Page 3 of 26

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Wed Jan 13, 2010 9:33 pm
by Dieseltroll
Hej alla, dax för en lite uppdatering. Har inte hänt supermycket under vintern, att jag har 2 plusgrader i verkstan kan vara en bidragande orsak.

Var på en skrot utanför Ronneby precis innan jul och skruvade av min blivande bakaxel. Fick även tag på ett par ok kofångarhorn:
Image

Svetsat lite rost jag hittade när jag skrapade bort underredsmassa:
Image

Har installerat 740 bältena, passade perfekt i ordinarie fästpunkter:
Image

Och slutligen dagens arbete, den nya bakaxeln är på plats!!! Har tillbringat hela vintern med att slipa och måla den och alla stag och brickor som hör till den. Är mer än man tror som ska målas:
Image

Image

6 veckor för ett bakaxel byte, inget pit-stop direkt...

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Wed Jan 13, 2010 9:59 pm
by Shift
Bra jobbat! Nej det är samma med framvagnen upptäckte jag, hur mycket jobb som helst. Men det blir fint när det är klart :)

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Wed Jan 13, 2010 10:06 pm
by John
Ser riktigt bra ut!
Får väll se om jag kan slå din tid när jag byter axel på min bil :lol:

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Wed Jan 13, 2010 10:45 pm
by cruisingphill
När man frågar efter en uppdatering så finner man en snabbt;) Du får ha igång en 9kw fläkt i verkstan så du kan jobba även när det blåser kallt, det är ju så härligt att pulsa genom snön för att komma in i ett varmt och mysigt garage :D

Snyggt jobbat med bakaxeln, får man färg på sakerna så blir det ju så mycket trevligare att titta på, bandet är nytt de också va?

Hur blev det med Amazonen nere i byn? Den stod kvar när jag var hemma vid jul och såg "orörd" ut, du har inte varit å pillat då?

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Thu Jan 14, 2010 12:18 am
by Dieseltroll
Tackar.

Bandet och en hel del av bussningarna är helt nya, var lika bra att byta.

Nejdå, jag har inte vatt på skrot-amizen i byn. Jag tröttnade på att vänta på att dom skulle ringa. Hittade en skrot utanför Ronneby istället som hade en hel del Amazoner att plocka delar av.

// M

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Thu Jan 14, 2010 10:15 pm
by Dieseltroll
När Phill ber om uppdateringar får vi väl se till att uppdatera då :D

Eftersom bara muttrarna till bromstrummorna satt ap-hårt (så hårt att jag inte kunde få loss dom utan att bakaxeln satt fast i bilen! Förklarar kanske det irrationella slipande och målandet som kommer sen...) Så jag bad om att få låna jobbets gasverk:
Image

Enda nackdelen är att jag behöver måla lite på fälgarna:
Image

Satte trummorna i spänn med avdragaren och värmde lite försiktigt så small det till och trumman trillade av:
Image

Sorterat ut vilka delar som ska användas (Byter bromsdelarna så det blir som original):
Image

Tur man hade lite att plocka reservdelar ifrån (notera slipdammet :!: ):
Image

Slipat av den yttersta änden på bakaxeln (Satt en bromsköld i vägen så jag kom inte åt tidigare):
Image

Och bromskölden:
Image

Målat ett lager Hammerite som ska få torka till sig under natten:
Image

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Thu Jan 14, 2010 11:04 pm
by Shift
Sådär ja, lite färg gör susen!

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Thu Jan 14, 2010 11:15 pm
by cruisingphill
Schhhhnnyyyggt byggt, frrrräsig kärra! Du har väll andningsskydd när du står och slipar eller är du som jag och snyter ut svart geggamoja varje kväll efter några timmar i garaget?

Vad blir det härnäst? :D

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Fri Jan 15, 2010 9:32 am
by Dieseltroll
Tror att andningsskydd kan vara rekommenderat. Hade ingen aning om att det var SÅ dammigt förens jag kom in och tittade på bilderna...

Vad gäller planeringen hoppas jag på att ha slängt ihop bromsarna och vara klar att lufta tills på söndag.

Sen gott folk väntar vi bara på våren och SBP...

// D

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Sat Jan 16, 2010 9:50 pm
by Dieseltroll
Hej gott folk...

Började skruva ihop bromsarna i går kväll, målade sedan på ett lager hammarlack på alla muttrar och bultskallar:
Image

Idag slängde jag in baksätet igen:
Image

Sen var jag inne på macken och skulle ha värmebeständig färg till bromstrummorna. Det visade sig att dom bara hade blått kvar. Ska enligt burken ge "en racing look"... :lol:
Image

Är det förresten någon som kan upplysa mig om hur man går till väga för att lufta bromsarna? Har läst på om grunderna men det är alltid bra att få lite tips och trix om vad man borde tänka på. T.ex. om man måste ta dom i någon speciell ordning?

// D

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Sat Jan 16, 2010 10:29 pm
by cruisingphill
Du behöver inte lufta i särskild ordning, bara bilar med ABS som man behöver göra det på vad jag vet.

Enklaste sättet att lufta är att göra det med någon som hjälper till.

Fyll behållaren full, locket kan lämnas av.

Tryck ner pedalen samtidigt som nippeln öppnas, så fort pedalen når botten så stänger man nippel och lyfter pedalen.

Sedan upprepas denna procedur tills det kommer bromsvätska genom nippeln och med fördel en tag till för att säkerställa att inga luftbubblor finns kvar.

Viktigt är att tillse att det alltid finns vätska i behållaren annars så suger den luft och jobbet blir ogjort.

Upprepa denna procedur för varje bromsok/cylinder. Eftersom det finns säkerhetsventiler som skyddar mot totalt kretsbortfall så kan det eventuellt behövas att kontrollera alla igen efter sista är luftad.

Man kan också trycksätta behållaren ochbara öppna nippeln och låta det flöda igenom men eftersom du har ett helt tomt system så måste du ända fylla på mer vätska efterhand som så det blir nog bara klyddigare.

ha så kul:)

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Sat Jan 16, 2010 10:39 pm
by Amakombi
ja dom broms trummorna lär jue synas iallafall :D

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Sat Jan 16, 2010 11:42 pm
by Dieseltroll
Supertack Phill! Resten av familjen kommer hem imorgon kväll, ska se om jag inte kan övertala någon att hjälpa till.

Vi får se hur det går :D

Tyvärr kommer nog inte trummorna att synas så mycket...

// D

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Sun Jan 17, 2010 6:45 pm
by Dieseltroll
Monterade ihop bromsarna idag:
Image

Och slängde på mina Custom bromstrummor 8):
Image

Re: Dieseltrollets 65:a

Posted: Sun Jan 17, 2010 7:23 pm
by Lars Bd
Färgen på bromstrummans anliggningsyta mot fälgen kan orsaka att hjulmuttrarna gängar upp sig.
http://volvo1800pictures.com/vm_1/cat_7 ... rummor.htm