Hur går det med Amazonen Lundin??

Moderatorer
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by J.LUNDIN »

Det var i det garaget som jag och andra grundlade våra "allergier" mot sura avgaser. Det är bara att konstatera att en kropp verkar tåla en viss livs kvot av avgaser innan den protesterar. Numer är man så känslig att man går direkt ifrån allt som ryker och osar oförbrända bränsle rester. Dom här så kallade "lätt inställbara" insprutningssystemen som alla trimputtar verkar köra runt med gör inte saken bättre. Det var väl runt 20 år sedan man senast kände den fräna doften av nitrösa avgaser dvs effektiv förbränning. Dom avgaser dagens trimputtar släpper ut lägger sig över en som en blöt överrock, sedan luktar det skit om kläderna när man kommer hem,usch. Så nejtack till sura avgaser, jag har fått mitt livs dosis av hemska avgaser, markplan,
fågelkvitter och frisk luft är en ren befrielse.. :D

Ja du, luften där nere i gruvan var fin, speciellt då några icke namngivna personer från Bilsport skulle fixa till bromsarna på reportagebilen. Hade jag vetat att dom skulle stå och vinkelslipa ner asbest belägg så hade jag aldrig släppt in dom. Det var så dammigt att man knappt såg handen framför sig när jag kom ner, då kan jag säga att Herr Lundin blev en aning "skogs tokig" och skrek några väl vald ord om det mentala tillståndet i deras små hjärnor... :D
En annan minnesvärd stund var då Lång Lasse, Lee Anders Hasselströms chefsmek varmkörde Topfuel motorn med full nitroblandning. I sammanhanget måste man betänka att vi befann oss i ett parkeringsgarage två våningar under gatuplanet...... :shock:
Sedan hade vi "monstret" i dagvattenbrunnen utanför vårt kryp in. Där hade förmodligen dom taxichafförer som hyrde utanför, hällt ut spillolja. Det här närde den form av mikroorganism som tagit brunnen i besittning så till den milda grad att man inte kunde ligga under bilen någon längre stund utan att förgås av en rutten stank som förde tankarna till rötslam. Stod man upp märktes ingenting, det var först då man lade sig ner efter backen som "monstret" kom krypande och ville strypa en.... :D

Ventilationen till garaget var det även si och så med, värst var det dock då några Polacker flyttade in ovanför och "byggde om" ventilationsrummet som försåg oss med friskluft, till en lackbox..:shock: Dom tyckte att det var ett skitbra utsug, att alla lackångor gick ut i vår ventilation fattade dom inte. Det var först då knytnävarna kom fram som dom började begripa något... :D
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by OrreBorre »

J.LUNDIN wrote: Ja du, luften där nere i gruvan var fin, speciellt då några icke namngivna personer från Bilsport skulle fixa till bromsarna på reportagebilen. Hade jag vetat att dom skulle stå och vinkelslipa ner asbest belägg så hade jag aldrig släppt in dom. Det var så dammigt att man knappt såg handen framför sig när jag kom ner, då kan jag säga att Herr Lundin blev en aning "skogs tokig" och skrek några väl vald ord om det mentala tillståndet i deras små hjärnor... :D
Oj oj :lol: :P

J.LUNDIN wrote:En annan minnesvärd stund var då Lång Lasse, Lee Anders Hasselströms chefsmek varmkörde Topfuel motorn med full nitroblandning. I sammanhanget måste man betänka att vi befann oss i ett parkeringsgarage två våningar under gatuplanet...... :shock:
Jag gick förbi ett tält där dom varmkörde med nitroblandning på en dragracingtävling, dom gick omrking med gasmasker där inne :) det såg lite fränt ut :!:
Från mina ögon sprutade det tårar och sved :P
Kan tänka mig hur det kändes att vara nere i ett garage :!:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by Hasse63 »

Bara att gratulera. :D
Det glädjer mig att du äntligen har hittat ett garage, det låter som du nu kommit till himlen då du beskriver helvetet i det förra. :roll:

Bara att vänta på nästa uppdate med förhoppningsvis färska bilder som visar att du kommit igång med, hm. Just de ja, har du något namn på det nya projektet (bilen) :P
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by J.LUNDIN »

Det var 15 händelserika år i det första garaget, trots dålig ventilation, därefter hade vi i 5 års tid en lokal i markplanet, det var nog det bästa stället hitintills. Med lokalen följde en viss djurhållning, bl.a en försekommen andhona som stod och knackade på garagedörren med näbben för att vid öppnandet snabbt kuta in till vårt kylskåp. Där stod den och hoppade jämfota tills man gav den bröd, ja den hoppade faktiskt jämfota, typ 1 dm upp. Jag har vare sig före eller efter sett något liknande uppträdande från en "vild" gräsand... :shock: :D :D :D

