Page 4 of 8

Posted: Tue Jan 08, 2008 12:47 am
by parbring
Image
Skulle svetsa lite i söndags, men gasen var slut, och inte möjlighet att få tag på ny för än på måndag. Nåväl, det finns onekligen att göra på den här bilen i vilket fall, hehe. Tog fram varmluftspistol och skrapade bort gammal golvisolermatta.

Image
Onekligen fanns där en del rost. Främre delen är mest dålig fläckvis, bla runt tvärbalken (som dom verkar ha svetsat dubbel (\"den är rostig, så vi lägger en till likadan, men pyttelite större utanpå...\") :shock: Bakre delen av golvet på vänstersidan är dock riktigt dåligt.
Stämmer det att golvplåtarna från en 140 passade på Amazon?

Image
Sandplåten på vänster sida ska sättas på plats. Bävar dock något inför att tillverka den lilla slits som ska täcka tomrummet på bilden. Den är så lång, och har ganska fin vinkling, samt bortrostad så jag har ingen ordentlig mall att gå efter. Hmm. Ska klippa till en plåtremsa och i brist på bra bockningsverktyg får den spännas fast på ett stålrör eller bordskant och sakta men säkert formas till. Återkommer med resultat.


Jag är en gnutta sugen på att bygga denna bil något Hoodride-aktig, och därmed är en sänkning oundviklig. Hur sänker man bäst en Amazon, om man mer eller mindre struntar i väghållning och komfort (den ska vara low and slow)? Kapa fjädrar, sure, men hur mycket kan man kapa (den ska vara låååg)? Vad säger besiktningen?
I värsta fall får man väl ha en uppsättning \"körfjädrar\" och en uppsättning \"besiktningsfjädrar\".

Tacksam för åsikter, synpunkter och tips. :)

Posted: Wed Jan 09, 2008 4:15 pm
by Norbagan
bruk pv frem fjerer bak i orginal legnde, og en MB 123 fremfjer kappet på mitten. passer perfekt og blir stivt!

Posted: Wed Jan 09, 2008 8:47 pm
by parbring
Image
Ja, så ser det påbörjade arbetet om. Inser nu att jag kommer att måste göra om andra sidan... :evil:

Image
Jag har fått tag på ett sånt här verktyg som man ska få loss dörrhandtag och fönstervevar med, men hur fanken ska man lyckas? Sitter omegaclipset mellan plastbrickan under handtaget och dörrklädseln eller mellan plastbrickan och handtaget? Och hur hittar jag av det där clipset??

Image
Glad i hågen hade jag tänkt renovera klart huvudbromscylindern idag. Hade beställt delar från GCP och uppgivit att jag har en 65:a, \"standard\" med 1-krets, men lik förbaskat verkar jag ha fått fel delar! Pennan på bilden avskiljer originaldelarna från dom jag fått i repsatsen (som har nr. 276492). Det stämmer ju ingenstans! Vad kan jag ha fått för delar måntro?

Posted: Wed Jan 09, 2008 9:26 pm
by Lars Bd
276492 finns med i reservdelskatalogen till PV544.
276461 är till Amazon.

Re:

Posted: Wed Jan 09, 2008 9:45 pm
by parbring
Lars Bd wrote:276492 finns med i reservdelskatalogen till PV544.
276461 är till Amazon.
Aha, sedär. Tackar för informationen! Har nu mailat GCP ang. detta, så det löser sig förhoppningsvis...

Posted: Wed Jan 09, 2008 9:50 pm
by Lars Bd
Man måste numera veta vad man ska ha och därför själv titta i reservdelskatalogen för att hitta rätt artikelnummer oavsett var man tänkt att handla.
Har du kollat nummret själv nu?

Re:

Posted: Wed Jan 09, 2008 10:03 pm
by parbring
Tja, jag sökte på bägge sifferkombinationerna, och visst dök det upp två olika repsatser, men det framgick dock inte till vilken bil de hörde. Dock satt jag med Amazon-katalogen i hand under beställningen, samt synkade med killen och sa att det skulle vara till Amazon, så därför måste det ju ha blivit fel någonstans...

Posted: Wed Jan 09, 2008 11:00 pm
by Rogge
omegaclipset sitter mellan backelit brickan o hantaget, o sitter så som att om hantaget pekar nedåt så har du clipset uppåt, jag köpte en tång på biltema för det ändamålet på min.. har även vart med om att de har vart limmade på plats, då kan det bli jobbigt att få loss dom.

