Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 8 Mars

Post by cruisingphill »

1211962 wrote:snyggt poler jobb tummen upp

när du är i kalmar så är du välkommen på en kopp kaffe bor bara 30 min därifrån
hojta bara till så åker bryggarn igång :lol:
Tackar, jag kan tyvärr inte sträcka upp min egen tumma då den ömmar efter allt putsande;)
Jag bor med tjejen på hennes föräldrars gård utanför Kalmar längst med 25an så jag har nära till allt, kikar gärna förbi vid tillfälle och sänker en kopp kaffe, låter trevligt:D Prata och kika på Amazoner är inte fel det iheller!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Angående förgasarjobbet så var ju tanken att jag nu under tiden jag är nere i Lund skulle få tag i en packningssats hos KG, tyvärr så hade de tagit slut och han kunde inte svara på när nya skulle komma hem, kunde dröja riktigt länge.

Jag fick iallafall tag på ett nytt membran en packning mellan luftfilter o förgasare samt två packningar mellan gasare o insug så det har jag iaf. Det jag nu behöver är packningssats till själva förgasare, det sitter ju o-ringar på justerkruvarna som går upp i flottörhuset underifrån, behövs dem bytas?
Vad mer medföljer normalt och vad behövs bytas vid en renovering?

I satsen som finns på bild i KG katalogen så är det en del brickor, bleck och andra småprylar som jag inte känner till om de måste bytas men då den satsen inte går att få tag på så funderar jag på att antingen köpa satsen som Misab säljer (http://www.misab.se/gp175.htm) eller satsen som Biltema säljer (http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=56036). Biltemas är 40kr billigare men det känns inte bra att köpa vitala delar till en förgasare där.
Behöver man byta några ventiler, nålar eller annat? Hur noteras slitage? Förgasaren fungerade bra och rätt snålt innan så den egentliga anledningen till att jag hade isär den var mest för nyfikenhetens skull samt att jag ville se att det verkligen såg okej ut, samt passa på att putsa upp den.

Så, vad rekommenderar ni? Köpa enbart ny packning till flottörhuset som gick itu vid demontering eller skaffa en så komplett sats som möjligt med alla packningar, o-ringar, brickor o annat som kan bytas? Och isåfall, var rekommenderar ni att man köper detta för att få så mycket som möjligt till bästa pris? Ni får gärna skicka PM ifall regelerna inte tillåter att man favoritiserar någon firma?

Tack alla på förhand, är i behov av rätt snabba svar då jag åker till Kalmar efter helgen igen och har tid och möjlighet nu när jag är i Skåne! //Phille
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 8 Mars

Post by Lars Bd »

Förmodligen kostar bara de packningar du behöver lika mycket som en komplett sats, slitdelar som nålventil (flottörventilen) skulle jag inte köpa på biltema. Den ingår i satsen men är med stor sannolikhet skräp då priset inte är högre än 119kr för hela satsen. Biltemas packningar antar jag att skulle fungera men har inte provat dessa.
För övrigt ska du byta flottörventilen nål och helst munstycke samt noga kontrollera spjäll och spjällaxel.
O-ringarna finns tex i satser hos clasolsson och är i tum därför har de lite udda dimensioner när man mäter dom i mm. Har bestämt för mig att själva snöret är 1,78mm och de kostar inte många kronor att köpa/styck.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 12 Mars, hjälp sökes!

Post by cruisingphill »

Lars Bd wrote:Förmodligen kostar bara de packningar du behöver lika mycket som en komplett sats, slitdelar som nålventil (flottörventilen) skulle jag inte köpa på biltema. Den ingår i satsen men är med stor sannolikhet skräp då priset inte är högre än 119kr för hela satsen. Biltemas packningar antar jag att skulle fungera men har inte provat dessa.
För övrigt ska du byta flottörventilen nål och helst munstycke samt noga kontrollera spjäll och spjällaxel.
O-ringarna finns tex i satser hos clasolsson och är i tum därför har de lite udda dimensioner när man mäter dom i mm. Har bestämt för mig att själva snöret är 1,78mm och de kostar inte många kronor att köpa/styck.
Tack Lars Bd för snabbt svar, jag har försökt finna en sprängskiss på den förgasaren jag har (Zenith Stromberg 175) men int elyckats finna någon som har tillräckligt hög upplösning för att man tydligt ska se hur allt sitter, har minnesluckor från demonteringen och vore tacksam ifall någon som har en högupplöst bild skulle kunna skicka eller länka till detta.

