Page 27 of 30
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Mon May 21, 2012 9:58 pm
by QV
Angående det lägsgående bromsröret så är det lätt att byta om man monterar bort handbromsspaken först.
Vill man inte ha originaldragning under handbromsen (hemska tanke) så finns det inga hinder.
Det svåra med bromsrören är att få tag på "oförstörda" rör som går att göra raka och snygga (som de på bilderna i denna tråd).
Kopparrör går att rulla ut på jämt underlag från spolen men koppar/nickel är svårare. Bygge en rörriktare till mina koppar/nickel rör.
@David
Du känner till knepet att dra en kort stump bromsrör från huvudbromscylindern direkt ner i behållaren på densamma. Sedan pumpar man på till luften är borta. Efter det så kopplar man in resten och luftar klart.
Det blir DOT5 Silikon eller?
/Janne
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Tue May 22, 2012 8:12 pm
by Dave_norrkoping
Higge wrote:Tjennare David!
Jag lyckades ju dra sönder min nippel som sitter i tanken i bak.
Så ja tänkte bara fråga ifall de va jobbit eller besvärligt å byta
bromsrören fram till motorn?
P.S Underbart jobb i lägger ner!
bromsrören är inget problem att byta
bara att ta bort det gamla och bocka ett nytt efter det .
mvh/david
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Tue May 22, 2012 8:16 pm
by Dave_norrkoping
QV wrote:Angående det lägsgående bromsröret så är det lätt att byta om man monterar bort handbromsspaken först.
Vill man inte ha originaldragning under handbromsen (hemska tanke) så finns det inga hinder.
Det svåra med bromsrören är att få tag på "oförstörda" rör som går att göra raka och snygga (som de på bilderna i denna tråd).
Kopparrör går att rulla ut på jämt underlag från spolen men koppar/nickel är svårare. Bygge en rörriktare till mina koppar/nickel rör.
@David
Du känner till knepet att dra en kort stump bromsrör från huvudbromscylindern direkt ner i behållaren på densamma. Sedan pumpar man på till luften är borta. Efter det så kopplar man in resten och luftar klart.
Det blir DOT5 Silikon eller?
/Janne
du menar för att få bort luften i huvudbromscylindern innan man luftar resten ?:)
jag kommer inte köra med dot 5 silikon utan blir helt vanlig dot 4 ,
tänkte kolla om du vet om man kan montera värmepaketet innan man sätter dit torpedmattan ?
har inte fått den ännu och kommer behöva provstarta motorn innan´.
MVH/David
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Tue May 22, 2012 8:16 pm
by Dave_norrkoping
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Tue May 22, 2012 10:09 pm
by QV
Nej det vet jag inte eftersom jag återanvände min matta.
Däremot så är det inga bekymmer att sätta en slang mellan de två rören och hoppa över montaget av värmepaket och värmeventil. Jag hade inget värmepaket vid min besiktning. Fick frågan om att det inget fanns, svarade bara att dit har jag inte kommit ännu..... sen var det ämnet släpt.
Ja för att lufta ur huvudbromscylindern innan man luftar resten av systemet. Rekomenderas
/Janne
körde de första 100 milen utan värmepaket, motorn märker inget, lite kallt i kupen bara när hösten kommer
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Wed May 23, 2012 3:45 am
by olleholm
Ser jag fel,eller skall du bromsa med kopplingspedalen.
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Wed May 23, 2012 8:42 am
by Eleganten
olleholm wrote:Ser jag fel,eller skall du bromsa med kopplingspedalen.
En svag misstanke tar sig igenom huvudet att det är korrekt då bilen är utrustad med automatisk växellåda.
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Wed May 23, 2012 1:59 pm
by ammakillen
QV wrote:Nej det vet jag inte eftersom jag återanvände min matta.
Däremot så är det inga bekymmer att sätta en slang mellan de två rören och hoppa över montaget av värmepaket och värmeventil. Jag hade inget värmepaket vid min besiktning. Fick frågan om att det inget fanns, svarade bara att dit har jag inte kommit ännu..... sen var det ämnet släpt.