Posted: Thu Jan 10, 2008 5:03 pm
by Tompa245
Kul projekt med många bilder :)

Ser ut som du har mindre rost än mej i alla fall.

Mvh T

Re:

Posted: Thu Jan 10, 2008 9:06 pm
by parbring
Ibland löser sig saker och ting till det bättre. Snackade med GCP, och det var bara att returnera den felaktiga repsatsen, och dom skulle skicka den rätta och fakturera mellanskillnaden. Och efter lite knep och knåp har jag fått loss omega-clipsen, och därmed dörrsidorna.

Tack Lars Bd och Rogge för hjälpten. :)

Tompa245 wrote: Ser ut som du har mindre rost än mej i alla fall.
Då hyser jag all sympati för dig om du tänker genomföra den renoveringen. :wink: :)

Re:

Posted: Thu Jan 10, 2008 9:35 pm
by Tompa245
parbring wrote:Ibland löser sig saker och ting till det bättre. Snackade med GCP, och det var bara att returnera den felaktiga repsatsen, och dom skulle skicka den rätta och fakturera mellanskillnaden. Och efter lite knep och knåp har jag fått loss omega-clipsen, och därmed dörrsidorna.

Tack Lars Bd och Rogge för hjälpten. :)

Tompa245 wrote: Ser ut som du har mindre rost än mej i alla fall.
Då hyser jag all sympati för dig om du tänker genomföra den renoveringen. :wink: :)
Jag hoppas på att jag har ork nog att renovera upp den helt :) Ska fixa den värsta rosten när jag får hem den så jag kan besikta den iaf ;) Blir nog en projekt-tråd till helgen.

Mvh T

Re:

Posted: Tue Jan 15, 2008 4:57 pm
by parbring
Norbagan wrote:bruk pv frem fjerer bak i orginal legnde, og en MB 123 fremfjer kappet på mitten. passer perfekt og blir stivt!
Menar du att W123-fjädrarna ska sitta fram? Har inte dom helt annan form än Amazonfjädrarna? Har du bild på en bil med denna sänkning?

Någon annan som kan intyga huruvida detta funkar?

Posted: Wed Jan 16, 2008 2:55 am
by Anton
Kul tråd att följa! :) Hoppas du inte tappar sugen..den blir väl klar till Norrlandsträffen i Vännäs i sommar? ;)

Re:

Posted: Tue Jan 22, 2008 8:27 pm
by parbring
Anton wrote:Kul tråd att följa! :) Hoppas du inte tappar sugen..den blir väl klar till Norrlandsträffen i Vännäs i sommar? ;)
Nejdå, sugen tror jag inte försvinner. Så länge jag inte känner tidspress. Så vette tusan om jag är klar tills Norrlandsträffen. Men det vore kul. :)

Posted: Tue Jan 22, 2008 8:35 pm
by parbring
Image
Här var det tomt. Och färdigsvetsat! Äntligen är vänster bakre hjulhus klart, och därmed nästan hela bakändan. Bara lite snuttar i bakstammen samt att svetsa om sandplåtsinfästningen på höger sida som är klar. Sedan är hela bakändan klar, vilket känns fint, för det var där bilen var rostigast. Resten ska nog gå fint då. :)

Image
Bättre begagnade delar. Gummidetaljerna till fjädern verkar riktigt fräsha. Bör man behandla dessa på något vis för fortsatt fräschör?
Stötdämparna var så slut så slut, och nya ska köpas. Är dock sugen på att hålla kostnaden nere, och den här bilen ska bara vara low and slow, så har ni några erfarenheter av Biltemas stötdämpare till Amazon?
Fjädrarna var inte så trötta som jag kunde tro, men jag tänkte försöka hitta fräsha PV-fjädrar att klämma dit.
Fjäderskålen är avborstad och lagd i citronsyra. Återkommer med resultat.

Image
Övre fjädersätet är som synes tämligen rostangripet, men av någon outgrundlig anledningen inte det minsta kexigt. :shock: Konstigt hur bra det har klarat sig med tanke på hur brunt det är. Kommer nog att behöva en rejäl dust med punktsvetsen innan jag är nöjd dock.