Brytarlös tändning?

Moderatorer
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

aha okej..men skriver när jag fått grejerna:wink: ...det följde inte med nån anvisning?
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Frenell wrote:aha okej..men skriver när jag fått grejerna:wink: ...det följde inte med nån anvisning?
Har du fått grejjerna?? :wink: Jag fick instruktioner men de har jag förlagt eller så kom det bort när jag flyttade från studentboendet. Det är fyra kabelhål i kortet.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

dom har inte kommit än :?
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jaha ok, jaja det är ju egentligen ingen panik att få tag på studs.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

nu är det moterat :D och vist vart det skillnad kan jag säga :D
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

http://www.svebry.se/ gå in där och kolla där fins det kopplings shema :wink:
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Äntligen! Nu vet jag vad som skall göras på gamm 240:n i helgen! Tackar så mycket för tipset!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

det var så lite så..det vart bra skilnad på gassvaret och så varva den mkt mera kan ja lova :D
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jasså det lät bra det! Det lär ska upplevas!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
foffe
Posts: 7
Joined: Fri Jan 27, 2006 3:19 pm
Location: Nyköping

Post by foffe »

Jag köpte också denna sats. Tog en kvart att montera och bilen startade direkt och gick som en klocka utan misständningar på tomgång (vilket är väldigt tacksamt när man kör automat). Gassvaret blev det en enorm skillnad på med en riktig synkning av suarna och denna tändning! Prisvärd sats.
Nu återstår bara att gjuta in kortet i en låda så att det blir 100% vattentätt!
JKron
Posts: 10
Joined: Wed Jul 05, 2006 5:03 pm

Re:

Post by JKron »

foffe wrote:Jag köpte också denna sats. Tog en kvart att montera och bilen startade direkt och gick som en klocka utan misständningar på tomgång (vilket är väldigt tacksamt när man kör automat). Gassvaret blev det en enorm skillnad på med en riktig synkning av suarna och denna tändning! Prisvärd sats.
Nu återstår bara att gjuta in kortet i en låda så att det blir 100% vattentätt!
:roll: Vad gör den här byggsatsten egentligen?
Ersätter bara kondensatorn eller?
Jag tänke byta ut alla mina tänddelar förutom spolen, kanske köpa en sån där byggsats med?

Är det förresten normalt att man får stötar av fördelaren?
Den ska väl vara isolerad?
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Post by b20 »

HEJ
Tänkte bara fråga ifall det är någon som har testat det brytarlösa tändsystemet som vp autoparts säljer?
Vad tycker ni i så fall om det systemet?
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
b20
Posts: 207
Joined: Sat May 14, 2005 12:01 pm

Post by b20 »

HEJ!
Undrar ifall den här modellen är ett brytarlöst tändsystem han som sålde systmet skrev att det var ett elektroniskt tändsystem?
Är det ett bra system? Tacksam för svar!

Modell:Mobelec, Electroni Ignition , Model E20
Old volvo's never die they only go faster!
volvo 144 1970
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Post by Nybörjaren »

Tänkte bara fråga ifall det är någon som har testat det brytarlösa tändsystemet som vp autoparts säljer?
Vad tycker ni i så fall om det systemet?
Hörde efter med VP och de brytarlösa system som de säljer samt även högeffekttändspolen är av märket Pertronix, d.v.s. Ignitor tändsystem och Flame-Thrower tändspole 40 000 volt och 3,0 Ohm.

Har inte provat dessa själv men Ignitor sägs ju vara ett bra brytarlöst system. Har inte hört något om deras tändspolar. Någon annan som har erfarenhet av Flame-Thrower?
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Lyfter denna tråd ytterligare en gång...
Blev lite inspirerad av alla lovord om transistortändnigen från vellemans så jag köpte en byggsats i veckan.

Har lött ihop allt på kortet (jobbar inom elektronikbranchen) o dragit de fyra kablarna som jag tror det ska vara...
Men bilen startar inte!!! Känns knäckande när man ändå jobbar med kretskort hela dagarna....
Vad gör jag för fel???

Det enda jag blir lite fundersam över är hur kablarna ska kopplas till tändspolen... I min bil sitter det bara EN anslutning på toppen av spolen (ger 12V när jag vrider på tändningen...)
Eller måste jag in under instrumentbrädan o dra en kabel direkt från tändningslåset???
Var sitter egentligen PLUS o MINUS på tändspolen???
DETTA ÄR KNÄCKANDE... Trodde jag kunde något om elektronik men jag börjar tvivla!!!
Något klargörande tips?????

////Roberth
Post Reply