Ja för att lufta ur huvudbromscylindern innan man luftar resten av systemet. Rekomenderas
/Janne
körde de första 100 milen utan värmepaket, motorn märker inget, lite kallt i kupen bara när hösten kommer
de är inte lag på värmepaket vad jag vet,lufta cylindern?bara att lufta som vanligt inga problem
de är ju bara en krets
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Wed May 23, 2012 3:54 pm
by QV
det är ingen lag på värmepaket, däremot har de synpunkter på fläkt.......
/Janne
visst går det att lufta systemet utan att först lufta huvudbromscylindern men fördelen med att lufta huvudbromscylindern först är att man slipper "luften" från huvudbromscylindern som ju också skall luftas.
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Wed May 23, 2012 7:12 pm
by Dave_norrkoping
QV wrote:Nej det vet jag inte eftersom jag återanvände min matta.
Däremot så är det inga bekymmer att sätta en slang mellan de två rören och hoppa över montaget av värmepaket och värmeventil. Jag hade inget värmepaket vid min besiktning. Fick frågan om att det inget fanns, svarade bara att dit har jag inte kommit ännu..... sen var det ämnet släpt.
Ja för att lufta ur huvudbromscylindern innan man luftar resten av systemet. Rekomenderas
/Janne
körde de första 100 milen utan värmepaket, motorn märker inget, lite kallt i kupen bara när hösten kommer
okej
det låter kalasbra , gör så så jag kan köra motorn .
mvh/david
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Wed May 23, 2012 7:15 pm
by Dave_norrkoping
Eleganten wrote:olleholm wrote:Ser jag fel,eller skall du bromsa med kopplingspedalen.
En svag misstanke tar sig igenom huvudet att det är korrekt då bilen är utrustad med automatisk växellåda.
absolut
eftersom det är automat och den har en stor bred bromspedal sitter den på " Fel plats "
mvh/david
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Wed May 23, 2012 9:21 pm
by QV
Luftade sambons bil efter en bromsrenovering, eftersom det är två krets så blir det lite flera rör men principen framgår.
man pumpar då runt bromsvätskan tills ingen luft finns kvar, gick på en tio pumpningar
/Janne
När jag drog mina rör så tröttnade jag ju på "köpesrören" eftersom de var så evinerligt krokiga bortom all räddning så jag gick och köpte mig en dubbelkoningsutrustning för att göra rören själv. Även om det drog i väg i pengar (Biltemas dyraste) så är det inget jag ångrar idag. Har förvisso bara förbrukat 20 meter rör sedan jag köpte den men just sådna hära småjobb som en rörstump för att lufta huvudcylindern eller mina favoriter en 3cm bit igenlödd på ena sidan för att plugga en utgång tillfälligt men gör att man kan prova övriga delar av systemet gör att utrustningen är värd pengarna
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Thu May 24, 2012 3:32 pm
by Torbo
Jeg lufter etter denne metoden, elelr rekekfølgen, B18:
Eller B20:
Det går det også, og får man ikke ut all luften med det samme, pleier den å går ut etter litt kjøring - (på min bil).
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Thu May 24, 2012 8:38 pm
by Dave_norrkoping
här kommer lite bilder på vad jag gjort dom senaste dagarna ,
har även startat upp motorn och det var inga bekymmer , dock verkar han slö när jag gasar på lite blir nog att kolla över tändningen samt förgasaren , tycker också motorn "knackar lite mycket för att vara renoverad så ska ta en omgång och ställa in ventilspelet så får vi se
sen har jag lite jordproblem genom rattstången för tutan samt ingen ström från växellådan för backljus och så funkar inte blinkersen som den ska
haha tror inte det är några problem att fixa .
Re: volvo amazon 121 -64 4dr
Posted: Thu May 24, 2012 9:12 pm
by Dave_norrkoping
tänkte bara kolla om missljudet som jag har i motorn kan bero på kamdrevet ? var nog inte smart nog att byta det när jag gjorde ordning motorn , den påminner lite om en diesel:P
//david