Arbetsnamnet på amazonprojektet antogs för en väldans massa år sedan och det är "Kryddskåpet". Vad skapelsen slutligen kommer att kallas har jag förnärvarande inte den blekaste aning om. Det blir som vanligt en lek med ord, precis som på den gamla bilen, ett namn som är anpassat till den verksamhet som jag på ett eller annat sätt bedrivit.... :wink: :D
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by pråm_amazon »

tänkte bara göra med dig amazon-v8 har du en 215 skylark motor i amazonen? isåfall vad det mycke jobb med å få ner den? jag har hittat en skylark 61 215 på jobbet för en billig slant. men ja vet inte hur mycke jobb det är med å hiva in den i amazonen. förvisså är det ju inte så svårt att få tag i dom 215 motorerna. det är ju samma motor i roverbilarna.
Amazon -62
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by Amazon_V8 »

pråm_amazon wrote:tänkte bara göra med dig amazon-v8 har du en 215 skylark motor i amazonen? isåfall vad det mycke jobb med å få ner den? jag har hittat en skylark 61 215 på jobbet för en billig slant. men ja vet inte hur mycke jobb det är med å hiva in den i amazonen. förvisså är det ju inte så svårt att få tag i dom 215 motorerna. det är ju samma motor i roverbilarna.
OT,ta gärn detta i en egen tråd eller lyft nån gammal "Amazon med V8 tråd"

Hej
Nej,jag har ingen Amazon med V8...änn iallafall :twisted: Däremot har jag en skylark -63:a med 215" motorn.Dock finn det ju tre versioner av 215" motorn då dom under början av 60-talet även satt i Pontiac och Oldsmobile samt buicken då.Det finns nån tråd här på forumet om amazon med v8 som jag skrivit i.En 215" väger ju i princip som en B20 motor men förstärka framvagnen,byta låda och bakaxel och regga som ombyggt fordon åker du ju på.Annars passar den rätt smidigt ner i motr rummet på en Amazon,kan hända att du får kapa lite i innerskrämarna eller ta väck dom helt och ersätta med rör.
Hur mycket skulle 215" motorn du hittat kosta då??Tänk på att block och toppar är i aluminium,kolla så att den inte gått varm så det slagit sig samt att aluminiumet inte korroderat i kylkanalr och sånt.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by pråm_amazon »

jag ger runt 2500 för den:> jag har 50%rabbat . jag jobbar ju på osby usabildelar så vi har lite allt möjligt smått å gott hehe:> vi har 2 215 som vi fick från en döds bo i eslöv. en av dom satt å den andra gick runt å kom från en skylark 61 tror ja. dom satt ju i från 61-63 om ja inte minns fel. men innan ja köper den så ska ja givetvis blästra topparna å kolla efter sprickor mer våra instrument vi har när vi kollar sprickor på toppar som vi säljer. men sedan tvekar jag lite för jag har ett sug på en 440 -72 den kan jag ju givetvis inte få ner i en amazon hehe:>
Amazon -62
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by Amazon_V8 »

pråm_amazon wrote:jag ger runt 2500 för den:> jag har 50%rabbat . jag jobbar ju på osby usabildelar så vi har lite allt möjligt smått å gott hehe:> vi har 2 215 som vi fick från en döds bo i eslöv. en av dom satt å den andra gick runt å kom från en skylark 61 tror ja. dom satt ju i från 61-63 om ja inte minns fel. men innan ja köper den så ska ja givetvis blästra topparna å kolla efter sprickor mer våra instrument vi har när vi kollar sprickor på toppar som vi säljer. men sedan tvekar jag lite för jag har ett sug på en 440 -72 den kan jag ju givetvis inte få ner i en amazon hehe:>
Aha på så vis,det var ju inte farligt de.Stämmer bra att dom satt i BOP bilar mellan 61-63 sen växte motorn till 300" och fick gjutjärnsblock men behöll alutoppar till -64.Klart du kan få ner en 440" i en Amazon det är bara en fråga om hur mycket du vågra använda kapen samt att du inte har en tanke på SBP :wink:

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by pråm_amazon »

heheeh ja en 440 six pack eller magnum skulle inte va fel:P eller båda delarna. men 440 är bland dom tyngsta motorerna:S dom väger nog runt 340 kg:S inte ens cadillacs maffiga 500 på 8.3 liter väger inte så mycke som 440:O nje jag ska köpa charger snart. och ska man få tag i en billig charger 68 så ligger där tävar 383 eller 360 i skitet. å de nöjer ja mig inte med:P men jag kan nog inte låta bli å köpa 440. den går tyvär inte runt. där är lite rost i loppen men det sitter inga od kolvar i den så den är ok att borra 0.5. men jag har ju tänkt mig att ja ska "stroka" motorn.och tur är det att det är en 72 och inten smogg motor. vi har en 77 men det är lite klenare block i den:/ ja ger 5000 för 440:> det är inte allt för blödande på plånboken:>
Amazon -62
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by Rogge »

alltid trevligt med v8 i amazon, men ta detta i en egen tråd eller via pm då det inte har nått att göra med Lundins amazon..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by Amazon_V8 »

Rogge wrote:alltid trevligt med v8 i amazon, men ta detta i en egen tråd eller via pm då det inte har nått att göra med Lundins amazon..
Har redan påpekat detta Rogge :wink:

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re: Hur går det med Amazonen Lundin??

Post by pråm_amazon »

Rogge wrote:alltid trevligt med v8 i amazon, men ta detta i en egen tråd eller via pm då det inte har nått att göra med Lundins amazon..

åhh jo nog har de med lundins amazon å göra hehe:> försöker ju få han att slänga ner en 8 i amazonen. hehe nej de e lugnt. jag ska inte tjafsa mer:>
Amazon -62
Post Reply