Page 22 of 35

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Thu Apr 24, 2008 7:24 am
by J.LUNDIN
Va, är det fler än jag som ägnar tid till att läsa säkerhetsblad. :D

ZDDP är en mycket bra tillsats till oljan, frågan är vad för kemikalie man skulle använda istället och som är lika bra... :?:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Thu Apr 24, 2008 11:10 am
by Pär
Egentligen ska det väl läggas utanför denna tråd men en moderator får väl splitta i så fall.

ZDDP har tre huvudfunktioner i motorn. Slitageskydd (Anti wear och milt EP), korrosionsskydd och anti-oxidant. Jag är övertygad om att alla dessa problem går att lösa, men till en högre kostnad (antagligen mer än 3 ggr dyrare). De har varit febril aktivitet i tribologivärlden de senaste åren för att hitta kostnadseffektiva ersättare till detta mirakelmedel som uppfanns på 40 talet. Vill passa på att påpekat att det inte är Zinket i ZDDP som ger slitageskyddet utan organiska svavel och fosforföreningar dvs -DDP. Zinket har grovt förenklat rollen som offeranod.

ZDDP har egenskaper som gör att det gillar att sätta sig på ytor, t ex i cylinderlopp och på kolvringar men också i trevägskatalysatorer och partikelfilter, vilket är mindre bra. Om vi bara slutade elda med motorolja problemet vara löst :lol: . Av denna anledning innehåller moderna motoroljor både för bensin- och dieselmotorer mindre av dessa additiv. En Racingmotorolja är additiverad, med bla högre halt ZDDP, för att klara av högre yttryck/temperaturer (tuffare förhållanden) men är av denna anledning inte lämplig för avgaserenade motorer.

/ P

Re:

Posted: Fri May 09, 2008 10:15 am
by volvonissen
ser der finne trippel reimhjul tilå drive kompressoren. Vet du hvor man får kjøpt disse? :?: [

quote="C Upp"]Den här kanske passar här också:

Image Image

Mockup B20 med Autorotor Skruvkompressor... Har inte kommit längre.

Image Image[/quote]

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Sat May 10, 2008 12:42 pm
by C Upp
Du menar den röda remskivan för veven? Den köpte jag på Tradera, men jag vet att SVIS har (haft i alla fall) några inne.
Dock ska jag inte driva kompressorn med den, utan den ska byggas om med multiribremskiva.

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Tue Jun 03, 2008 5:50 pm
by Lindqvist Racing
Har uppdaterat min B20 med ny kam, TG 990, och byggt nytt grenrör. Även bilen har fått sig en omgång med ny framvagn mm. Nu fick jag möjlighet att dra rören utanför rambalken och fick långa raka rörbitar ut från toppen och mjuka fina böjar. Det är steppat från 1 3/4" till 1 7/8", storleken större än förra versionen. Nya kammen har annan avgasprofil jämfört med TG 984, har flatnose nock och mera lyft. Det gjorde verkligen nytta, den andas bättre nu.

Image

Image

Image

Image

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Tue Jun 03, 2008 8:00 pm
by Axel
Lindqvist Racing,

MYCKET fina siffror!!
111 literhästar är verkligen inte att skämmas för. Med den jämna vridkurvan borde det flytta bilen ganska bra.

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Tue Jun 03, 2008 9:29 pm
by Rappel
riktigt kul :o :D finns de nån annan tråd med mer info och bilder om denna bil? :)

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Wed Jun 04, 2008 10:20 am
by Hasse63
Imponerande siffror med förgasare och ett riktigt snyggt "grenrör" :wink:

Steppat grenrör

Posted: Fri Jun 06, 2008 8:33 am
by J.LUNDIN
Vad var din tanke med att dimensions ändra grenröret från just 1 3/4" till 1 7/8" och framför allt placeringen av själva diameter förändringen :?:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Mon Jun 16, 2008 7:23 pm
by lindgreen
JE Jr wrote:Kan vi inte lägga ut lite bilder på fräna B20grejer här, nu när det börjar bli vår och man är sugen på att ta ut bilen och kanske upppgradera lite? :D

Har ni ingen webplats att lägga upp dem på, så maila mig på så lägger jag upp dem!

Jag börjar med en bild som är tagen från innan han tog pension? TRS verkade vara kompis med Timo, så han kanke har ett finger med i spelet!

