Grafitgrå Amazon 1962/63, uppdaterad 29/4

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Grafitgrå Amazon 1962/63, uppdaterad 12/3

Post by Uffe »

Aaaa va det är gytt att se Anton. Vackert jobbat och helrätt med dina gamla mattor. När du tejpat baksidan och fått den på plats kommer det att bli mycket bra. Jag gjorde det jobbet du gjort idag och la in mattorna på plats... allt för att senare i projektet ta ut dem igen och göra dem ännu bättre då energin återkom. Det är jobbigt att göra gamla mattor fina! Dina navkapslar ser ut att vara i kanonskick. Jag tror inte dina grillgaller skall vara guldfärgade utan silver. Keep up the good work :D
Amazon 1957
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Grafitgrå Amazon 1962/63, uppdaterad 12/3

Post by anton_e »

Uffe wrote:Aaaa va det är gytt att se Anton. Vackert jobbat och helrätt med dina gamla mattor. När du tejpat baksidan och fått den på plats kommer det att bli mycket bra. Jag gjorde det jobbet du gjort idag och la in mattorna på plats... allt för att senare i projektet ta ut dem igen och göra dem ännu bättre då energin återkom. Det är jobbigt att göra gamla mattor fina! Dina navkapslar ser ut att vara i kanonskick. Jag tror inte dina grillgaller skall vara guldfärgade utan silver. Keep up the good work :D
Jo är nog inne på samma spår.. Köra en omgång nu, sen lägga i dom och sen när jag har ork, ta ut dom och göra samma procedur igen :) Navkapslarna är rätt fina, har dessvärre bara två stycken. Tack för din feedback! Sådant gör att man fortsätter gnussa rent mattor med ett leende på läpparna!
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

grillgallret

Post by anton_e »

Du, Uffe! Silver eller chrome?? Undra om man bara ska slipa ner gallret å lacka det med silverfärg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: grillgallret

Post by Uffe »

anton_e wrote:Du, Uffe! Silver eller chrome?? Undra om man bara ska slipa ner gallret å lacka det med silverfärg.
De är i alla fall inte kromade. Jag hade slipat, grundat och målat silver :| Mina till 59:an var kanonfina och behövde bara tvättas av :)
Amazon 1957
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re:

Post by anton_e »

http://www.tradera.com/Grillhalvor_Amaz ... n-58302464

Står att båda dessa galler är NOS? Tycker dom är olika färg, det högra ser ut som mina. Eller är det min skärm som spelar mig ett spratt?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Grafitgrå Amazon 1962/63, uppdaterad 12/3

Post by QV »

anton_e wrote:Janne, du vet inte det där om färgen på grillgallret??
Fick mina målade i "fälgfärg silver". Om det är rätt nyans det vet jag inte men att det skall vara sliver känner jag mig tillräckligt säker :shock: på......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Re:

Post by Lars Bd »

anton_e wrote: Står att båda dessa galler är NOS?
Det står faktiskt
delvis NOS
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Grafitgrå Amazon 1962/63, uppdaterad 12/3

Post by Amazon »

Det står ju "bägge näten och de 2 bakre bommarna är NOS"
Volvo P1200VB 1958
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Grafitgrå Amazon 1962/63, uppdaterad 12/3

Post by Lars Bd »

Ja det gör det ja, läste bara rubriken men gallren ser lika ut tycker jag.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

liten uppdatering

Post by anton_e »

Jag la in golvmattorna idag och det vart nog helt okej! Frammattan är väl kanske gränsfall.. Den är rätt flammig i färgen och trots min glycerinbehandling så är den spröd, speciellt runt växelspaken. Jag funderar om man kanske kan olja in den lite mer på plats. Hur som helst så kör jag med den tills jag hittar någon fräschare (om det nu går?!?)

Påbörjade även monteringen av min nya grill! Jag tycker det var svårt att få sargen att sitta bra, upplevde den för "lång", som att man skulle behöva kapa av den lite i ändarna. Till slut fick jag dit den så att den satt ok men om ni har några knep ni vill dela med er av så är jag tacksam.

Nästa grej att ta tag i är grillgallren som ska slipas och lackas. Sen ska jag lämna in mina fälgar för blästring och pulverlack.

Här kommer två bilder från idag, tagna med en kass mobilkamera.

Image

Image
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Grafitgrå Amazon 1962/63, uppdaterad 26/3

Post by Telis »

Tycker inte det ser så illa ut - min är nog sämre. Man kan förstärka med vävtejp underifrån om du är orolig att det skall spricka och gå sönder i mattan.
Mvh
/Henrik
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Post by anton_e »

Jo har tejpat rätt flitigt i mitten på mattan, delen som ligger över tunneln.. Ser rätt bra ut men frågan är hur länge det håller :roll:
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Grafitgrå Amazon 1962/63, uppdaterad 26/3

Post by Uffe »

Jag tycker i alla fall att du gör helrätt. Kör med denna mattan tills du hittar en bättre. Det kommer alltid erbjudande förr eller senare. Sliten originalmatta är alltid charmigare och snyggare än nytillverkad matta, tycker jag. Kunde du inte få bort fläckarna med en bra supercleaner som löser upp ytan lite? Efter detta så är det bara på med mineralolja eller glycerin igen. Du behöver ju inte ta ur mattan för att testa. Funkade på min i alla fall :? Jag har dessutom smörjt in min matta, på plats, efteråt för att verkligen dränka in gummit.
Amazon 1957
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Nya däck!

Post by anton_e »

Hämtade ut 4st däck+fälg från bussgods idag. BF Goodrich, 165-15.. De små gumminabbarna från tillverkningen var fortfarande kvar på sidorna, fräscha med andra ord! 8) Synd att det är fel färg på fälgarna, lite trisst att lacka om dem när dom är så fina. Vad tror ni? Pulverlack eller har jag något bra alternativ?

Image
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Grafitgrå Amazon 1962/63, uppdaterad 1/4

Post by Amapola »

Ja, du kan ju lacka om bilen. Eller också kan du sätta på såna där snobbringar som täcker avståndet mellan kapseln och däcket.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Post Reply