Amazon -63 Projekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Hämtade ut mina saker jag beställt idag.

Image

Sen när lönen kommer så kommer det bli mycket mer att beställa ;)

Lite polering

Image

Nån konstig blå beläggning

Image

En tråkig buckla som måste skäras ut och in med ny plåt

Image
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Mats »

Alltid kul med beställa prylar som dimper ned... :D
Kul att följa tråden & se vad som händer.
Tutringen till ratten och lampsargarna såg ju väldans fina ut.

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Mats wrote:Alltid kul med beställa prylar som dimper ned... :D
Kul att följa tråden & se vad som händer.
Tutringen till ratten och lampsargarna såg ju väldans fina ut.

/Mats
Tack, tack! Det är alltid roligt när man ser resultat och får komplimanger om det :)

Men nu har jag en fråga till alla: Har fått tag på "ny" klädsel till framstolarna, dock är inte färgen samma som övriga inredningen utan vinröd. Är det ett stort NEJ att ha olika färg på klädseln? Vill ju såklart ha original som passar in i min bil men det är för dyrt att köpa splitterny klädsel och jag tror också det kan ta väldigt länge innan jag hittar begagnat som har rätt färg.

En annan fråga också, är det svårt att göra sin egen stoppning till stolarna? Eller kan man ta nån gammal madrass och skära till? :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

Om det gäller att byta en trasig klädsel mot en hel så tycker jag att en hel klädsel i "fel" färg är bättre än en trasig klädsel i "rätt" färg.

Jag har ju just klätt om mina stolar i ny klädsel från VP.
Då den klädsen inte är som original i nederkant jämfört med min 63'a så vart det lite sisodär innan jag kom på lösningen. Dock har jag bara kunnat göra lösningen på en sida ännu eftersom jag saknar detaljer. Men för att svara på frågan om det är lätt att göra stoppning av en madrass så svarar jag JA ingen problem.
Det finns dock ett problem som kommer senare, nämligen montering av beg klädsel.
Om din klädsel i "fel färg" har ett mittstycke i tyg (vilket är vanligt förekommande på en 62'a) så tror jag inte tyget håller vid återmonteringen.
Första gången jag monterade en beg klädsel på stolsramen så gick den sönder utan att jag monterat någon extra stoppning i stolen. Med min mängd extra stoppning så kommer man inte ha någon chans att få på en beg klädsel hel. Det är mycket dra och slita i klädsen vid monteringen så att den sitter rak och utan veck.

/Janne

som dock lagade stolens fjädrar och övre bygel innan jag la dit extra stoppning.

kommer den extra klädsen från en stol av rätt årsmodell så att den passar din stol?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

QV wrote:Om det gäller att byta en trasig klädsel mot en hel så tycker jag att en hel klädsel i "fel" färg är bättre än en trasig klädsel i "rätt" färg.

Jag har ju just klätt om mina stolar i ny klädsel från VP.
Då den klädsen inte är som original i nederkant jämfört med min 63'a så vart det lite sisodär innan jag kom på lösningen. Dock har jag bara kunnat göra lösningen på en sida ännu eftersom jag saknar detaljer. Men för att svara på frågan om det är lätt att göra stoppning av en madrass så svarar jag JA ingen problem.
Det finns dock ett problem som kommer senare, nämligen montering av beg klädsel.
Om din klädsel i "fel färg" har ett mittstycke i tyg (vilket är vanligt förekommande på en 62'a) så tror jag inte tyget håller vid återmonteringen.
Okej då kör jag på madrass grejjen, för det kändes lite dyrt att betala för en skumgummibit (eller vad det nu är för material) för typ 700:- och då ENDAST för t.ex. ryggen... Min trasiga klädsel har ett mittstycke i tyg men inte den i fel färg. Grejen är den att han säljer hela stolar med klädsel men jag antar att det kostar multum :!: i frakt att skicka 2 stolar, så jag ville bara ha klädseln, men nu när du säger det så passar nog inte den på min stol. Bra att du sa det!

QV wrote:Första gången jag monterade en beg klädsel på stolsramen så gick den sönder utan att jag monterat någon extra stoppning i stolen. Med min mängd extra stoppning så kommer man inte ha någon chans att få på en beg klädsel hel. Det är mycket dra och slita i klädsen vid monteringen så att den sitter rak och utan veck.

