a okej, kanonATS wrote:Ventilkåpan blir inte så varm så det krävs värmetålig färg, utan det går bra att måla
med "vanlig" färg.
Har själv målat ett antal genom åren, först med sprayfärg och senare med 2K-lack.
Har inte haft problem med någon.
Se bara till att ytan har god vidhäftning för färgen, för annars kommer den att flagna...
/ Thomas
turbo amazonen från 1968 :)
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
var ett tag sen jag uppdaterade nu, men har fått gjort lite iaf tagit ur motorelen från donatorbilen, och resnat bort allt som inte ska användas, och endel svetsning, slipning av rost. tar o slänger in lite bilder nu !
lite plockad ska komma en kille och lyfta upp den med kran nu till veckan så den ska bort nu
elen som ska användas
elen som klipptes bort från härvan, blev en full ullared påse hehe
målat lite mer, det mesta är nu plåtrent eller målat under så de e rätt göött
under den föredetta baljan, ska svetsa en balk under som på höger sidan är orginal. har beställt balkar från ett plåt företag, så har bett dem göra denna balken, de som e kvar på framskärmsbalkarna, en balk jag ska svetsa över hela insidan av torpeden för att kompensera det jag kapat upp för motorn. och en bit på tröskelbalken som jag behöver byta på vänstersidan av bilen.
lite hål att fixa
fått ihop bagaget lite
svetsat dit sandplåten, va dålig plåt i golvet här så kapa bort och använde plåten som är i sandplåten... hm lät lite konstigt de där haha men ni fattar nog
fixat till tröskeln lite, såg lite konstigt ut på bilden men blev rätt bra, lite små "puts" så ska det bli bra med lite spackel sen.
ska byta golv o en balk under, men ska sveta det som är på vänster tröskeln och den balken över torpeden innan jag börjar kapa i balk o golv, så att inget viker sig.
borrat om amazon naven till 940 bultdelning. skivorna ska svarvas så de blir fina sedan, e mest att de blivit ytrostiga nu med e ju lite gropiga.
940 bultar i.
lindat downpipen.
köpte bränslepump och 15 bränsleslang, pumpen är en kopia av bosch 044 som sitter i många sportbilar. flödar 300 liter/h vid 5 bars bränsletryck, klarar upp till 9 bar, ska räcka för ca 600 hästar.
nu får de flöda mer kommentarer än min bränslepump haha
lite plockad ska komma en kille och lyfta upp den med kran nu till veckan så den ska bort nu
elen som ska användas
elen som klipptes bort från härvan, blev en full ullared påse hehe
målat lite mer, det mesta är nu plåtrent eller målat under så de e rätt göött
under den föredetta baljan, ska svetsa en balk under som på höger sidan är orginal. har beställt balkar från ett plåt företag, så har bett dem göra denna balken, de som e kvar på framskärmsbalkarna, en balk jag ska svetsa över hela insidan av torpeden för att kompensera det jag kapat upp för motorn. och en bit på tröskelbalken som jag behöver byta på vänstersidan av bilen.
lite hål att fixa
fått ihop bagaget lite
svetsat dit sandplåten, va dålig plåt i golvet här så kapa bort och använde plåten som är i sandplåten... hm lät lite konstigt de där haha men ni fattar nog
fixat till tröskeln lite, såg lite konstigt ut på bilden men blev rätt bra, lite små "puts" så ska det bli bra med lite spackel sen.
ska byta golv o en balk under, men ska sveta det som är på vänster tröskeln och den balken över torpeden innan jag börjar kapa i balk o golv, så att inget viker sig.
borrat om amazon naven till 940 bultdelning. skivorna ska svarvas så de blir fina sedan, e mest att de blivit ytrostiga nu med e ju lite gropiga.
940 bultar i.
lindat downpipen.
köpte bränslepump och 15 bränsleslang, pumpen är en kopia av bosch 044 som sitter i många sportbilar. flödar 300 liter/h vid 5 bars bränsletryck, klarar upp till 9 bar, ska räcka för ca 600 hästar.
nu får de flöda mer kommentarer än min bränslepump haha
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Jag säger bara oj, va mycket jobb du har lagt ner.