Vad gäller nålventil, menar du den som sitter gängad där soppan går in i flottörhuset? munstycket, är det den som sitter med en fjäder omkring sig i själva justerskruven under förgasaren? Är inte särskilt hemma på dessa gasare men lär mig gärna! Spjället och axeln har jag monterat av för rengörning men hur kollar jag slitage, vad är godkänt, vad varna för att det bör bytas? O-ringarna som sitter på justerskruven, medföljer dessa inte packningssatsen som Misab, Biltema m.fl säljer?

Frågar man inget så får man inget veta.. har sökt men inte funnit matnyttigt :o
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 12 Mars, hjälp sökes!

Post by Lars Bd »

Reservdelskatalogen har sprängskiss, verkstadshandboken har några bilder, bildband finns på amazonpictures.
En tumregel om slitage är att tvekar man om glappet är tillåtet eller ej så är det för stort.
Du ska inte känna något radiellt glapp på spjällaxeln den slits mest i luftflödesriktningen och på låglast dvs nära stängt spjäll. Spjället ska passa i förgasaren och det som händer med ett slitet spjäll i en enkelförgasare är att tomgången kanske blir för hög men det är ovanligt att det är så slitet. Nålventil och munstycke är det du tror. Jag såg inga o-ringar på bilderna eller i texten men de kanske följer med ändå.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Uppdaterad 12 Mars, hjälp sökes!

Post by cruisingphill »

Inleder med att tacka Lars Bd och Rekordabilly för hjälpen med förgasaren, fick ju fin fina bilder och tips!!

Nu är jag åter i Kalmar och har vart ute o donat mer med Amazonen, har haft förgasarhuset i dieselbad i en vecka jag vart hemma i skåne och i förgår så var jag ute med och plockade upp den, rengjorde med diskborste, tandborste, disksvamp o tandpetare så nu är den så ren den kan bli utan att gå på med fina maskiner. Kommer nog låta den vara så som den är utan att polera, det får räcka med att locket och flottörhuset blänker:)

Fortsättningsvis så har jag börjat riva i detta..

Image
Lyktan har stabiliserats med en träbit i ovankant men har varit stabil och fungerat bra. Ville ta en titt på hur allvarligt det var, ifall det bara är pottan till lyktan eller om det är skärmen som tagit mest stryk av det hela..


Som man kan se så har rosten börjat tugga kring lykthålet och även till vänster om syns ett rosthål, ser man ovan lykthålet uppe på skärmen så har det även där börjat rosta igenom.
Image


Efter att jag i stort sett bara dragit ut lyktan då skruvarna var fastrostade och det bakom höll inte ihop mycket mer än fuktigt cornflakes..rost, usch!!
Image

Detta är vad som fanns kvar av pottan som höll lyktan, kan det vara original tror ni?? :shock: Tyvärr så måste hela reflektorn bytas då den vart mindre rostangripen och det tål jag inte.. även lyktglaset hade lossnat men var i bra skick, inga sprickor eller särskillt repigt.
Image

Efter att lyktan och resterna av pottan tagits bort så blev jag nyfiken på hur skärmbalken såg ut.. och dra mig baklänges på en strykbräda - rostfritt! :shock: Jag som ägnat timmar åt att spana igenom alla trådar som avhandlar rostlagning just där för att förbereda mig på det värsta, vad möts jag av? Känns rätt gott kan jag meddela:)
Image

Ännu en bild ifrån hjulhuset mot skärmbalken, inte ens rost på sidan av torpeden bredvid pedalstället:D
Image


Ja, jag är så glad så ni får en bild till :) Ser ut att vara lite rost som syns men jag är osäker på om det är smuts eller inte?
Image

Jag tog även av blinkersen och även där har rosten gjort sig påmind, inget allvarligt men tråkigt ändå. Skärmen är i alla fall utom all risk att behöva bytas, bara småställen att fixa och tennspackla. Måste bara spara ihop till den där svetsen jag kollat på..
Image

Idag så köpte jag mig en sån polertrissa man kan sätta på borrmaskinen, satte fast borrmaskinen i skruvstycket o började polera en del saker jag haft av, mest för att se hur det kan bli och resultatet vart jag nöjd med:)
Har haft isär locket o rengjort, ska det sitta en "skurboll" av stålull där i från början? Locket har jag tidigare slipat med 180, 240, 1200 och sedan 2000 våtslip, avslutade med autosol på trissa..
Image

Jag gillar när det blänker.. Tyvärr endast mobilbild, är hur som haver mycket blankare än resten av ventilkåpan såsom den såg ut innan jag började med den!
Image


Så långt än så länge i "mitt" garage, ska beställa hem en packningssats till förgasaren o byta det jag kan i den. Montera ihop o hänga på bilen samt justera in den så att jag vet att den fungerar innan jag river motorn för renovering av den, vid återmontering så är det nog en trygghet att veta att förgasaren inte är anledningen vid eventuella startproblem :roll:

Tack för tagen tid :D //Phille
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 19 Mars med bilder!!

