Page 27 of 30

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Mon May 21, 2012 9:58 pm
by QV
Angående det lägsgående bromsröret så är det lätt att byta om man monterar bort handbromsspaken först.
Vill man inte ha originaldragning under handbromsen (hemska tanke) så finns det inga hinder.

Det svåra med bromsrören är att få tag på "oförstörda" rör som går att göra raka och snygga (som de på bilderna i denna tråd).
Kopparrör går att rulla ut på jämt underlag från spolen men koppar/nickel är svårare. Bygge en rörriktare till mina koppar/nickel rör.

@David
Du känner till knepet att dra en kort stump bromsrör från huvudbromscylindern direkt ner i behållaren på densamma. Sedan pumpar man på till luften är borta. Efter det så kopplar man in resten och luftar klart.

Det blir DOT5 Silikon eller?

/Janne

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Tue May 22, 2012 8:12 pm
by Dave_norrkoping
Higge wrote:Tjennare David!

Jag lyckades ju dra sönder min nippel som sitter i tanken i bak.
Så ja tänkte bara fråga ifall de va jobbit eller besvärligt å byta
bromsrören fram till motorn?

P.S Underbart jobb i lägger ner!
bromsrören är inget problem att byta :)
bara att ta bort det gamla och bocka ett nytt efter det .
mvh/david

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Tue May 22, 2012 8:16 pm
by Dave_norrkoping
QV wrote:Angående det lägsgående bromsröret så är det lätt att byta om man monterar bort handbromsspaken först.
Vill man inte ha originaldragning under handbromsen (hemska tanke) så finns det inga hinder.

Det svåra med bromsrören är att få tag på "oförstörda" rör som går att göra raka och snygga (som de på bilderna i denna tråd).
Kopparrör går att rulla ut på jämt underlag från spolen men koppar/nickel är svårare. Bygge en rörriktare till mina koppar/nickel rör.

@David
Du känner till knepet att dra en kort stump bromsrör från huvudbromscylindern direkt ner i behållaren på densamma. Sedan pumpar man på till luften är borta. Efter det så kopplar man in resten och luftar klart.

Det blir DOT5 Silikon eller?

/Janne

du menar för att få bort luften i huvudbromscylindern innan man luftar resten ?:)

jag kommer inte köra med dot 5 silikon utan blir helt vanlig dot 4 ,

tänkte kolla om du vet om man kan montera värmepaketet innan man sätter dit torpedmattan ?
har inte fått den ännu och kommer behöva provstarta motorn innan´.
MVH/David

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Tue May 22, 2012 8:16 pm
by Dave_norrkoping
Idag har jag monterat klart handbromsen , har dragit all el i motorutrymmet. Har monterat batteri/regulator/alla gummigenomföringar . har även monterat spolarvätskebehållare blev dock en universalmodell tills jag hittat en NOS för rätt peng :P


Image



Image



Image


sen bjuder jag på en bild hur det såg ut när jag plockade isär bilen då man inte ser skillnaden förrän man jämnför :P


Image

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Tue May 22, 2012 10:09 pm
by QV
Nej det vet jag inte eftersom jag återanvände min matta.

Däremot så är det inga bekymmer att sätta en slang mellan de två rören och hoppa över montaget av värmepaket och värmeventil. Jag hade inget värmepaket vid min besiktning. Fick frågan om att det inget fanns, svarade bara att dit har jag inte kommit ännu..... sen var det ämnet släpt.

Ja för att lufta ur huvudbromscylindern innan man luftar resten av systemet. Rekomenderas

/Janne

körde de första 100 milen utan värmepaket, motorn märker inget, lite kallt i kupen bara när hösten kommer

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Wed May 23, 2012 3:45 am
by olleholm
Ser jag fel,eller skall du bromsa med kopplingspedalen.

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Wed May 23, 2012 8:42 am
by Eleganten
olleholm wrote:Ser jag fel,eller skall du bromsa med kopplingspedalen.
En svag misstanke tar sig igenom huvudet att det är korrekt då bilen är utrustad med automatisk växellåda.

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Wed May 23, 2012 1:59 pm
by ammakillen
QV wrote:Nej det vet jag inte eftersom jag återanvände min matta.

