Amazon 69, rullande renovering

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:
Hasse63 wrote:så här såg det ut innan
Det ser ut som bromsbeläggen satt felmonterade från början och är isåfall troligen fel även på andra sidan.
Den övre bilden ser ut som det är två bromsband som skall sitta "framåt"
Den undre bilden ger ett intryck av att vara två band som skall sitta "bakåt".

Detta gäller för bilar med trumbroms fram samt tvåkrets.
Ett bromsband "bakåt" skall belägget vara "långt"
Ett bromsband "framåt" skall belägget vara "kort" med belägget monterat på den undre delen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Bromsbanden ska vara lika långa på båda backarna men de är förskjutna och lite kortare än bromsbacken samt ska monteras som hasse har gjort med bakre bandet upp och främre bandet ner på 68-70 och troligen även tidigare (65-?).
På första bilden sitter belägget ner både fram och bak.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:Bromsbanden ska vara lika långa på båda backarna men de är förskjutna och lite kortare än bromsbacken
De bromsband som jag har som volvo originaldel är det främre bandet "4 hål" långt och det bakre "6 hål" långt. syns tydligt på sprängskissen i verkstadshandboken.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Kul med observanta ögon :D
Ja som ni ser så var de felmonterade av någon och jag har satt dom så som verkstadshandboken visade på varje sida.
http://volvo1800pictures.com/document/v ... msar_2.pdf
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

QV wrote:sprängskissen i verkstadshandboken
Är det 2krets b18 du tittat på (bild 31)?
Om du räknar nitar på backarna bild 30 bakhjulsbroms 1 krets så är det lika många 10 st/belägg.
Nu har jag hittat svaret i specifikationerna på bromsarna.
Trumbromsamazoner har på bakhjulsbromsarna en längd på främre backen 165mm och bakre backen 220mm.
Motsvarande med skivor fram.
1 krets båda backar 210mm
2 krets b18 165mm resp 210mm
2 krets b20 båda 210mm
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag var ut o matte mina band i mörkret med ett måttband och i skenet av en gatlyckta, mina blev då 220mm fram och bak (210 rätt mått?) Jag tittade på bild 16 och 17 där banden är lika långa (som mina)
Jag tittade på mina gamla band som satt på vänster sida och där var förskutningen på båda åt andra hållet :? så de var ihopblandade vid monteringen men de har funkat bra ändå i X antal åt :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Idag så har jag börjar förbereda för motorbyte i amazonen. tog fram blocket och rengjorde lite för det blir ju skitigt av att bara stå i ca 13 år i ett kallgarage.

D-kammen som är i och lyftarna har bara gått max 50 mil och lyftarna såg ut så här :(
Image
Visst måste jag ha nya. Jag hade inkörningspasta på både kam och lyftare när de monterades. Jag minns inte var jag köpte grejerna men jag misstänker att det kan vara nått amerikanskt då det står us nånting på kammen.

Kan det gå att slipa till dom för hand? Tips är välkommna!

Kammen har jag inte mätt upp än men det ska göras i morgon om det nu går bra på plats.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Efter lite slipande, tvätt och lack av motorn så kunde jag inte låta bli att bara hänga på lite grejer.
Image
Image
Förre ägaren till insuget har kapat löst insuget och det är lackat med matt motorfärg på bilden men är lackat nu i samma färg som grenröret (köpt på OK/Q8).

Ingen som vet om det är möjligt att slipa till lyftarna ovan med våtslipapper och på en glasskiva.
Kammen har klarat sig.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasse63 wrote:möjligt att slipa till lyftarna ovan med våtslipapper och på en glasskiva.
Troligen kommer ytan på lyftaren att bli konkav vid den metoden då det jämt tar mer närmare kanten vid manuell slipning men den största frågan är om det är lönt?
Är lyftarna av så dålig kvalite kommer de nog bli lika igen inom kort.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

två frågor:
Vad är det för rör som kommer upp på toppen på höger sida om ettans cylinder?

framför grenrör i höjd med temostaten så finns det en svart \"klump\" moterad på grenrör eller förgasare. Vad är det?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Lars Bd ok. jag det är lika bra att köpa nya då på Volvo så man vet att det håller.

QV På fråga 1 svarar jag att det är ett rör som bara står där och hör hemma på toppens högra framsida och kan användas till förvärmning till DCD insug och som kanske åker på om inte SU;na vill. På nästa fråga så är det nog en svart kåpa du ser på förgasaren som döljer en ventil, och som du ser eller. En lika dan ventil sitter på den andra förgasaren i bakkant.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Hasse63 wrote:[På nästa fråga så är det nog en svart kåpa du ser på förgasaren som döljer en ventil, och som du ser eller. En lika dan ventil sitter på den andra förgasaren i bakkant.
Med denna har ingen svart kåpa eller? för jag ser bara en av dessa kåpor.

Kommer det vatten ur röret till förvärmningen?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Den andra ventilen har ingen kåpa över sig (ska va så) Ja det kommer vatten där i framkant på toppen bakom den ovala täckbrickan. Den andra ändan av slangen till förvärmningen sätten man där avtappningskranen sitter (plugg på nyare)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Idag lyftes motorn och låda ur och det känns lite vemodigt att se den stå där trött, slut och svårt att hålla tätt. men den behöver inte vara rädd den ska få en plast i garaget. Sen så fick ett långlock ge plats för långspaken. Nytt vevaxellager lammeler och urtrampningslager.
Imorn så åker den i utan topp för jag måste köpa nya lyftare.
Image
Gissa om jag längtas tills jag får vrida om nyckeln.

Jag har en ny ventilkåpspackning stämplad VOLVO men den har krympt så den ligger inte efter kanterna på långsidorna. (den har legat oanvänd i många år) Nån som varit med om det och töjt ut en sån på något viss, kanske det går att få kork att \"svälla\" med varmvatten?

Någon som vet var man köper volvo oirginallyftare billigast? KG tar 110kr st. eller går det med de som kostar 65 :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
JAKE
Posts: 53
Joined: Thu Sep 14, 2006 8:50 pm
Location: Karlstad / vålberg

Post by JAKE »

Hmm.. har volvo orginal hållt i alla dessa år i den gammla motorn borde dom vell hålla fortfarande? om det går o få tag i :?:
Livet börjar där mätaren slutar

Det du inte vet lider du inte av
Post Reply