Du besiktigar denna som ombyggt fordon utgår jag ifrån.
När räknar du med byggbesiktning?
Hur löser du instrumenteringen?
Du besiktigar denna som ombyggt fordon utgår jag ifrån.
När räknar du med byggbesiktning?
Hur löser du instrumenteringen?
210 -64, 223 -68
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
en bil värd lite jobb kul att veta att den är iordning när man kör den, ajjamen ombyggt fordon får det bli, vet inte riktigt när jag ska höra av mig till sfro, kanske när den står på hjulen och motorn är igång och fått svetsat klart allt. blir väll kanske runt sent 2011- början på 12 får jag hoppas på, får ta och bygga mycket när jag har mina lov med skolan. e mycket pill, svetsa adaptrar till bromsok fram, få till det bra med gaswire mm.... men har allt en bild framför mig hur jag ska göra med allt, så bara att bygga på satsar ju på att kunna köra den till sommarn, så får vi ju se med besiktning o allt.Blomquist wrote:Jag säger bara oj, va mycket jobb du har lagt ner.
Du besiktigar denna som ombyggt fordon utgår jag ifrån.
När räknar du med byggbesiktning?
Hur löser du instrumenteringen?
-
- Posts: 355
- Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
- Location: Umeå
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Jag vet inte men jag har fått en känsla av alla forum jag har läst på där man pysslat med ombyggda bilar att man bör höra av sig till SFRO så snart man bara kan egentligen så kan dom komma med förslag innan man gjort något fel och så vill dom kolla på olika saker innan man har slipat svetsar/målat.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
så kan det kanske vara, har för mig att det med att de vill se innan man målar, slipar svetsar var mer för amatörbyggt fordon när man byggt en egen ram mm.. men får ta o läsa lite om det, har boken hemmadaniel_sandberg wrote:Jag vet inte men jag har fått en känsla av alla forum jag har läst på där man pysslat med ombyggda bilar att man bör höra av sig till SFRO så snart man bara kan egentligen så kan dom komma med förslag innan man gjort något fel och så vill dom kolla på olika saker innan man har slipat svetsar/målat.
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
då var det dags för att byta vänstersidas tröskel med, helt bortrostad
kapat bort all rost och slipat bort det som var ytrost.
svetsprimer på
passar in balken
polera bakljusen, den som e sprucken syns inte utifrån när kromsargen e över.
börjat tona dem, får bli några till lager så de blir riktigt röda, får se om de blir bra annars köper jag röda
kapat bort all rost och slipat bort det som var ytrost.
svetsprimer på
passar in balken
polera bakljusen, den som e sprucken syns inte utifrån när kromsargen e över.
börjat tona dem, får bli några till lager så de blir riktigt röda, får se om de blir bra annars köper jag röda
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Jag tonade mina så , fast bara översta pga att ja inte har något backljus och jag blev väldigt nöjd Du får dock lägga mer än ett lager och på både in och utsidan för o slippa nyansskillnad...
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Tycker det ser tunt ut, galvplåten är klenate än svart så... Jag är tveksam att lagningen runt domkraftsfästet kommer hålla då du använder domkraften.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
nja det tror jag inte, är 1,25mm plåt asså e galvad svagare ? känns stabilt iafHasse63 wrote:Tycker det ser tunt ut, galvplåten är klenate än svart så... Jag är tveksam att lagningen runt domkraftsfästet kommer hålla då du använder domkraften.
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Vilket härligt bygge! Den där kabelhärvan du ska använda alltså, usch vad mycket!!
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
tack så mycket ! ah hehe, men ser mest mycket ut för kablarna är så långa nu, har väll ett x antal timmar att korta kablar sedan när det e inkopplat hahaLemmy 121 wrote:Vilket härligt bygge! Den där kabelhärvan du ska använda alltså, usch vad mycket!!
-
- Posts: 177
- Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm
Re: turbo amazonen från 1968 :)
Ja det blev mer än bra Hur många lager lade du på och lackade du den röda delen lika mycket?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/