Däremot så är det inga bekymmer att sätta en slang mellan de två rören och hoppa över montaget av värmepaket och värmeventil. Jag hade inget värmepaket vid min besiktning. Fick frågan om att det inget fanns, svarade bara att dit har jag inte kommit ännu..... sen var det ämnet släpt.

Ja för att lufta ur huvudbromscylindern innan man luftar resten av systemet. Rekomenderas

/Janne

körde de första 100 milen utan värmepaket, motorn märker inget, lite kallt i kupen bara när hösten kommer
de är inte lag på värmepaket vad jag vet,lufta cylindern?bara att lufta som vanligt inga problem
de är ju bara en krets 8)

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Wed May 23, 2012 3:54 pm
by QV
det är ingen lag på värmepaket, däremot har de synpunkter på fläkt.......

/Janne

visst går det att lufta systemet utan att först lufta huvudbromscylindern men fördelen med att lufta huvudbromscylindern först är att man slipper "luften" från huvudbromscylindern som ju också skall luftas.

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Wed May 23, 2012 7:12 pm
by Dave_norrkoping
QV wrote:Nej det vet jag inte eftersom jag återanvände min matta.

Däremot så är det inga bekymmer att sätta en slang mellan de två rören och hoppa över montaget av värmepaket och värmeventil. Jag hade inget värmepaket vid min besiktning. Fick frågan om att det inget fanns, svarade bara att dit har jag inte kommit ännu..... sen var det ämnet släpt.

Ja för att lufta ur huvudbromscylindern innan man luftar resten av systemet. Rekomenderas

/Janne

körde de första 100 milen utan värmepaket, motorn märker inget, lite kallt i kupen bara när hösten kommer
okej :) det låter kalasbra , gör så så jag kan köra motorn .
mvh/david

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Wed May 23, 2012 7:15 pm
by Dave_norrkoping
Eleganten wrote:
olleholm wrote:Ser jag fel,eller skall du bromsa med kopplingspedalen.
En svag misstanke tar sig igenom huvudet att det är korrekt då bilen är utrustad med automatisk växellåda.
absolut :) eftersom det är automat och den har en stor bred bromspedal sitter den på " Fel plats "
mvh/david

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Wed May 23, 2012 9:21 pm
by QV
Luftade sambons bil efter en bromsrenovering, eftersom det är två krets så blir det lite flera rör men principen framgår.

Image
man pumpar då runt bromsvätskan tills ingen luft finns kvar, gick på en tio pumpningar
Image

/Janne

När jag drog mina rör så tröttnade jag ju på "köpesrören" eftersom de var så evinerligt krokiga bortom all räddning så jag gick och köpte mig en dubbelkoningsutrustning för att göra rören själv. Även om det drog i väg i pengar (Biltemas dyraste) så är det inget jag ångrar idag. Har förvisso bara förbrukat 20 meter rör sedan jag köpte den men just sådna hära småjobb som en rörstump för att lufta huvudcylindern eller mina favoriter en 3cm bit igenlödd på ena sidan för att plugga en utgång tillfälligt men gör att man kan prova övriga delar av systemet gör att utrustningen är värd pengarna

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Thu May 24, 2012 3:32 pm
by Torbo
Jeg lufter etter denne metoden, elelr rekekfølgen, B18:
Image
Eller B20:
Image

Det går det også, og får man ikke ut all luften med det samme, pleier den å går ut etter litt kjøring - (på min bil).

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Thu May 24, 2012 8:38 pm
by Dave_norrkoping
här kommer lite bilder på vad jag gjort dom senaste dagarna ,

har även startat upp motorn och det var inga bekymmer , dock verkar han slö när jag gasar på lite blir nog att kolla över tändningen samt förgasaren , tycker också motorn "knackar lite mycket för att vara renoverad så ska ta en omgång och ställa in ventilspelet så får vi se ;)
sen har jag lite jordproblem genom rattstången för tutan samt ingen ström från växellådan för backljus och så funkar inte blinkersen som den ska :P
haha tror inte det är några problem att fixa .


Image



Image



Image

Re: volvo amazon 121 -64 4dr

Posted: Thu May 24, 2012 9:12 pm
by Dave_norrkoping
tänkte bara kolla om missljudet som jag har i motorn kan bero på kamdrevet ? var nog inte smart nog att byta det när jag gjorde ordning motorn , den påminner lite om en diesel:P
//david