/Janne
Så jag måste nästan köpa helt ny klädsel för att den inte ska gå sönder vid montering? :(
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Jag var då till Gamla Bettan idag och slipade lite, spacklade även några små bucklor där jag redan slipat klart. Jag var även på jakt efter alla bucklor som fanns och hittade väldigt få enligt mig, inte ens 10 på hela bilen. Markerade alla med tejp. Hittade en till tråkig buckla som måste skäras bort och svetsa dit en ny plåtbit, men som tur är, är den på samma "plåtdel" som den förra tråkiga bucklan så det blir 2 flugor i en smäll när jag svetsar dit den nya plåtbiten.

Eller ja, man kanske inte MÅSTE svetsa dit en ny plåtbit men den kommer ju ändå försvinna när jag sätter dit ny plåt, så jag slipper banka och spackla och gorma :)

Image

Förresten, det sitter ju en list just under bakrutan, av stål (?), som löper tillsammans med en gummilist. Den var jag dum nog att ta bort (lackeraren sa att den skulle sitta kvar EFTER jag tagit bort den) så nu undrar jag, är det ens värt att prova få dit den? Den är ju inte direkt snygg heller sen jag tog loss den... Ångrar mig djupt.
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Dave_norrkoping »

Bettan wrote:Jag var då till Gamla Bettan idag och slipade lite, spacklade även några små bucklor där jag redan slipat klart. Jag var även på jakt efter alla bucklor som fanns och hittade väldigt få enligt mig, inte ens 10 på hela bilen. Markerade alla med tejp. Hittade en till tråkig buckla som måste skäras bort och svetsa dit en ny plåtbit, men som tur är, är den på samma "plåtdel" som den förra tråkiga bucklan så det blir 2 flugor i en smäll när jag svetsar dit den nya plåtbiten.

Eller ja, man kanske inte MÅSTE svetsa dit en ny plåtbit men den kommer ju ändå försvinna när jag sätter dit ny plåt, så jag slipper banka och spackla och gorma :)

Image

Förresten, det sitter ju en list just under bakrutan, av stål (?), som löper tillsammans med en gummilist. Den var jag dum nog att ta bort (lackeraren sa att den skulle sitta kvar EFTER jag tagit bort den) så nu undrar jag, är det ens värt att prova få dit den? Den är ju inte direkt snygg heller sen jag tog loss den... Ångrar mig djupt.

syftar du på listen som löper runt hela bakrutan ? isåfall går det att montera tillbaka den dock är det en hel del jobb.
finns även att köpa nya men kostar en hel del .
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Dave_norrkoping wrote:syftar du på listen som löper runt hela bakrutan ? isåfall går det att montera tillbaka den dock är det en hel del jobb.
finns även att köpa nya men kostar en hel del .
Nej, eller jo, fast den är inte hel, utan i delar. tror det är 4 delar sammanlagt, exklusive "kopplingslisterna" som förbinder alla 4 delar. Den jag har tagit bort är på nedersidan. Kan visa en bild.

Den listen som ligger horisontalt, närmast kameran.
Image
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Dave_norrkoping »

om listen är skadad kan du försöka hitta en begagnad en ny kommer inte passa om dom andra är gamla .
kan tänka mig att det går lättare att få dit den o du tar bort dom listerna på sidan och monterar dom långa först :)

//david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

Runt framrutan finns det list att köpa ny, om den har kommit till bakrutan vet jag inte men för några år sedan fanns inte hela listen till bakrutan att köpa ny.

Angående buklan vid skärmkanten bak så är det OK att måla den som det är för att kunna ägna tiden åt "väsentliga saker" typ bromsar, lysen och så. Men har man planer på att hellackera bilen så måste de ju åtgärdas innan lack... Mitt råd är att byta ut minsta möjliga mängd plåt. Jag ser en del renoveringar där man använder HELA skärmkanten vid renovering vilket jag anser att det är ett fördärv. Då har man ju "förstört" möjligheten att byta skärmkant en gång till under bilens livstid (på ett enkelt sätt). Så minsta möjliga mängd plåt gärna från en gammal motorhuv eller så.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

QV wrote:Runt framrutan finns det list att köpa ny, om den har kommit till bakrutan vet jag inte men för några år sedan fanns inte hela listen till bakrutan att köpa ny.

