Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by QV »

Uffe wrote: då vissa saker/detaljer inte är lika perfekta.

Mitt råd (om det nu är av värde) är att inte lägga ner alltför mycket tid på just de prylarna första varvet. Jag har lätt för att grotta ner mig i detaljfinisch på små delar. För att bli av med det problemet har jag sparat en orenoverad plåtbit i motorrummet. Får många frågor om varför men varför skall allt vara rationelt....

det är tur att sådana som du finns som lägger ner tid på bilar "helt i" originalskick. Skall bli intressant att följa tråden.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Cornelia »

"Vad tror ni, kan jag rädda de gamla fångarna??"
Det är jag säker på! Vill ha lite tips på putsmedel; är det de gula burkarna som gör susen eller finns det andra typer av preparat som hjälper? Väntar själv på inspiration och den är på väg nu!

Sitter och bläddrar i gamla Amazonblad och läser på sista raden i en artikel från 2007:
"Men, det är klart att en orörd, fin -57:a med ett "V" på växelspaksknoppen hade varit kul!"

Gissa vem som skrev det? :lol:
/tina
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by boxen »

Måst ju skriva en rad du skrev ju så fint på min tråd.
Tänk att man kan hitta såna bilar ännu och i det fantastiska skicket ännu till GRATTIS. Sitter bara och glor på alla ny polerade delar, den här tråden kommer garanterat att följas. Föresten vad är det för medel du använder till kofångarna. funderar på att testa på ett av mina par.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Rappel »

som boxen säger! hur i HELETE fick du sån glans på kofångarna? :shock: :shock: helt sjukt dom ser ju ut som nya!! ojoj va avensjuk jag är!! :( :shock:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by roberth »

Denna tråd är skadlig för mej och min självkänsla. Finns det någon funktion där man kan spärra mej från att klicka på denna tråd :?: :lol:
Jag vill oxå kunna polera fram sådant crome i mina kofångare :( :wink:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

QV wrote:
Uffe wrote: då vissa saker/detaljer inte är lika perfekta.

Mitt råd (om det nu är av värde)
För att bli av med det problemet har jag sparat en orenoverad plåtbit i motorrummet.
/Janne
Tips från dig Janne (Ultrarenoveraren nr 1) mottages definitivt med glädje. Gällande detta att spara en orenoverad detalj på bilen...
Idag när jag polerade mina stötfångare var det PRECIS detta jag tänkte på. Kul vore det att ge f-n i att polera upp exempelvis höger bakhörn, tänkte jag. Ganska kul att ha något att visa folk i vilket skick bilen var innan jag tog tag i den. Men, jag kan nog inte låta bli att polera denna också :?

Kul att du Cornelia såg detta...
"Men, det är klart att en orörd, fin -57:a med ett "V" på växelspaksknoppen hade varit kul!"
Ni skall veta att jag sedan något år innan detta skrevs har haft just denna 57:an i åtanke. Men, det finns anledningar till att jag inte ville kontakta ägaren redan då.

Och till er andra som tror att jag är någon guru på att polera krom. Nä, nä det handlar om att rengöra från skit och oxid. Polerar man med autosol od sliter man bara upp/bort kromet. Gör man inte rent innan grötar man dessutom runt skiten som sliter ner kromet något grymt. Jag tvättar med Loctite 7840 som är som ett vattenbasert tvättmedel som tar det mesta. Efter detta tar jag en lösningsmedelsbaserad rengörningsmedel Loctite 7235 (Brake Clean). Detta tar då bort lite andra saker. Sedan kör jag på med polermaskinen i kombination med bara händerna och ett fint polerande medel. Slutar med ett vanligt vax. Polerar alltid med trasor som inte ger repor. Polera aldrig med papper och annat slitande material. Så, inga hemligheter utan bara rent jävla skitgöra.
Men, man måste nog tycka det är kul. Men det är det ju att ta fram originalprylar bakom skiten... OCH dessutom slippa köpa nytt som både kostar pengar och kanske passar in dåligt i den i övrigt patinerade bilen.

Fan Roberth, ditt inlägg om bristande självkänsla överensstämmer med din avatar's uttryck. Du skall inte vara ledsen, bilderna är nog lite bättre än verkligheten :wink:
Gonatt!
//U
Amazon 1957
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Telis »

Riktigt! fint det här, följer med spänning =)
/Henrik
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Idag har jag...kommer kanske inte som en överaskning för er... putsat krom :) Jag kan använda alla originalbitarna. De sämsta är, inte förvånande, V/H hörn fram. Men, dessa har jag ju NOS i baksätet. Jag får se hur det ser ut med dessa nya ihop med originalen. Vi får se! Också spännande att passa in hornen.

Image

Hornen är ok men absolut inte perfekta. Bilderna ljuger en del :? Bucklor på den högra och 2 st är sneda. Jag undrar och hoppas på att det skall vara så och att det på så vis blir rakt då de monteras. Men, troligtvis är de istötta någon/några gånger under årens lopp.
Image

Nu måste jag byta material. Trött på krom...
Amazon 1957
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Shift »

Kanonfint! Kanske är det nog bara du som ser de där bucklorna nu när du har dem 10cm från ögonen? :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Amazon »

Har du kommit fram till att det är rätt horn du har?
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Amazon wrote:Har du kommit fram till att det är rätt horn du har?
Ja, de är ju likadana som de du hade bild på dina bilder. Men, som sagt, mina är lite mer sneda och vinda :? Jag vet inte om man kan rätta dessa utan att förstöra den gamla kromen. Tveksamt va? Någon som provat?
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Uffe wrote:
Amazon wrote:Har du kommit fram till att det är rätt horn du har?
Ja, de är ju likadana som de du hade bild på dina bilder. Men, som sagt, mina är lite mer sneda och vinda :? Jag vet inte om man kan rätta dessa utan att förstöra den gamla kromen. Tveksamt va? Någon som provat?
Jag tar genast tillbaks min korkade kommentar. Det är ju, som jag hoppats på, att de skall vara sneda för att peka rakt fram respektive bak. Det var ju bara att provpassa (problemet är att jag har ett par gamla fastrostade skruvar i en del horn, som jag inte hunnit ta bort). Och, som det ser ut skall jag få ihop mina 4 st horn :) Nog om det!!
Amazon 1957
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by QV »

Uffe wrote:Tips från dig Janne (Ultrarenoveraren nr 1) mottages definitivt med glädje.
Är det så man blir kallad när man "förstör" skapligt original skick till fint bruksskick genom kraftig överrenovering........ man får ta "hatten av" då

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Fastrostad gänga
Image

Testade också att tvätta av, polera och vaxa en bit på bilens gamla, underbart blåa lack. Men, det får ni inga bilder på nu 8) Man får väl hålla lite för sig själv...
Last edited by Uffe on Wed Mar 18, 2009 3:35 pm, edited 1 time in total.
Amazon 1957
abris
Posts: 14
Joined: Tue Jan 20, 2009 5:03 pm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by abris »

Fy f*an vilken underbart fin bil du fått tag på och som sagt så, verkar den inte ha kunnat komma i bättre händer än dig, lycka till!!! :shock: :)
Post Reply