Page 4 of 18

Posted: Thu Feb 08, 2007 9:52 pm
by Amazon
Japp, bara \"bra att veta\" angående hålet i ljuddämparen men den ska ändå bytas snart. Var faktiskt ute och körde en bra sväng någon timme innan jag åkte till besiktningen och leade upp bromsarna så mycket det gick.

Posted: Sat Feb 10, 2007 11:33 am
by nisseinorr
Då får en grattulera till en lyckad besiktning..
du får ta lite fler bilder på pärlan nu när den är ute på vägarna :wink:

Posted: Sat Feb 10, 2007 1:53 pm
by Amazon
Japp jag ska göra det när saltet är borta från vägarna. Var ute en sväng på motorvägen för några dagar sen när det var fint väder, men sen så kom den där dumma saltbilen i motsatt körriktning och förstörde allt så jag fick åka hem. Förstår inte varför de måste salta när det är torrt och fint på vägen. :evil:

Strålkastarsargarna är i alla fall på väg :!:

Posted: Mon Feb 12, 2007 4:37 pm
by Amazon
Nu har jag fått hem strålkastarsargarna men tyvärr så verkar de inte passa. Kanske är själva lampinsatsen som skiljer sig mot de tidiga modellerna och att det därmed inte stämmer med måtten riktigt?

Posted: Mon Feb 12, 2007 4:43 pm
by Telis
Det som satt orginal var inte H4 lampinsats, fast vad jag sett så är de lika varandra...

Posted: Mon Feb 12, 2007 8:08 pm
by Micke_ed
vad är det som inte passar?

Posted: Mon Feb 12, 2007 8:13 pm
by Amazon
Skruvhålen på den inre sargen sitter inte helt rätt och den yttre sargen går inte riktigt på. Verkar vara \"grejen\" som själva lampan är fastskruvad i som inte är riktigt rätt.

Posted: Mon Feb 12, 2007 8:19 pm
by QV
Jag kollade i reservdelskatalogen och det mesta förutom reflektorn skiljde mellan det tidiga -42248 och de senare 42249- 8förutom en lång undantagslista som börjar på 20061 som har den senare varianten)

/Janne

Posted: Tue Feb 13, 2007 10:24 am
by Micke_ed
Om du använder den senare typen av lykthållar ringar så kanske det passar. Jag har dom då jag inte har hittat dessa... Kolla vilken lyktpotta du har. Är dom bytta till den senare typen så kan det vara där skon klämmer.

Posted: Tue Feb 13, 2007 5:52 pm
by Amazon
Det fungerar inte med den senare typen av lykthållarringar. Jag tror att det är lyktpottan som inte stämmer.

Posted: Wed Feb 14, 2007 9:14 am
by Micke_ed
Jag fick på mina utan problem. Jag har haft den modernare typen av lyktpotta, fasthållningsring men den gamla typen av lyktserg. Du är säker på att det är rätt bitar du har fått tag på? Bäst att fråga igen

Re:

Posted: Thu Feb 15, 2007 9:39 pm
by Telis
Amazon wrote:Det fungerar inte med den senare typen av lykthållarringar. Jag tror att det är lyktpottan som inte stämmer.
De ser rätt ut, men om du skulle tveka så finns ju volvos museum i gbg, de har en bil med de breda ringarna monterade =)

Posted: Fri Feb 16, 2007 7:43 pm
by Amazon
Jo jag får väl kolla upp saken. Har föresten hittat rost i bilen. Till vänster under instrumentbrädan innanför huvgångjärnet :?

Undrar hur man ska fixa till det. Där låg fullt med gammalt bös. Verkar som att rosten har satt sig rätt ordentligt för jag kunde damsuga ut en väldans massa rostflagor, sen så kunde man se rakt in i motorrummet i springan under huvgångjärnet :cry:

Posted: Sat Feb 17, 2007 8:48 am
by nisseinorr
ajj då, jaa men det är nog väldigt svårt att hitta en gammal bil som det inte finns minst tecken alls på rost. men nog har du ändå hittat dig en pärla för du lär inte ha en hundradel så mkt rost som många av oss andra har :).

Posted: Sat Feb 17, 2007 9:06 am
by Amazon
Nej det är väl så men det var ju ingen trevlig överraskning ändå. Där var som sagt fullt med gammalt bös och fortfarande fuktigt trots att bilen har stått i garage. Rosten måste ha grott där bra länge. Någon som vet vad plåten under instrumentbrädan heter och om den går att få tag i? Ska försöka ta en bild på eländet senare.