Angående buklan vid skärmkanten bak så är det OK att måla den som det är för att kunna ägna tiden åt "väsentliga saker" typ bromsar, lysen och så. Men har man planer på att hellackera bilen så måste de ju åtgärdas innan lack... Mitt råd är att byta ut minsta möjliga mängd plåt. Jag ser en del renoveringar där man använder HELA skärmkanten vid renovering vilket jag anser att det är ett fördärv. Då har man ju "förstört" möjligheten att byta skärmkant en gång till under bilens livstid (på ett enkelt sätt). Så minsta möjliga mängd plåt gärna från en gammal motorhuv eller så.

/Janne
Ja, hela bilen ska lackas. Okej, då kanske jag bara byter ut just den delen till den bucklan, men jag har som sagt en konstig buckla som inte går att banka eller spackla till, och jag har inte hittat nån del som passar, förutom en hel skärmkant. Men jag ska se vad jag kan göra för att slippa den då :)
Dave_norrkoping wrote:om listen är skadad kan du försöka hitta en begagnad en ny kommer inte passa om dom andra är gamla .
kan tänka mig att det går lättare att få dit den o du tar bort dom listerna på sidan och monterar dom långa först :)

//david
Tackar för tipset, men den är inte skadad tror jag, den är lite bucklig. Försökte få dit den men det var så svårt att få in den i gummilisten igen..
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

Är det krok på bilen? Amazonerna är ju kända för att vara lite veka bak (även med förstärkningen som infördes 63) så har de dragit tungt så får de lite sättningar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

Jo, den har krok :p Aha, så det kan vara därför! Man lär sig alltid nåt nytt
Bettan
Posts: 103
Joined: Sat Jun 18, 2011 10:08 pm
Location: Norrbotten

Re: Amazon -62 Projekt

Post by Bettan »

QV wrote:Mitt råd är att byta ut minsta möjliga mängd plåt. Jag ser en del renoveringar där man använder HELA skärmkanten vid renovering vilket jag anser att det är ett fördärv. Då har man ju "förstört" möjligheten att byta skärmkant en gång till under bilens livstid (på ett enkelt sätt). Så minsta möjliga mängd plåt gärna från en gammal motorhuv eller så.

/Janne
Förresten, varför är det dumt att använda hela skärmkanten? Har tänkt på detta och det kommer bli rätt svårt att hitta en plåtbit som passar, och jag vet inte hur svårt det är att få rätt böjning på plåten. Tackar för svar :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -62 Projekt

Post by QV »

QV wrote: Mitt råd är att byta ut minsta möjliga mängd plåt. Jag ser en del renoveringar där man använder HELA skärmkanten vid renovering vilket jag anser att det är ett fördärv. Då har man ju "förstört" möjligheten att byta skärmkant en gång till under bilens livstid (på ett enkelt sätt). Så minsta möjliga mängd plåt gärna från en gammal motorhuv eller så.
har man problem med att få till rundningen så kan man köpa en skärmkant, men då bara använda de få cm som behövs. Ett annat allternativ är att hitta ett lik och skära ut de få cm man behöver. Även ett lik kan ha en bra liten bit skärmkant att donera

Många renoverare gör ett bra plåt, lack jobb och sedan brukar de bilen. De brukar däremot "glömma bort" att rostskydda bilen ordentligt vilket resulterar i att det rostar i svetsningen efter några år. Har man då "använt hela skärmkanten" måste man jaga reda på en komplett skärm från en donatorbil för att sedan laga upp skärmkanten igen (allt beroende på vilken nivå man lägger renoveringen på) så för min det är objekt med rost i skärmkanten "en dm innanför/ovanför skärmkanten" ett klart varningstecken på att denna bil kräver allt förmycket jobb och duger mest till att skrota ner.

Men om det är den lilla "bucklan" som du visar en bild på som du inte kan få till så sätt vinkelslipen i den och skär en skåra. Knacka sedan till den och helsvetsa igen skåran. Det lär ju räcka med en 15mm skåra eller så. Det är ju det man måste göra om man skall byta skärmkant fast i detta fall slipper man måtta till plåten.

Kolla först att du är nöjd med karossen. Att den ser rak ut, jämna glipor (så gått det går på en Amazon), att dörrar och luckor fungerar som de skall innan du ger dig på skadan vid skärmkanten

/Janne

Hur mycket jobb man läger ner skall stå i proportion med vilket slutresultat man vill ha, bestäm det först!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply