B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Moderatorer
440+6
Posts: 29
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:27 pm
Location: Jönköping

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by 440+6 »

Hej,

Kamaxelprojektet har fått stå tillbaka lite då annat kommit mellan, men den sitter i amazonen jag använder dagligen och har gjort det nästan en månad nu, så har blivit ca 100 mil och allt har hållt ihop som det var tänkt. :)

Nästa steg blir att ta fram några stycken ämnen och vore intressant att få någon provad på en motor som har potential att utnyttja fördelarna. Jag tror att det kan bli en stor skillnad framförallt på högre varvtal då den har bättre dynamiska egenskaperna än en "vanlig" trimkam. Samt vad som krävs i topplocksutformning för att utnyttja den ökade lyfthöjden, ett ämne där det finns många åsikter och erfarenheter..... :)

Jag har begränsad erfarenhet av B20 trimmning och en sak jag funderat över och som vore intressant att höra andras erfarenheter av, är kamdreven. Duger ett friskt standarddrev, vilket är vad jag använder nu, eller bör man byta till ståldrev? ... i vilka situationer har ni sett haveri på standarddrevet, höga varvtal? tomgång? när motorn stått länge? eller något annat..
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Original fiberdrev brukar normalt dö av ren utmattning, antingen spricker det mellan hålen, tappar en och annan tand eller så lossnar centrumet. I en trimmad motor med högre varvtal, hårdare ventilfjädrar och kammar med värre lyft så lär denna process påskyndas rejält. Volvos standard drev har över huvud taget inget att göra i en trimmad motor .. :D Byt.... :!:
B20-Borgen
Posts: 121
Joined: Thu Nov 29, 2007 3:50 pm
Location: Forsa

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by B20-Borgen »

nån bild på min b20 å då :)
Borrad 92,98
R-kam
Ballanserad underdel
Yx vev
Weber 48:or
Extraktor
Steg 3 topp
Alu fördelare

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Volvo amazon med B20 vilken dröm:d
NysoO
Posts: 25
Joined: Sun Jun 08, 2008 7:29 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by NysoO »

Ett projekt jag håller på med, tänkte jag skulle visa vad lite färg å puts kan göra :D

Före:
Image

Efter:
Image

Image
Allt är lite provisoriskt påhängt för att man ska få sig ett hum om hur det kommer bli.
Återstår fortfarande lack på insug och lite sådär.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Rappel »

den såg väldigt fin ut! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Blomquist »

Förslag. Gör om täckbrickan i toppen till nippelutförande och dra en slang därifrån
till insuget och så en slang därifrån till bakkanten av motorn. Förvärmning.

Iövrigt ett föredömligt utfört arbete får man säga.
210 -64, 223 -68
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by jens gustavsson »

440+6 wrote:Hej,

Kamaxelprojektet har fått stå tillbaka lite då annat kommit mellan, men den sitter i amazonen jag använder dagligen och har gjort det nästan en månad nu, så har blivit ca 100 mil och allt har hållt ihop som det var tänkt. :)

Nästa steg blir att ta fram några stycken ämnen och vore intressant att få någon provad på en motor som har potential att utnyttja fördelarna. Jag tror att det kan bli en stor skillnad framförallt på högre varvtal då den har bättre dynamiska egenskaperna än en "vanlig" trimkam. Samt vad som krävs i topplocksutformning för att utnyttja den ökade lyfthöjden, ett ämne där det finns många åsikter och erfarenheter..... :)

Jag har begränsad erfarenhet av B20 trimmning och en sak jag funderat över och som vore intressant att höra andras erfarenheter av, är kamdreven. Duger ett friskt standarddrev, vilket är vad jag använder nu, eller bör man byta till ståldrev? ... i vilka situationer har ni sett haveri på standarddrevet, höga varvtal? tomgång? när motorn stått länge? eller något annat..
va kul att du har en kam i drift i bilen.

hör av dig om du har fågor eller så om B20 så ska jag hjälpa dig så gått jag kan.
mvh jens 0738063737
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Stoffe »

Jag passar på att visa denna bild på min MegaSquirt Amazon.

Image

mer info finns i denna tråd. http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=8465
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
NysoO
Posts: 25
Joined: Sun Jun 08, 2008 7:29 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by NysoO »

Rappel wrote:den såg väldigt fin ut! :wink:
Tackar :)
Blomquist wrote:Förslag. Gör om täckbrickan i toppen till nippelutförande och dra en slang därifrån
till insuget och så en slang därifrån till bakkanten av motorn. Förvärmning.

Iövrigt ett föredömligt utfört arbete får man säga.
Var någonstans i bakkanten skulle man ansluta den? Göra en adapter vid tempgivaren?

Monterade ihop motorn igår, såhär blev han:
Image

Funderar på vart jag ska montera oljetemperaturen, i tråget på tändfördelarsidan?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by A-masen »

Oljetempmätare.
Det här är ett område där jag kanske inte är helt påläst, men jag har lite erfarenhet.
Marinmotorerna har ju en lite speciell "stos" för både oljekylare och filter. Kolla här:
http://ockelbo.plars.org/album/oljekylare/" onclick="window.open(this.href);return false;

Med detta som utgångspunkt kanske du kan få till något? OBS! På bilden handlar det om en B23-motor, men vad jag vet, så är det tämligen snarlikt på en B20.
NysoO
Posts: 25
Joined: Sun Jun 08, 2008 7:29 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by NysoO »

Ja helst vill jag inte borra i tråget å trixa på det sättet. Skulle det gå lika bra att montera i oljegivaradaptern på bild?

Image
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Rekordabilly »

Det kommer säkert att funka fin fint, använder själv en sådan Biltema adapter till oljetrycket på min Amazunk :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Amapola »

Förr i världen (70-talet) fanns det oljetempgivare som ersatte oljestickan. Mycket smidigt. Hör efter i biltillbehörsbutiken om det finns sådana fortfarande så slipper du borra och/eller svetsa i tråget.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by John »

på min 242 så har jag volvo original oljetemp mätare och den sitter givaren i bottenpluggen på tråget kanske går att sätta den där
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by A-masen »

NysoO: Är det en Photoshopad bild eller har du en färdig adapter med tempgivare?
Post Reply