Det borde gå att kunna köra mycket fräckare ventilaccelerationer med den där setupen, eller?

Image
sån kamaxel köppte jag på skroten för en hundring i mkt fint skick !! min kam har precis likadana nockar och allt, den heter Elleman U72 105. N¨åt o ha eller ?

Re: Steppat grenrör

Posted: Wed Jun 25, 2008 9:09 pm
by Lindqvist Racing
J.LUNDIN wrote:Vad var din tanke med att dimensions ändra grenröret från just 1 3/4" till 1 7/8" och framför allt placeringen av själva diameter förändringen :?:
Jag ville ha ett grövre grenrör än tidigare, dimensionerna är gångbara vad gäller Hookerkrökar, mer invecklat än så är det inte. Anser du det felbyggt?

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Thu Jun 26, 2008 1:21 am
by Nalletill1000
Eftersom det surrades lite om oljor och da ZDDP.... jag noterade att STP pa deras flaskor sager att de har en hogre dos av detta an andra marken. Har nagon ett hum om hur mycket ZDDP STP procentuellt innehaller? Och hur mycket det faktiskt paverkar oljans egenskap sa som "anti wear"?

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Thu Jun 26, 2008 9:56 am
by J.LUNDIN
Jodå, STP´s oljetillsats fungerar och är främst till för att användas i "gammal" olja vars tryckbärande tillsatser är på upphällningen. Just denna tillsats har kommenterats av Smokey Yunick vid ett tillfälle, svaret var att "visst kan man använda just denna tillsats i brist på ny olja"....!

Så slutsatsen är att det vanligtvis är bättre att byta till helt ny olja istället för att försöka förlänga livet på gammal olja genom tillsatser. Att tillföra mer ZDDP till en från start välbalanserad olja tror jag inte ett dyft på... :D

Då det gäller grenröret så har jag givetvis synpunkter, annars skulle jag inte fråga som jag gör. Det jag främst undrade över var om det fanns några djupare tankar om hur designen på ett grenrör bör se ut, men det har jag nu fått svar på... :D Huruvida grenröret är felbyggt eller ej kan vi ju dryfta vid sidan om, den diskussionen behöver vi inte dra här eller hur.... :D

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Thu Jun 26, 2008 10:02 pm
by Lindqvist Racing
J.LUNDIN wrote:
Då det gäller grenröret så har jag givetvis synpunkter, annars skulle jag inte fråga som jag gör. Det jag främst undrade över var om det fanns några djupare tankar om hur designen på ett grenrör bör se ut, men det har jag nu fått svar på... :D Huruvida grenröret är felbyggt eller ej kan vi ju dryfta vid sidan om, den diskussionen behöver vi inte dra här eller hur.... :D
Om du tror att jag bara slängt ihop några rörbitar på måfå så är det ju naturligtvis inte så, lite tanke ligger bakom. Om det sen är rätt eller fel kan diskuteras, och det gör jag gärna. Jag har dock märkt att det man i teorin räknat ut, inte alltid funkar bäst i praktiken. Men jag är ingen "teoretiker" utan gillar att prova och hitta det som funkar. Det skulle vara mycket intressant att höra hur du tycker att grenröret skulle se ut.

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Posted: Fri Jun 27, 2008 12:00 pm
by J.LUNDIN
Teorier som inte går att omsätta i praktisk användning har jag personligen inte mycket till övers för, därvid är vi helt överens. Det jag som sagt funderade över var ditt val av rördimensioner samt den längdmässiga placeringen av övergången mellan 1 3/4 och 1 7/8 röret och tanken bakom det hela. Varför inte ett klenare startrör och ett grövre slutrör innan kollektorn? Mer "försåtligt" än så är inte mina funderingar..... :)

Då det gäller innehållet i STP produkten så gick jag in och kollade "Material Safety Data Sheet" som grovt anger innehållet.

60-100% Mineral olja
1-5% Petroleum destillat
1-5% ZDDP

Närmare än så här kommer man inte som privat person. Jag vet dock att det för många år sedan fanns en amerikansk bok för sjukvårdspersonal och liknande som i detalj angav innehållet i merparten av de kemikalie produkter som fanns på den amerikanska marknaden. Jag hade själv tillfälle att bläddra i den i och med det jobb jag då hade, den är förmodligen ersatt av dagens mer sparsamt innehållande säkerhetsblad. På den tiden var boken en ren guldgruva för oss hemmapulare.