för mig iaf) :roll: :D såg att biltema säljer renoveringssatser till dom där gasarna! nån vet vet hur dom funkar? en polare har iaf köpt den satsen till sin 240 och de verkar då funka bra änsålänge :roll: lycka till! :wink:
Jag håller mig nog undan Biltema vad gäller delar till bilen, ska köra till känd skånsk rallytrimmare o köpa där istället;)
Uffe wrote:Gott jobbat med förgasaren och skönt med ordentligt garage :)

Jess, är väldigt härligt med utrymme som både är varmt, rymligt och välutrustat..allt är bättre än att skruva ute på gatan en regnig höstkväll!



Har varit ute och putsat lite då jag vart nyfiken på hur det skulle se ut..provade först att bara använda autosol men det blev inte som önskat så jag tog och putsade med P2000 våtslippapper rejält innan jag polerade med autosol, blev betydligt bättre..

Bilder på arbetet...

Putsat locket till gasarn..
Image

Flottörhuset oputsat, se vilken skillnad i finish;)
Image

Flottörhuset före polering
Image

Efter polering..bilden gör sig inte rättvis, är mycket mer blankt än vad det ser ut att vara..mobilkamera :?
Image

Sedan kan jag uppmärksamma folket på att man kan köpa burkar om 1200gram citronsyra på ÖoB (Överskottsbolaget) för 49kr...räcker hur länge som helst typ, iallafall till många badkar fyllda med rostiga delar!
Image


Jag har fortfarande ännu inte rengjort själva förgasarhuset då jag inte haft något att rengöra med, har köpt en dunk diesel idag som jag tänkte låta det ligga och dra i någon dag sedan tandborsta den ren och sedan putsa o polera bäst det går, finns ju otroligt många skrymslen som är svåra att komma åt i med trasan!

Allt för denna helg, tycks? :)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
amazon1961
Posts: 49
Joined: Wed Nov 05, 2008 7:10 pm

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 5 Mars

Post by amazon1961 »

Allt för denna helg, tycks? :)[/quote]


Vart riktigt fint tycker jag=) vad har du polerat med?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 8 Mars

Post by Uffe »

Skönt att man inte är ensam med detta, lite suspekta, intresse att polera upp delar från en gammal Volvo. La själv 3 timmar på att få loss en avbruten och fastrostat 3/8" skruv i ett gammal horn inatt. Men, efteråt känns det skönt med ny skruv och en gänga rensad med gängtapp. Men, konstigt intresse är det :wink:
Jättefint jobb du gjort på förgasaren :D Kul att se! Den kommer att lysa fint när man öppnar huven.
Amazon 1957
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 8 Mars

Post by cruisingphill »

amazon1961 wrote: Vart riktigt fint tycker jag=) vad har du polerat med?
Tackar, jag har först putsat till med P2000 våtslippapper så gott det går, mest för att få en lite slätare yta då det blivit lite nopprigt genom åren. Sedan polerat med vanlig trasa och autosol två tre gånger, inget knussel-bara pannben! Tog nog en två timmar per del :)

Uffe wrote:Skönt att man inte är ensam med detta, lite suspekta, intresse att polera upp delar från en gammal Volvo. La själv 3 timmar på att få loss en avbruten och fastrostat 3/8" skruv i ett gammal horn inatt. Men, efteråt känns det skönt med ny skruv och en gänga rensad med gängtapp. Men, konstigt intresse är det :wink:
Jättefint jobb du gjort på förgasaren :D Kul att se! Den kommer att lysa fint när man öppnar huven.

Suspekt o suspekt, är väll inget ovanligt i dessa tider att gilla saker som blänker se på viss musikkultur från USA där folk bär huvornament och juveler som glittrar runt halsen o har satt fast vid kroppens alla möjliga öppningar;) Jag jobbar enbart på pannben, jag bestämmer mig för att det ska bli blankt och slutar inte förens jag är nöjd. Har höga krav på mig själv att inte känna att jag ger upp det jag påbörjat o då jag har höga mål redan från början så får pannbenet bekänna färg. Det mest nyttiga med värnplikt, förstärka pannbenet! 8) Såg dina kofångardelar i tråden om din nya 57a, förbaskat fint, men läste även att du använder för mig okända medel och det låter som om du ligger i överkurs jämnfört med mig vad gäller kunskaper om hur man får det absolut blankt. Jag har som sagt bara använt autosol o trasa.. inte ens en lite trissa har jag till borrmaskinen, men det står HÖGT i kurs! Tack för kommentarer, ger motivation och bygger, just det, -pannben!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 8 Mars

Post by 1211962 »

snyggt poler jobb tummen upp

när du är i kalmar så är du välkommen på en kopp kaffe bor bara 30 min därifrån
hojta bara till så åker bryggarn igång :lol:
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Post Reply