Post by Rappel »

snyggt lock 8) blir själv lite sugen på att polera :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 4 JUNI

Post by cruisingphill »

Jag har varit väldigt upptagen med annat utanför garaget så jag har låtit arbetet på bilen få vänta.

Lite smått kan jag iaf. visa och berätta..

Bland annat så är högerskärmen avtagen och ovandelen på balken renslipad för att eftersöka rost, knappt något alls funnet, enbart lite i skarven som snabbt försvann.

Tyvärr ganska dassiga bilder då det är taget med mobiltelefonen men bättre än inget:)


Image

Image

Fick ett sug att få något att blänka, de dassiga instegslisterna fick sig en omgång
Image

Image
Har tyvärr ingen före-bild men det är en otrolig skillnad!

Image
Har även haft lite tid att snickra ihop en verktygstavla med hjul så att jag enkelt kan flytta runt de mest frekvent använda verktygen.


Jag har nu avslutat vårens studier och har fått sommarjobb på Bilia i Malmö så jag har suttit i gamla kataloger och knackat artikelnummer i Volvo GBGs lagersystem och lyckades beställa hem lite nyttiga packningar jag sökt. Finns mer än man tror där!

Behöver fortfarande o-ringarna till förgasaren, verkar rent kört att få tag via Volvo, någon som har exakta mått på gummiringarna i Zenith förgasaren, de som sitter vid munstycket och justerskriven etc? Kan ju köpa de styckvis isf.
Någon som har möjlighet att ta måtten och skicka via PM? Vore evigt tacksam isf!

Trevlig sommar önskas alla, //Phille
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 4 JUNI!

Post by Rekordabilly »

Gå upp på Jula och köp deras O-rings sortimentlåda kosta en spotstyver och dom tål bensin :wink:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 4 JUNI!

Post by Lars Bd »

Kom ihåg att det är tummått på dessa o-ringar dvs det är mycket udda mm angivelser.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 4 JUNI!

Post by cruisingphill »

Så deras sortimentask innehåller de o-ringar jag behöver och dessa passar alltså precis som orginal?

Vore superbra isf då Jula ligger över gatan från jobbet:)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 4 JUNI!

Post by Lars Bd »

Det finns sortimentlådor i både tum och mm mått, du ska ha en låda där det finns o-ringar som har 1,78 och 2,62mm diameter på själva snöret, o-ringar som är 2,0 och 2,5mm kommer inte att passa.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 4 JUNI!

Post by cruisingphill »

Hej o hå allihopa!
Jag har ju börjat jobba så därför har bilen fått stå vilandes i garaget uppe i Kalmar när jag knegat hemma i Skåne.

Nu i helgen är jag iaf uppe hos tjejen och passade på att få saker gjorda! Bland annat så tog jag med mig min tjejs far upp till Drift & Underhållsteknik i Mönsterås i dag och det slutade med att jag kom hem med min allra första egna svets :D :D
Äntligen!


Blev en Helvi DUAB 183, verkar vara en finfin maskin och har bra spec. Köpte sedan en automatavbländande hjälm på Jula så jag kan svetsa obekymrat:) Nu ska jag bara fixa en flaska gas så svetsen är inte provad att svetsa med, bara ihopmonterad och provat matarverk å justerat det.
Image


Fick även tag i en o-ringsats på Duab och började att motera ihop förgasaren!
Image

Och så här blev förgasaren efter ihopmonteringen! Är supernöjd, monterade den sedan på bilen och "höftade" ungefär hur det skulle vara justerad, körde fram soppa till flottörhuset och sedan vred ja runt o motorn snurrade igång på två röda, gick som en klocka direkt. Fick visserligen vända på choken men det var snabbt avklarat. Nu vet jag att den fungerar felfritt och kan nu kraftsamla på karossen!
Image

That's all for this weekend! :mrgreen:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by Shift »

Kanonjobb du har gjort med förgasaren :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by 1211962 »

har haft min duab svets i 4 år har funkat problemfritt så det är ett bra köp
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by einar- »

Akta så du inte tappar svetshjälmen för många gånger bara för de är väldigt irriterande när de bländar av bara ibland. Annars tycker jag att de fungerar lika bra som en riktig speedglas
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Post Reply